Filmsurfing

FilsurfinglogoNová disciplína so starým obsahom, nazvaná „kino diaspory“, nadobúda stále rýchlejšiu dynamiku, spolu so slobodnou výmenou ľudí, kapitálu a vlastne i názorov a ídeí. Stieranie kultúrnych hraníc je súčasťou tohto silnejúceho globalizačního tlaku a vytvára postupne nielen nové obsahy, ale i formy. Sú to presuny a posuny, výmeny i zámeny, ktoré je dôležité sledovať, aby sme nepodľahli úplne jednoduchej provincionálnej optike, oheslovanej perlami ako „Cudzie nechceme, svoje si nedáme.“

Asi najúspešnejšie sa presadzujú členovia najrôznejších diaspor v Škandinávii. Ich prítomnosť vo filme je evidentná. Za chvíľu budeme mať možnosť vidieť v kinách film švédsko-dánskeho Iránca Ali Abbasiho Svätý pavúk a snáď i švédského Egypťana Tarika Saleho Chlapec z nebies, kde si zahral úlohu Hrobnikovazena resizeplukovníka Ibrahima švédsky Libanončan Fares Fares. K medzinárodnej frekvencii stále populárnějších dánských hercov patrí i dánsky Iráčan Dar Salim a mnohí ďalší. Do tejto zaujímavej spoločnosti sa pripojil i fínsky Somálčan  Khadar Ayderus Ahmed, režisér filmu Hrobárová žena (Gravedigger´s Wife), prvým hraným, dlhometrážnym filmom v somálčine. Odohráva sa na okraji hlavného mesta Djibuti. Keď hrobár Guled (fínsky Somálčan Omar Abdi) zistí, že jeho milovanej žene musia transplantovať obličku, začne zháňať peniaze. Khadar Ahmed napísal scenár ku krátkemu filmu Juho Kuosmanena Kupé č. 6, Občania (Citizens, 2008), kde si po prvý krát zahral i Omar Abdi.

Registrovať odchody filmových osobností z najbližšieho sousedského okruhu je u nás zriedkavé, stále ešte holdujeme provincionálnemu športu, prehliadať všetko, čo nie je dostatočne „svetové“. Ušlo nám, Pieczka resizeže nedávno sa pominul vynikajúci poľský herec Fraciszek Pieczka, ktorý bol nielen nezabudnuteľnou postavou otca vo filme Milana Steindlera Díky za každé nové ráno (1994), ale aj hrmotného Gustlika zo seriálu Štyria tankisti a pes (1966-1970). S jeho menom sa spájajú najvýraznejšie poľské filmy, zapísané do zlatého fondu kinematografie, Svatbe (1972) a Zemi zasľúbenej (1974) Andrzeja Wajdu, Živote Mateusza (1967) Witolda Leszczyńskeho, Perle v korune (1971) Kazimierza Kutza, alebo Austerii (1982) Jerzy Kawalerowicza. Bol synom baníka z Godowa v Hornom Sliezsku a rodčia z neho túžili mať inžiniera. Keď sa rozhodol pre herectvo, rodičia ho vystríhali, že bude chodiť hladný., ale odišiel z polytechniky v Gliviciach do Varšavy. V divadle sa najviac preslávil na doskách Starego Teatru a Teatru Powszechnego. Mal 94 rokov.

Hľadanie nového Jamesa Bonda pokračuje a pozorovatelia sa zhodujú na tom, že by to mal byť menej IdrisElba resizeznámy herec. Takými boli ostatne takmer všetci predstavitelia večného agenta 007. Výnimkami z pravidla boli len Roger Moore a Pierce Brosnan, ktorých popularita bola v dobe, kedy dostali ponuku stať sa Bondom, značná. Ak sa najčastejšie spomínajú mená ako Idris Elba (Beštia, Thor: láska ako hrom), alebo Henry Cavill (Enola Holmesová, Mission Impossible – Fallout), veľmi to neplatí. Filmografie oboch hercov sú dostatočne dlhé na to, aby za menej známych považovaní neboli. Dôvodov pre takéto rozhodnutie je niekoľko, rozhodne to ušetrí rozpočet produkčných spoločností, ale v hre je aj iný dôvod, známy herci si môžu len obtiažne vyblokovať pre rolu Bonda minimálne desaťročie.

Vicky Krieps, predstaviteľka cisárovnej Sissy vo filme Korzet, ktorý sa práve chystá na vstup do našich VickyKrieps2 resizekín, sa objaví v novom filme Mii Hansen-Love Bergmanov ostrov (2021) o americkom páre filmárov, ktorí prichádzajú na miesto, spojené s menom veľkého režiséra. Partnerom herečky nemecko-luxemburského pôvodu je Tim Roth. Režisérku si môžme pripomenúť filmom Začať znovu (2016) o profesorke filozofie Nathalie (Isabelle Huppert), ktorá sa vyrovnáva s manželovým odchodom.

Emma Stone, Jesse Plemons, William Dafoe a Margaret Qualley sa objavia v novom filme Yorgosa Lanthimosa AND, ktorý sa začne nakrúcať v októbri tohto roku. Scenár napísal so svojim spolupracovníkom Efthimis Filippom, s ktorým spolupracoval aj na filmoch Homár (2015) a Zabitie posvätného jeleňa (2017).

Cineastom iste neušiel vznik ďalšej filmovej platformy pod názvom kviff.tv. Od minulého roku ponúka nielen 500 titulov filmovej knižnice, ale v priebehu oboch festivalov MFF Karlove Vary a MFF Prague Shorts sa stáva festivalovou televíziou so živými prenosmi, zachytávajúcimi aktuálne dianie v kinosálach i mimo nich. Dramaturgicky sa na výbere filmov podieľa programový tím karlovarského festivalu a spolupracuje s distribučnou spoločnosťou Aerofilms. Ročné predplatné je 1700 Kč, mesačné 160 Kč.