Neil Jordan ako rozprávkar

ondine1Tvorba írskeho filmára Neila Jordana je pestrá a ponúka pre každého niečo: kultovú romantickú drámu Hra na plač (Oscar 1993 za scenár), hororovú verziu Červenej čiapočky Spoločenstvo vlkov, kriminálny thriller Mona Lisa, mysterióznu komédiu Dom veselých duchov, politickú drámu Michael Collins, dobrodružnú komédiu Nie sme žiadni anjeli, vampírsku klasiku Interview s upírom, akčný thriller Moje druhé ja, sociálnu drámu Mäsiarsky učeň... Vždy v znamení bizarnosti, záhadnosti či deformácie, spravidla aj s kusom spoločenskej kritiky, s kvalitnými hereckými výkonmi, s dostatočnou dávkou osobitej poézie a nespochybniteľného filmárskeho majstrovstva.

Dráma Ondine, ktorú Jordan nakrútil v írskom Corku s rozpočtom 12 miliónov dolárov, sa – podobne ako väčšina jeho filmov – môže pýšiť hviezdnym obsadením, veď hlavnú rolu stvárnil írsky herec Colin Farrell, hviezda hollywoodskych snímok Hartova vojna, Minority Report, Alexander Veľký. ondine-498684lHrá rybára a lovca krabov, ktorý sa síce volá Syracuse, ale nikto mu nepovie inak, ako Cirkus. Aj pre búrlivé alkoholické obdobie, ktoré má za sebou. Prišiel o manželstvo a jeho dcérka Annie (Alison Barry) s ťažko chorými obličkami je pripútaná na vozík. Jedného dňa Syracuse vyloví z mora ženu (poľská herečka Alicja Bachleda). Podarí sa mu ju vzkriesiť, lenže tá sa vraj na nič nepamätá a tvrdí, že sa volá Ondine. Malej Annie viac netreba: je presvedčená, že Ondine je rozprávková morská víla, ktorá musí zakopať na súši svoju tuleniu kožu, aby mohla žiť medzi ľuďmi. A skutočne, Ondine začne rázne meniť Syracusov život. Na lepší. Takže aj rybár začne uvažovať, či mladá žena nepochádza z ríše rozprávok.

ondine_12Fantazijný motív sa prepletá s realizmom drsného života írskych rybárov a poetickou, priam až gýčovou krásou prírody. Všetko veľmi sugestívne vykresľuje kamera Christophera Doylea a podfarbuje hudba Kjartana Sveinssona, klávesistu islandskej skupiny Sigur Rós. Jordanov dvorný herec Stephen Rea ako miestny kňaz vnáša v dialógoch s Farrellom do často priam pochmúrneho príbehu nečakaný príjemný humor.

Lenže Jordan sa tentoraz s fantáziou iba pohráva a chce nám ukázať, že skutočný život je iný. Proti fantastickej rozprávke však nestavia do kontrastu realitu, autentickú skutočnosť, ale len o čosi realistickejšiu romantickú rozprávku, s alkoholikmi, pašerákmi drog a náhodnými darcami orgánov. Nie svet bez šťastných koncov, ale svet, v ktorom si happy end možno vybojovať.

ondine-446468lA my, hoci sme sprvu rozprávaním očarení a schopní uveriť všetkému, aj tomu, že víly sú, potom – keď sa príbeh zlomí do drsnej realistickej časti – neveríme ani len jeho obrazu reality. Nielenže sú všetky tie súhry náhod a zhody okolností nepresvedčivé, kladné postavy až nápadne sympatické a záporné až príliš odporné, ale aj samotný príbeh občas stráca spád, akoby len bezradne prešľapoval na mieste a nevedel, čo ďalej. Tých 103 minút je aj napriek pôsobivej prírode a krásnej Alicji predsa len priveľa.

Napokon ani téma nie je nijako prelomová, dievčatá z Východnej Európy čoby obete organizovaného zločinu sa v poslednom čase stávajú nevyhnutnou proprietou poetických západoeurópskych filmov.

Napriek všetkému je Ondine viac ako bežná veľkosériová zábava a hoci s najväčšou pravdepodobnosťou netvorí jeden z vrcholov tvorby Neila Jordana, je príjemným dielkom, ktoré možno hneď nenadchne, ale zaručene skôr poteší ako rozladí.

ondine_16

Ondine (Írsko-USA 2009)

Ondine

103 minút

Scenár a réžia: Neil Jordan. Kamera: Christopher Doyle. Strih: Tony Lawson. Hudba: Kjartan Sveinsson. Účinkujú: Colin Farrell, Alicja Bachleda, Stephen Rea, Dervla Kirwan, Alison Barry, Tony Curran, Tom Archdeacon a ďalší.

Premiéra 28. októbra 2010