Blízke stretnutia nášho druhu

dist_2 Vedecko-fantastický thriller juhoafrického režiséra Neilla Blomkampa sa líši takmer od všetkého, čo môžeme vidieť v našich kinách. Hoci nakrúcanie stálo 30 miliónov dolárov, pôsobí úprimnosťou na kolene vyrobeného nízkorozpočtového nezávislého projektu. Tento druh filmu by podľa všetkých predpokladoch mal zostať záležitosťou festivalov a filmových labužníkov. Je dobre vymyslený i realizovaný, no najväčším zázrakom je, že sa stal komerčným hitom a tržby hneď v úvodný premiérový víkend prevýšili výrobné náklady.

Hoci témou je kontakt s mimozemšťanmi, nejedná sa o tradičný boj proti mimozemskej civilizácii, ale skôr o úvahu na tému, ako by prípadný kontakt s mimozemšťanmi poznačil nás, ľudí. Po tejto stránke je odidealizovaným pandantom Spielbergových Blízkych stretnutí tretieho druhu. Mimozemšťania i tentoraz predstavujú rozvinutejšiu civilizáciu. Smola (pre ľudstvo šťastie) je len v tom, že na palube kozmickej lode, ktorá núdzovo pristane na Zemi (vlastne nad ňou, v atmosfére), nie sú žiadni vedci, odborníci, vzdelanci, nijaká mimozemská elita, len prostí cudzozemskí robotníci, neschopní brániť sa, reagovať, koordinovať, zjednotiť sa. Vedia mimozemskú techniku používať, nie tvoriť či opravovať.dist_02

Blomkamp má tému premyslenú do najmenšieho detailu, veď District 9 vychádza zo starších krátkych snímok, na ktorých sa podieľal či ako tvorca špeciálnych efektov, alebo ako autor. Základný nápad nahradiť obyvateľov ghet a utečeneckých táborov mimozemšťanmi, prerastá do úvahy o xenofóbii. Mimozemšťania z kozmickej lode, ktorá jedného dňa zavisla nad Johannesburgom, sú bezmocní. Bez akejkoľvek nádeje na zmenu a bez vodcov, prirodzených autorít, podliehajú fatalizmu, upadajú, bezcieľne vegetujú, množia sa, je ich veľa a v ľuďoch vyvolávajú obavy.
O tom, že tento film komunikuje i na Slovensku, svedčia vtipné paródie na plagát Districtu 9, poukazujúce na košický Luník IX.
Falošná humanita a politická korektnosť ľudstvu bráni vyhubiť nevítaných stroskotancov, ale ľudia nie sú schopní a či ochotní adekvátne sa o nich postarať. Tábor 9 je miestom, kde niet budúcnosti. Jeho zriadenie a prevádzkovanie je pre všemocnú súkromnú spoločnosť MNU predovšetkým skvelý biznis. V tábore vládne príznačný neporiadok, apatia, anarchia i organizovaný zločin,vrátane nigérijských gangov, predávajúcich mimozemšťanom konzervy s potravou pre mačky za premrštené ceny.
Veci sa dajú do pohybu, keď padne rozhodnutie rázne priešiť mimozemský problém: presťahovať obyvateľov dištriktu 9 do nového tábora číslo 10, dostatočne vzdialeného od mesta, kde cudzinci nebudú ľuďom na očiach. Vedením operácie je protekčne poverený úradník MNU Wikus Van De Merwe. Byrokrat do špiku kostí, naivný, detinský, zbabelý, sebecký a komický antihrdina z rodu Sama Lowryho (Brazil, r. Terry Gilliam) či Stanleyho Ipkissa (Maska, r. Chuck Russell). Nielenže úlohu nezvláda, ale pri akcii sa nakazí látkou, ktorá spustí jeho premenu na obludný hmyz. Paralela s Kafkom je zrejmá a nenáhodná, no podobných je tu viac.
Predstaviteľ hlavnej postavy Sharlto Copley s režisérom spolupracoval na krátkom filme Alive in Jdist_5oburg, jednom zišpiratívnych zdrojov Districtu 9. Rola Wikusa Van De Merweho je jeho celovečerný herecký debut. O to obdivuhodnejšia je bravúra, s ktorou zvládol hneď niekoľko zásadných zlomov a prerodov stvárňovanej postavy, vrátane neľahkej premeny sebeckého zbabelca na altruistického hrdinu.
Režisér kombinuje reálne spravodajské zábery s pseudo-dokumentom a s hranými akčnými sekvenciami. Digitálne triky a efekty, hoci zásadné, netvoria lacnú atrakciu, ale pokorne slúžia príbehu. Šokujúco znie informácia, že scény z tábora 9 nevznikali v štúdiách, ale v realite súčasných bedárskych predmestí Johannesburgu. Režisér pre príbeh nevytvoril vlastný svet – dokonale ho naštepil do našej reality. Naša prítomnosť i minulosť sú i napriek vedecko-fantastickému stvárneniu všadeprítomné a presvedčivé do najmenších detailov, rovnako ako "všedný život" mimozemšťanov.
Emotívnej sile, myšlienkovej hĺbke ani možnosti mnohorakých explikácii sa, žiaľ, nevyrovná fabula. Násilné, schematické a nelogické momenty v príbehu by azda splynuli so štylizovaným obrazom klasického hollywoodskeho sci-fi thrilleru, ale v tomto prípade ich zvolená dokumentaristická forma nepríjemne rušivo zvýrazňuje. Blomkamp si skrátka sem-tam zľahčí prácu tým, že umelo popoženie dej želaným smerom, aby zodpovedal vytýčenej téze, napriek logike.
Hoci ho často označujú ako pseudo-dokumentárny sci-fi thriller, District 9 je prekvapivo zrelé multižánrové autorské dielo. Ponúka napätie, zábavu, emócie, posolstvo i neľútostný obraz reality, kladie nepríjemné otázky a svojským spôsobom na ne i odpovedá – všetko podané podmanivým a presvedčivým spôsobom. Nesporne sa zaradí nielen medzi najlepšie sci-fi filmy, ale i k špičkám kinematografie tohto desaťročia vôbec. A my s napätím čakáme na Blomkampov ďalší film. Možno ide o talent, ktorý svet už dlho potrebuje.

District 9 (District 9)
USA – Južná Afrika – Nový Zéland 2009, 112 minút
Scenár:Neill Blomkamp, Terri Tatchell. Réžia: Neill Blomkamp. Kamera: Trent Opaloch. Strih: Julian Clarke. Hudba: Clinton Shorter. Hrajú: Sharlto Copley, David James, Nathalie Boltt, Imelda Sataunton, Emile Hirsch, John Sumner a ďalší.