Sonda do problémov sveta cez ľudské osudy

Ceremonial resizeNiekedy je ťažko určiť čo je hlavnou témou súťaže. Často je to z každého rožka trošku, potom sa neraz zbytočne propaguje jedna téma, ale málokedy sa podarí dať architektom festivalu, ako ich nazval prezident festivalu Jiří Bartoška, niečo, čo snímky, plus – mínus, spája. Tentoraz sa to, napriek zlým prognózam, vyšlo. Aj Cannes si vynikajúco poradilo s coronou a nedali sa zahanbiť ani Karlove Vary. Podarilo sa im vybrať filmy odrážajúce najakútnejšie problémy súčasnosti na jednotlivých osudoch – malých i väčších osobných tragédiách. Jednou z nich je nesporne vysťahovalectvo, oprávnené obavy o osud našej planéty, bezradnosť školských systémov (zrejme nie len u nás) a iné. Hlavnú porotu, ale aj dve neštatutárne zaujal najmä problém imigrantov. Nepamätám, aby jeden film dostal od hlavnej poroty (okrem hlavnej) ešte dve ceny a takisto dve od neštatutárnych porôt. Päť cien ešte nijaký film na festivale nezískal. Tohtoročný karlovarský sa teda zapíše do análov, že sa mu podarilo zhutnene priniesť cez ľudské osudy niektoré závažné problémy súčasnosti a zdôrazniť ich závažnosť.

Stredoveká poéma v súčasnom šate
Strahinja resizeStrahinja Banović, stredoveká poéma o srbskom šľachticovi, ktorý hľadá svoju unesenú ženu, bola podkladom k nakrúteniu snímky o ghanských emigrantoch. Hrdina rovnomenného filmu Strahinja (Krištáľový glóbus, pôvodný názov Strahinja Banović), ktorého vynikajúco zahral francúzsky herec Ibrahim Koma, deportujú s manželkou Ababuo do Srbska. Ich pôvodným cieľom však bolo Nemecko. Strahinja sa s tým zmieri, začne športovať a je v programe na prípravu pre vysťahovalecké vízum. Čakateľ však musí splniť isté podmienky, a to napríklad, že počas istého času nesmie opustiť krajinu. Keď mladý muž zistí, že jeho žena, bez toho, aby mu čo len náznakom dala najavo svoje rozhodnutie, utečie z tábora a chce za každú cenu opustiť Srbsko. Manželia sa majú úprimne radi, len každý má o svojom živote inú predstavu. On sa uspokojí s eventuálnou športovou kariérou, ale ona – profesionálna herečka – to nevzdá. Strahinja poruší všetky pravidlá a vydá sa na cestu za milovanou ženou. Po mnohých útrapách ju nájde, vybaví návrat do Srbska, no keď istí, že žena sa urputne tomu bráni, zriekne sa jej a dá jej slobodu. Snímka prevedie diváka trpkou cestou mladého človeka, ktorý sa musí zrieť toho najcennejšieho v živote – lásky. Bola jeho obeť márna a zbytočná ? To ukáže budúcnosť

Strahinja srbského režiséra Stefana Arsenijevića sa stal najúspešnejším filmom 55. ročníka Koma resizeMedzinárodného filmového festivalu v Karlových Varoch. Aj keď nikto nepochyboval o tom, že film o imigrácii, režírovaný a zahratý na vysokej profesionálnej úrovni, sa ocitne na zozname víťazov, nikto tak veľký úspech nepredpokladal. Ako som už spomenula päť cien ešte nikto nedostal. Zaujal tri poroty. Cena za herecký výkon pre Ibrahima Komu sa dostala do správnych rúk. Koma rozohral celú škálu svojich pocitov k milovanej žene, ktorá jeho lásku opätuje, ale aj sympatie ku krajine, ktorá je ochotná ho prijať. O lásku síce príde, ale získa možno niečo cennejšie - priateľov, ktorí sa k nemu v najhorších časoch neobrátili chrbtom. Aj nepokojná a zároveň poetická kamera, snímajúca najmä utrpenie utečencov, zdôrazňujúc aj divokú krásu prostredia, nepadla Jelene Stanković (Zvláštna cena poroty) do lona len tak náhodou. Snímka emotívne diváka zasiahne, lebo režisér neprezentoval tento problém prvoplánovo, ale cez veľké a neprekonateľné útrapy dvoch milujúcich sa ľudí. Je to predovšetkým snímka o obetovaní a slobodnom rozhodnutí zvoliť si bez nátlaku svoju životnú cestu.

Miško choď sa hrať
Ide, no nie hrať, ale zavesiť sa na činky a cvičiť. To je štvorročný Miško Eriky Hníkovej vo filme Každá minúta života (Zvláštna cena poroty). Zvláštnych KonecnyHnikova resizecien je síce viac, ale len Hníková a víťazný film dostali aj finančnú odmenu, ktorú si rovným dielom musia podeliť s producentom filmu. To znamená, že tento film je v poradí, druhý v hierarchii cien. Ostatní dostali len Krištáľový glóbus. Erika Hníková v časozbernej snímke sleduje výchovu nesporne talentovaného dieťaťa. Lenka a Michal Hanuliakovci zo Žiliny sa dali zlákať na výchovu podľa kontroverznej metódy Kamevéde a vychovávajú svojho syna ako adepta do NHL. Ak mi niekto bude tvrdiť, že je to okrajový problém tak nežije v tento krajine. Až priveľa rodičov takto uvažuje, nemusí vždy ísť o hokej, ale napríklad o tenis, lyžovanie, prosto čokoľvek, len, aby ich dieťa bolo čo najúspešnejšie. Táto túžba nie je nič nové, len, žiaľ, v súčasnosti nadobudla obludné rozmery. Metóda, na ktorú mladá rodina naskočila, má napriek mnohým výhradám, niečo do seba. Lenže rodičia zabúdajú, že nie všetci sa na to hodia. Dieťa musí mať predovšetkým talent a ani potom nie je isté, či sa v puberte nezblázni a nenechá všetko tak. Samozrejme, výchova Miška je dovedená ad absurdum a nečudujem sa divákom, ktorí dieťa ľutujú. Film je predovšetkým provokatívny – tak to zrejme režisérka aj chcela – nastoľuje otázky, na ktoré si príliš ambiciózni ľudia musia sami odpovedať. Pre Hníkovú je film veľký úspech, ale zároveň aj veľký záväzok.

Tridsiatnici, ktorí ešte nedozreli
Na prvý pohľad by sa zdalo, že to nie je nijaký problém. Nikto ani len nepripustí, že je vážny. Tridsiatnici sú na mentálnej úrovni niekdajších 20 – ročných, pre Brugemann resizemnohých je mama hotel samozrejmosť a tí čo si našli partnera ešte dumajú, či je to ten pravý. Že je to celosvetový neduh svedčí aj fakt, že podobnú tému uviedol aj festival v Cannes vo filme Joachima Triera Julia (v 12 kapitolách) a Renate Reinsve dostala za úlohu cenu za herecký výkon. Z Karlových Varov si Cenu za réžiu za podobnú tému odnáša nemecký režisér Dietrich Brüggemann za snímu Nie! (Nö). Dvaja mladí ľudia sa zoznámia vo vlaku, aby ich nikto nevyrušoval sa bozkávajú. Padnú si do oka začnú spolu žiť. Po rokoch jej partner z ničoho nič navrhne, či by sa nemali rozísť, neurobia to, majú už dve deti a vtedy žene napadne táto myšlienka, lenže ona ju zrejme dotiahne do konca. Či si títo dvaja hazardéri uvedomujú čo týmto rozhodnutím urobia svojim deťom nad tým už neuvažujú, navyše k takému kroku nie je nijaký dôvod. Brüggemann sa zameral na kritiku spoločenských hodnôt a rozdelil film do 13 kapitol, Trier ich mal len 12. Podobnosť čisto náhodná...

V zajatí vnútorných démovov
Boje resizeS láskou v drastických podmienkach sa zaoberá kanadská snímka Nicolasa Roya Boje (Guerras). Keď Emma dovŕši dvadsať rokov prihlási do armády, chce ísť v šľapajach svojho otca. Citovo nevyrovnané dievča však napodiv statočne znáša vojenský dril, možno aj preto, že jej mučiteľom je seržant Richardson a k tomu nedokáže potlačiť svoje city. Zachádza s ňou priam kruto a nie je zo začiatku jasné, či aj on s podobnými pocitmi nezápasí. Vnútorní démoni obomi lomcujú a nemôže to dopadnúť dobre. Sugestívny výkon Éléonore Loiselle však neostal bez povšimnutia a herečka získala Cenu za ženský herecký výkon.

Pod pokrývkou to vrie
VinetteRobinson resizeDoslova a do písmena. Zrejme budú všetci súhlasiť, že televízne stanice chrlia jednu kulinársku reláciu sa druhou. Nikdy nebola gastronómia na takom vrchole pozornosti ako teraz. Poznáme všetkých známych šéfkuchárov, vychádza jedna kuchárska kniha za druhou, prosto, varíš, varím, varíme. Ale nikto sa ešte nezamyslel, že to nie je tak jednoduché viesť veľkú reštauráciu, navyše keď už má dobré renomé. Pokúsila sa o to talianska snímka Philipa Barantiniho vo filme Bod varu ( (Boillig Point). Film snímaný jedným záberom približuje hektický život jednej prominentnej reštaurácie a dovoľuje, aj vďaka výbornému hereckému výkonu anglickej herečky Vinette Robinson (Zvláštne uznanie), nahliadnuť pod pokrývku gastronómie. Nebýva zvykom udeľovať túto cenu, stalo sa to po prvý raz a bolo to správne rozhodnutie.

Žiaci na poslednom mieste
So Zvláštnymi uznaniami sa roztrhlo vrece. Dostalo sa aj filmu Zborovňa chorvátskej režisérky Sonje Tarokić. Tá si dovolila nazrieť ZBorovna resizedo zákulisia školského systému – plného neprofesionality, neprepracovaných školských osnov, nezáujmu o toto povolanie, zákulisných intríg, zabúdajúc na to hlavné - na žiakov. Mladá Anamarija nastupuje ako výchovná poradkyňa do novej školy. Žena plná ideálov okamžite narazí na učiteľa dejepisu, ktorý žiakom neprednáša učivo, ale vylieva si pred nimi svoje žiale. A potom sa čudujeme, že nič nevedia. Aj ostatní kolegovia majú rôzne problémy a na poslednom mieste sú žiaci. Anamarija si povie, že s tým niečo urobí, no rýchlo príde na to, že to nebude jednoduché. Bude musieť vynaložiť veľa námahy a rafinovanosti, aby aspoň s niečím pohla. Tarokić dôverne pozná problém, a preto s plným nasadaním, bez vylepšovania, zobrazila neduhy školstva v plnej nahote. Zaslúžené Zvláštne uznanie.

 

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.