O súťažných filmoch bude rozhodovať päť porôt, ale aj diváci

IFFBratislavalogo resizeDomáci i zahraniční odborníci aj tento rok zasadnú na porotcovské stoličky v poradí 18. medzinárodného filmovéhofestivalu Bratislava, aby rozhodli o jeho víťazoch. Nominanti sa predstavia v troch kategóriách - prvé a druhé hrané filmy, prvé a druhé dokumentárne filmy a krátke filmy.

Súťaž hraných filmov majú tento rok na starosti filmárka a spisovateľka Canan Gerede, český filmový historik a scenárista Štěpán Hulík a filmová teoretička a pedagogička Monika Mikušová. Canan Gerede je autorkou dokumentárnych filmov ako Abidin, môžeš namaľovať portrét šťastia? (Abidin, Sen Mutlulugun Resmini Yapabilir misin?, 1988) alebo Ženy za závojom (Peçenin Ardindaki Kadinlar, 1993). V roku 1991 mala počas Týždňa kritiky na MFF v Cannes premiéru jej prvá hraná snímka Robertov film (Robert'in Filmi, 1990). V roku 1995 získala za svoj druhý celovečerný film Láska chladnejšia než smrť (Aşk Ölümden Soguktur) ocenenie za najlepšiu réžiu na festivale v Antalyi. Canan Gerede žije a pracuje v Istanbule a Paríži. Štěpán Hulík vyštudoval katedru filmových štúdií na Filozofickej fakulte Karlovej univerzity a scenáristiku a dramaturgiu na pražskej FAMU. Za svoj knižný debut Kinematografie zapomnění (2011), v ktorom zmapoval stav českého filmu v období normalizácie, získal cenu Magnesia Litera. Scenáristicky debutoval historickou minisériou Hořící keř (2013) v produkcii HBO Europe a v réžii Agnieszky Holland. Za scenár k tejto dráme získal Českého leva. Na spoluprácu s HBO Europe nadviazal tento rok, keď napísal scenár k osemdielnej kriminálnej minisérii Pustatina. Trojicu porotcov uzatvára Monika Mikušová, ktorá vyštudovala filmovú vedu na Vysokej škole múzických umení (VŠMU) a vedu o výtvarnom umení na Univerzite Komenského v Bratislave. Pracuje ako dramaturgička akvizícií v RTVS a súčasne prednáša na Katedre audiovizuálnych štúdií VŠMU. Zároveň sa venuje popularizácii filmu a myslenia o filme. Je spoluautorkou elektronických skrípt Kapitoly z dejín svetového filmu a rozhlasového cyklu Kino-Ucho. V súčasnosti pracuje na projekte Filmovej výchovy pre pedagógov a študentov stredných škôl a popritom pôsobí ako kurátorka a publicistka na voľnej nohe. V minulosti pracovala ako kurátorka v Stredoeurópskom dome fotografie a externe prednášala na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave.

Najlepší dokumentárny film vyberú Pamela Cohn, Viera Čákanyová a Nenad Puhovski. Pamela Cohn je americká filmárka, publicistka a kurátorka, ktorá sa v súčasnosti pohybuje medzi Varšavou, Berlínom a kosovským Prizrenom. Okrem roly nezávislej konzultantky v oblasti tvorby dokumentárnych filmov je tiež súčasťou výberových komisií viacerých amerických a európskych festivalov. Okrem pravidelných príspevkov na blog o umení v časopise Bomb píše pre časopisy Filmmaker, Senses of Cinema a The Calvert Journal. Slovensko zastupuje filmárka Viera Čákanyová. Študovala scenáristickú tvorbu na Vysokej škole múzických umenív Bratislave, kde momentálne pôsobí ako doktorandka, ako aj dokumentárnu tvorbu na pražskej FAMU. Jej študentské filmy Under Underground (2006), Piraňa (2007), Alda (2009) a 100 dní (2009) získali niekoľko medzinárodných ocenení. Vo svojej práci sa často a rada pohybuje na hranici medzi žánrami, najmämedzi hraným filmom a dokumentom; jej posledný film Letiaci kôň (Flying Horse, 2015) je animovaný dokument. Okrem toho, že pracuje na vlastných filmoch, pôsobí aj ako dramaturgička a strihačka na nezávislých filmových projektoch a nakrúca dokumentárne filmy pre neziskové organizácie a televíziu. Režisér a producent Nenad Puhovski je jednou z osobností, ktoré sa pričinili o formovanie moderného chorvátskeho dokumentárneho filmu. Absolvoval štúdium na Filozofickej fakulte a Akadémii dramatických umení (ADU) v Záhrebe. Na svojom režisérskom konte má vyše 250 produkcií pre divadlo, film a televíziu, za ktoré získal množstvo domácich aj medzinárodných ocenení. V súčasnosti pracuje ako profesor réžie dokumentárnych filmov na ADU, kde pôsobí ako pedagóg a mentor mladých filmových profesionálov. V roku 1997 založil Factum, nezávislú spoločnosť pre produkciu dokumentárnych filmov. Pod jeho vedením z nej vzišlo vyše sedem desiatok dokumentárnych filmov. V roku 2005 založil Zagreb Dox, najväčší medzinárodný festival dokumentárnych filmov v regióne, kde je od začiatku riaditeľom. Nenad Puhovski je členom Európskej filmovej akadémie.

O najlepšom krátkometrážnom filme rozhodne porota v zložení Úna Feely, Noud Heerkens a Nóra Ružičková.
Úna Feely sa vo filmovom priemysle pohybuje už 20 rokov. Zostavuje programové sekcie pre viacero festivalov ako Cork Film Festival alebo Indie-Cork Festival, ktorého je spoluzakladateľkou. Experimentálny filmár Noud Heerkens v súčasnosti prednáša na viacerých dánskych umeleckých školách. V roku 2009 nakrútil svoj dlhometrážny debut s názvom Sub Rosa, ktorý bol ocenený aj na festivale v Transylvánii. Nóra Ružičková je aktívna v oblasti vizuálneho umenia a literatúry. Pôsobí ako odborná asistentka na Katedre intermédií a multimédií na VŠVU v Bratislave, vedie ateliér Obraz/zvuk/text a kontext. Vo svojich projektoch využíva rôzne médiá a formy vyjadrenia – text, video, zvuková inštalácia, kolektívna performancia, fotografia, objekt... V posledných rokoch sa venuje najmä výskumu inštitucionalizácie a kategorizácie umenia, vzťahov obrazu a textu a kategórie odlišnosti.

O cene FIPRESCI rozhodnú novinári Andrzej Fogler, Matúš Kvasnička a Ulrich Wimmeroth. Filmový expert a kritik, kultúrny sociológ a špecialista na anglický jazyk a literatúru Andrzej Fogler pôsobí v poľskej sekcii FIPRESCI už vyše 25 rokov. Podieľa na organizácii a prednáša na medzinárodných konferenciách, festivaloch a seminároch. Je autorom dvoch kníh a vyše stovky článkov a esejí z oblasti filmu a audiovizuálnej kultúry. Fogler pôsobí ako porotca na mnohých medzinárodných filmových festivaloch ako aj člen medzinárodných panelov, ktoré pre festivaly filmy vyberajú. Pravidelne prispieva do rôznych filmových časopisov, akými sú napríklad mesačník Kino alebo Magazyn Filmowy, ako aj do filmového portálu Poľskej asociácie filmárov. Od roku 2008 pracuje ako spoluredaktor a koordinátor Najlepších kníh o filme, medzinárodnej kampane FIPRESCI. Matúš Kvasnička v roku 2002 absolvoval štúdium filmovej vedy na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Počas štúdia príležitostne prispieval do viacerých periodík, napríklad do filmového mesačníka Film.sk či do týždenníka Kultúrny život. Od roku 2003 pracuje v denníku Pravda na oddelení kultúry, ktoré v súčasnosti vedie. Rodák z nemeckého Kolína Ulrich Wimmeroth pracuje ako novinár a filmový kritik pre množstvo filmových časopisov, novín a webových portálov, akými sú napríklad KINO&CO, cinezone.de, filmabriss.com alebo filmfutter.com. V deväťdesiatych rokoch sa počas svojho vysokoškolského štúdia v Kolíne a Bonne špecializoval na ázijský a východoeurópsky film. Vo svojich pravidelných stĺpčekoch nerecenzuje len novinky svetovej kinematografie, ale aj podivné objavy z hlbín košov so zlacneným tovarom.

Nebude chýbať ani Študentská porota, tento krát v zložení Norbert Franko, Juraj Mydla a Adam Straka.
Za svojho favorita budú mať možnosť hlasovať aj festivaloví diváci. Po sčítaní hlasov tak rozhodnú o udelení Ceny divákov.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.