Drahá, hlučná, otravná hračka

tr06Režisér Michael Bay, známy výrokom, že na svet neprišiel liečiť rakovinu, ale zabávať ľudí filmami, nakrútil pokračovanie svojho megahitu Transformers z roku 2007 ako zmes rozprávky, sci-fi, akčného thrilleru – a teenagerskej komédie. Za 200 miliónov dolárov. Výsledok nemá ďaleko k zhubnému bujneniu.
Plastové hračky americkej spoločnosti Hasbro (podľa japonských hračiek Microman a Diaclone), ktoré sa dajú poskladať z podoby robota do podoby automobilu, sa pred štvrť storočím stali pre chlapčekov tým, čím sú pre dievčatká bábiky Barbie. Vrátane celého rozsiahleho biznisu okolo, lebo tenproducentom vynáša viac, ako hračky samotné.

Na podporu predaja spoločnosť oslovila autorov komiksov Jima Shootera a Dennisa O'Neila, aby k hračkám vytvorili príbeh. O boji dobrých Autobotov a zlých Deceptikonov, ktorého dejiskom sa naša Zem stala už v dávnej minulosti. Úspech inšpiroval známeho vydavateľstvo komiksov Marvell, aby prijalo Transformerov do svojho košiara. Vznikali o nich aj televízne seriály a roku 1986 mal premiéru celovečerný kreslený film The Transformers: The Movie. Na účet si pripísal tržby necelých 6 miliónov dolárov.
transformers03Čas na skutočný komerčný úspech nastal až potom, keď sa chlapci prestali hrať, vyrástli a začali zarábať. Komerčnú silu nostalgie u ekonomicky aktívnych mladých mužov správne odhadol Steven Spielberg, keď predvlani stál ako jeden z koproducentov za vznikom celovečerného „hraného‟ filmu režiséra Michaela Baya. Úvodzovky sú na mieste, pre množstvo digitálnych efektov a animácií je správnejšie označenie „kombinovaný film‟.
Michael Bay si spravil renomé kriminálnou akčnou komédiou Ničomníci, ale po jej úspechu sa vrhol na veľkofilmy (Skala, Pearl Harbor). Rožky vystrčil v katastrofickom sci-fi Armageddon, kde ukázal, že na oltár pestrofarebnej dynamickej atrakcie je ochotný priniesť i také obete ako elementárna logika, dôveryhodnosť, uveriteľnosť, presvedčivosť. Preto bol pre Spielberga ideálnym tipom na sfilmovanie nesfilmovateľného: predpubertálnych snov chlapcov, hrajúcich sa s hračkami.
Podarilo sa, film Transformers si našiel svojich vďačných divákov a producentom vyniesol slušné príjmy. Kúzlo, poskladané z nostalgie, detinského rojčenia, akcie, dievčenských pôvabov, sympatického outsidera, digitálneho čarovania a heroizmu až patetizmu však nezaberalo na všetkých. Dokonca ani lojálni americkí recenzenti sa nerozplývali nadšením.
Pre pokračovanie, už bez Spielberga, musel Bay vymyslieť niečo nové. Ťažká úloha: príbeh robotov je daný už dvadsaťpäť rokov a prví Bayovi Transformeri rozhodne nevynikali originalitou ani tvorivosťou, skôr azda náladou.
transformers01Dostať na scénu zlikvidovaných robotov nie je ťažké. Stačí ich opraviť. Horšie je to s ľuďmi, ale tvorcovia, povzbudení prijatím prvého filmu medzi fanúšikmi, si tentoraz povedali, že sa nenechajú zväzovať herectvom, charaktermi, myšlienkami ani zvyškami logiky (čo i len vymyslenej, fiktívnej, pôsobiacej iba v ich filmovom svete). Ak bolo ťažké prvým Transformerom uveriť a nechať sa nimi unášať, v pokračovaní to už nejde takmer vôbec.
Bay však išiel ešte ďalej a z pokračovania spravil – akčnú komédiu. V pubertálnom štýle smutne známej klasiky Prci, prci, prcičky! Vrátane zosmiešňovania rodičov a dospelých vôbec, s humorom postaveným na vylučovaní, kopulovaní a genitáliách. Ale predovšetkým sa za humor a nadhľad usiluje vydávať scenáristickú a režijnú neohrabanosť. Úprimne – chýb tu nie je oveľa viac ako v prvej časti. Len sú zreteľnejšie, lebo ich neschovávajú dve kúzla: kúzlo nostalgie v očiach divákov a kúzlo remeselnej zručnosti, zmiešanej s pre niekoho zaujímavou naivitou.
Ku komiksovému príbehu o hračkách pridali tvorcovia Indiana Jonesa (aby tam hviezdny Shia LaBeouf nebol zbytočne), pre starších Terminátora, štipku Wall-E pre mladších a kúsok Matrixu – pre istotu. Zavaľujú nás horou šialených, komplikovaných (a, treba uznať, skvele realizovaných) akčných scén i exkluzívnych plenérov. Je ich tak veľa, že zovšednejú. A dohromady netvoria celok. Film má primnoho hluchých miest. Možno v pauzách mala pôsobiť atmosféra, možno napätie medzi postavami, možno katarzia – lenže ani jedného ani druhého ani tretieho niet. Akcia zostane stáť – a s ňou zamrie celé dielko.
tr12Zostáva drahá krikľavá atrakcia, ktorá určite priláka divákov. Sotva ich však premení na fanúšikov, ako sa to podarilo prvým Bayovým Transformerom. Po jazde na lunaparkovej atrakcii si nezvykneme klásť otázku, aký mala zmysel a čím nás obohatila. Po Bayových Transformeroch: Pomste porazených si však musíme klásť otázku, prečo si režisér s producentmi mýlia kinematografiu s lunaparkom. (A pritom Piráti Karibiku dokazujú, že príjemná filmová zábava sa dá spraviť aj z lunaparku!)
Tak ako hračky z námetu, aj snímka Transformers: Pomsta porazených sa rôzne skladá a mení zo sci-fi drámy na akčnú videohru a z nej na paródiu. Bohužiaľ, nie podľa vôle hráča – diváka, ale úplne bez akýchkoľvek pravidiel. Čo je horšie, táto hračka sa nám pri svojich premenách rozpadá pred očami ako pestrofarebná čínska napodobenina.

Transformers: Pomsta porazených (Transformers: Revenge of the Fallen)
USA 2009, 147 minút
Scenár: Ehren Kruger, Roberto Orci, Alex Kurtzman. Réžia: Michael Bay. Kamera: Ben Seresin. Strih: Roger Barton, Tom Muldoon, Joel Negron, Paul Rubell. Hudba: Steve Jablonsky. Hrajú: Shia LaBeouf, Megan Fox, Hugo Weaving, Josh Duhamel, John Turturro, Rainn Wilson, Isabel Lucas, America Olivo a ďalší.