Cinematik je aj príležitosťou spoznať novú rakúsku kinematografiu

Cinematik2023logo resizeMedzinárodný filmový festival Cinematik v Piešťanoch otvorí brány svojho 18. ročníka12. septembra. Jeho návštevníci budú môcť spoznať aj súčasnú rakúsku kinematografiu, ktorej sa festival bude venovať hneď v dvoch sekciách: v prehliadke Pod lupou aj v retrospektíve Rešpekt, venovanej režisérke a scenáristke Jessice Hausner. V sekcii DokMa zase Cinematik prináša pozoruhodné dokumentárne filmy z celého sveta.

Slečna Novakova (Mia Wasikowska) je odborníčkou na stravovacie trendy. Prichádza o nich prednášať na prestížnu internátnu školu, kde si však s niekoľkými študentmi vytvorí až nebezpečne silné puto. Než si vedenie školy a rodičia uvedomia, koľká bije, situácia sa vymkne spod kontroly. So svojím najnovším filmom Club Zero (2023), ktorý je provokatívnym príbehom o ničivej sile autority, krehkosti dospievania a zvrátenosti lifestylových kultov, sa rakúska filmárka Jessica Hausner tento rok v Cannes uchádzala o Zlatú palmu. V slovenskej premiére ho budú môcť diváci vidieť práve na Cinematiku, a to bok po boku s ďalšou päticou celovečerných filmov režisérky. V sekcii Rešpekt: Jessica Hausner diváci uvidia aj sci-fi Malý Joe (Little Joe, 2019) o vedkyni, ktorá vypestovala rastlinu s terapeutickými účinkami, ale aj temnou stránkou. Aj tento film mal premiéru práve v Cannes, kde za stvárnenie jeho hlavnej postavy herečka Emily Beecham získala prestížne ocenenie. Lurdy (Lourdes, 2009) sú zase drámou o ceste hendikepovanej ženy na známe duchovné miesto, kde sa vraj zázraky dejú na počkanie. Film sa blysol v programe MFF Benátky (cena FIPRESCI) aj na Európskych filmových cenách (Cena za najlepší herecký výkon pre Sylvie Testud). V profilovej prehliadke Jessicy Hausner nesmú chýbať ani psychologická dráma Krásna Rita (Lovely Rita, 2001) o tínedžerke vzdorujúcej prísnej výchove (Cena FIPRESCI a Grand Prix z Viennale) či historická dráma Láska šialená (Amour fou, 2014) o básnikovi, ktorý hľadá spriaznenú dušu na spoločnú samovraždu (ocenenia Najlepší scenár a Najlepší strih na Rakúskych filmových cenách aj uvedenie v Cannes). Prehliadku doplní aj mysteriózny Hotel (2004), taktiež uvedený v premiére práve v Cannes, o záhadnom zmiznutí recepčnej v odľahlom alpskom rezorte.

V sekcii Pod lupou Cinematik predstaví aj ďalšie osobnosti modernej rakúskej kinematografie. Peter Brunner, žiak slávneho Michaela Hanekeho, do programu prispeje hororovou drámou Lucifer (Luzifer, 2021), v ktorej sa miesi náboženský fanatizmus s duševnými poruchami aj zákonmi prírody (film bol uvedený na festivaloch Sitges aj Locarno). V dráme Lillian (2019), hranom debute dokumentaristu Andreasa Horvatha, zase sledujeme emigrantku, ktorá sa po vypršaní víz vydá peši z New Yorku späť do Ruska (Cena FIPRESCI z MFF Tromsø aj uvedenie na festivale v Cannes). Najlepší zo všetkých svetov (Die beste aller Welten, 2017) je autobiografickou drámou Adriana Goigingera z prostredia salzburskej drogovej scény. Film mal premiéru na MFF Berlinale a bodoval aj na Rakúskych filmových cenách (Najlepší celovečerný film, Najlepšia réžia, Najlepšia herečka). Eismayer (2022) Davida Wagnera pre zmenu pozýva do armády, kde sa obávaný dôstojník nečakane zamiluje do jedného z nováčikov. Film získal Rakúske filmové ceny pre hercov v hlavnej aj vedľajšej úlohe, ako aj cenu za Najlepší scenár. Titul bol zaradený aj do programu MFF Benátky. V dráme Pracháči (Moneyboys, 2021) čínsko-rakúskeho režiséra C.B. Yi (premietanej na festivaloch v Cannes aj Hong Kongu) spoznáme prostitúta, ktorý svojím povolaním živí rodinu, aj keď tá ho odsudzuje, zatiaľ čo v komédii Vedľajšie účinky & Risky (Risiken & Nebenwirkungen, 2021) sa spolu s režisérom Michaelom Kreihslom a jeho hrdinkou, ženou odkázanou na transplantáciu ľadviny, zamyslíme nad tým, ako vlastne vyzerá pravá láska. Vo filme Sisi a ja (Sisi & Ich, 2023), uvedenom v premiére na tohtoročnom Berlinale, sa Frauke Finsterwalder vracia k najobľúbenejšej rakúskej historickej postave – cisárovnej Sisi. Tentokrát ju spoznáme očami jej spoločníčky Irmy (Sandra Hüller) v prostredí aristokratickej komúny v Grécku. V provokatívnom sci-fi Sandry Wollner Keď už som na svete (The Trouble with Being Born, 2020), ocenenom Špeciálnou cenou poroty z Berlinale, nahliadneme do bizarného vzťahu muža a robotického dievčaťa.

V programovej sekcii DokMa Cinematik prináša prehliadku dôležitých aj oceňovaných dokumentárnych filmov zo zahraničia. Ponúkajú pútavé pohľady na témy, ktoré dnes hýbu svetom, ale aj do zákulisia zdanlivo všedných životov a udalostí. Švédsko-česká dokumentaristka Greta Stocklassa v snímke Blix Not Bombs (2023) napríklad spovedá niekdajšieho šéfa zbrojných inšpektorov Rady bezpečnosti OSN Hansa Blixa, aby našla odpoveď na otázku, prečo nedokážeme žiť v mieri. Francúzska režisérska trojica Ekiem Barbier, Guilhem Causse a Quentin L'helgoualc'h nás zase vo filme Knitov ostrov (Knit’s Island, 2023), ocenenom hneď dvoma cenami z festivalu Visions du Réel, pozýva do virtuálneho priestoru, kde komunita avatarov simuluje boj o prežitie. Je to však naozaj len hra? Francúzsko-indický film Noc nevedomia (A Night of Knowing Nothing, 2021) filmárky Payal Kapadia (uvedený na festivaloch v Cannes aj Toronte) nás prenesie do atmosféry vyhrotených demonštrácií a spoločenských zmien prostredníctvom korešpondencie medzi indickou študentkou a jej odcudzeným milencom. Poľský dokumentarista Jakub Piątek nás v snímke Pianoforte (2023), ktorá už bola tento rok premietnutá aj na festivaloch Sundance a Visions du Réel, prepašuje do zákulisia prestížnej klavírnej súťaže. Srbská dokumentaristka Mila Turajlić vo filme Non-Aligned: Scenes from the Labudović Reels (2023) odkrýva prekvapivú cestu zabudnutých záberov afrických a ázijských oslobodzovacích hnutí 60. rokov 20. storočia do belehradských filmových archívov.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.