Decká sú v pohode (The Kids Are All Right)

Deck_1_resizeAmerický film Decká sú v pohode síce  na tohtoročných Oscaroch nepremenil ani jednu zo štyroch  nominácií  na prestížnu pozlátenú sošku, ale už samotná skutočnosť, že sa ocitol v  kategóriách Najlepší film, Najlepší pôvodný scenár, Najlepšia herečka v hlavnej úlohe (Annette Bening) a Najlepší herec vo vedľajšej úlohe (Mark Ruffalo) vypovedá o jeho kvalitách.

Príbeh modernej nekonvenčnej (rozumej – lesbickej) rodiny nakrútila, podľa vlastného námetu ako spoluscenáristka a  režisérka Lisa Deck_3_resizeCholodenko (1964). Meno zdedila po ukrajinských starých rodičoch, ktorí emigrovali do USA. Narodila sa a vyrastala v Los Angeles, a od deväťdesiatych rokov  dvadsiateho storočia pôsobí ako scenáristka a režisérka predovšetkým televíznych projektov. Film Decká sú v pohode je poznamenaný čiastočne jej osobnou skúsenosťou: Vďaka umelému oplodneniu je matkou štvorročného syna Caldera, ktorého vychováva so svojou partnerkou  hudobníčkou Wendy Melvoin. Mimochodom, osobnú skúsenosť má i spoluscenárista Stuart Blumberg,  ako študent bol vraj darcom spermií pre umelé oplodnenie.

Rodina s dvomi dospievajúcimi deťmi  žije útulnom dome  na kraji mesta a je ako každá iná, až na to, že ju tvoria dve mamy – Nic a Jules. Vďaka kryobanke obe porodili deti od jedného darcu. Rozprávanie sa začína v posledný mesiac prázdnin, po ktorých má ich osemnásťročná dcéra Joni odísť na vysokú školu. Mladší, pätnásťročný brat Laser ju poprosí, aby mu ešte predtým pomohla nájsť ich biologického otca. A tak sa na scénu dostáva sympatický majiteľ malej reštaurácie Deck_5_resize_-_kpia_2Paul, čo obe matky zaskočí, a každého člena rodiny svojsky poznačí. Zrazu je každý  nútený prehodnotiť svoj rebríček hodnôt. Komplikované rodinné vzťahy sa ešte viac skomplikujú. Normálny rodinný život sa strieda so situáciami plnými pochybností, na hranici trápnosti, zúfalstva, vášne, vzbury, hľadania, ale i istej rezignácie. I keď v závere zaznejú odpúšťajúce, zmierlivé tóny, vyzerá to na otvorený koniec, len ťažko totiž možno predstierať, že sa nič nestalo.

Herecké výkony nemajú chybu. Vlastne, divák má často pocit, že herci svoje postavy nehrajú, ale skutočne nimi sú.  Najmä, keď bez slov vyjadrujú a prekonávajú trápnosť  prvých stretnutí v reštaurácii či pri spoločnom obede  doma. Nezabudnuteľná je Annette Bening ako hlava rodiny, racionálna lekárka Nic, ktorá by chcela mať všetko pod kontrolou. Nechce pripustiť, že deťom môže chýbať mužský element otca, považuje ho za votrelca, ktorý jej rozbíja rodinu. A i keď sa v jednom okamihu s ním pokúša zblížiť ( pôsobivá scéna, keď spieva pieseň z repertoáru jej obľúbenej Joni Mitchell) nevychádza to.

Výbornou protihráčkou je jej Jules v podaní  Julianne Moore. Frustrovaná žena v domácnosti, ktorá sa na  žiadosť partnerky rozlúčila so snom o záhradnej architektúre, aby sa mohla venovať deťom, Teraz, keď sú veľké, by  chcela začať podnikať v oblasti záhradníctva. Chýba jej  však  sebadôvera. Paul  sa ponúkne ako prvý zákazník. Lenže    nepočíta s tým, že ju začne sexuálne priťahovať. Je vydatá  a navyše lesba,  ako sa vyrovná s touto situáciou?

Deck_2_resizeMark Ruffalo ako  prirodzený a dobrosrdečný Paul vyznáva  jednoduchú filozofiu, že o veciach netreba čítať, ale robiť ich. Netúži sa viazať, neuvažuje nad následkami. Jednoducho si užíva a dopraje to i iným. A zrazu si uvedomí, že má päťdesiatku na krku a žiadnu rodinu. Je to znamenie osudu, že sa mu ozvali jeho biologické deti?

Tie sú kapitolou samou o sebe. Pôvabná a nevinná Joni (Mia Wasikowska), výborná žiačka, ktorá  chce stáť na vlastných nohách, ale jej viera v istotu rodiny je otrasená a  stráca predstavu o tom čo je a čo nie je správne. Citlivý športovec Laser (Josh Hutcherson), ktorý hľadá sám seba a tak veľmi potrebuje priateľa. Ale je to on, kto v rozhodujúcej chvíli možno cynicky, ale celkom reálne odporúča mamám, aby sa nerozchádzali, lebo sú už staré...

Ostatné postavy príbehu, kamaráti protagonistov, sú načrtnuté iba ako figúrky. Ale v pamäti zostáva napríklad záhradník Luis. Niektoré situácie či  dialógy vyvolávajú úsmev, Deck_8_resizeale na rozdiel od  amerických recenzentov si nemyslím, že ide o komédiu.  Je to psychologicky prekreslený príbeh o vzťahoch, manželstve a rodine. Citlivá, ba u nás neraz i tabuizovaná, téma nekonvenčnej  rodiny je spracovaná mimoriadne inteligentne a kultivovane. Parafrázujúc titul, divák z filmu odchádza v pohode. Pripúšťam však, že na  niektorých slovenských filmových divákov  môže film pôsobiť kontroverzne. Kým si neuvedomia, že bez ohľadu na to, či ide o bežnú heterosexuálnu rodinu, alebo takú, v ktorej sú manželmi  ľudia toho istého pohlavia,  platí konštatovanie z úst  Jules: „Manželstvo je drina...“

Deck_resizeDecká sú v pohode  (The Kids Are All Right), USA 2010
Réžia: Lisa Cholodenko
Scenár: Lisa Cholodenko a Stuart Blumberg