Nebezpečenstvo pominulo, všetci si vydýchli

Canns2021logo resizeNervozita pominula, prezident Macron, možno aj vďaka blížiacim sa voľbám, nezaviedol zákaz vychádzania po 20,00 hodine, niečo sa však predsa len zmenilo – zdravotníci musia byť povinne zaočkovaní a pribudlo ešte niekoľko malých úprav, ktoré uvedú do života neskôr. Snaha vedenia festivalu nie je ohrozená a Cannes sa zrejme bez problémov skončí podľa plánu.

Pochybnosti o Andersenovi a Serebrennikovi

Viac ako hrozba obmedzení však nepotešil ruský film Kirilla Serebrennikova Petrovova horúčka (Petrov´s Flu). Snímka je drastická, priam odpudivá a napriek tomu, že je známe, že sa v Rusku viac pije ako inde, nemôže byť celá krajina nonstop opitá, neustále sa hádať, biť, vyvolávať konflikty i vraždiť. Vydržím veľa, ale nie som ochotná akceptovať takýto obraz i keď sa tvári, že sa to odohráva v horúčke.

WesAnderson resizeNo a úplne sklamal Wes Anderson svojim novým filmom Francúzske vydanie (The French Dispatch). Ak sa na niečo hovorí, že je to umenie l´ art pour l´art tak je to táto snímka. Plná gagov, nezrozumiteľných nezmyselností a naverboval do filmu neuveriteľne veľa dobrých hercov. Nezvyknem ich vymenovať, ale tentoraz na ukážku – Owen Wilson, Benicio Del Toro, Timothé Chalamet, Tilda Swinton, Anjelica Huston, Léna Seydoux, Frances McDormand, Edward Norton, Willem Dafoe, Christoph Waltz, Liev Schieber a hádam by stačilo. Neviem, či vedeli do čoho idú, ale roličky vzali. Ide o vymyslený časopis, krajinu a mesto. Zomrie šéfredaktor a na jeho počesť uvedu zamestnanci ukážky zo života jednotlivých rubrík. Asi to čo za dlhé roky najviac rezonovalo. Nevedeli sme vôbec o čo išlo, neustále sa o niečom neidentifikovateľnom hovorilo, prosto obsahový guláš. Aká škoda veď to stálo toľko práce, ktorá vyšla úplne navnivoč. Možno sa tu bude páčiť len snobom. Dúfam, že viac takýchto veľdiel už nebude. Uvidíme...

Veľa dobrých filmov, ale Zlatu palmu zatiaľ nevidím

Fínsky súťažný príspevok Priehradka č. 6 (Hytti Nro 6) režiséra Juho Kuosmanena, na rozdiel od predošlých dvoch filmov, potešil. Potešil Fini resizejednoduchosťou príbehu i rozprávaním o mladej fínskej študentke, ktorá v Moskve vniká do tajov archeológie. Dievča zamilované do Rusky Iriny, skôr do jej životného štýlu a finančných možnosti, sa vydá do mesta Murmansk za raritou, ťažko vysloviteľnými vzácnymi kameňmi. Chce poznať minulosť, lebo takto lepšie pochopí súčasnosť. Vo vlaku, ktorý je všetko len nie komfortný, je jej spolucestujúcim podgurážený mladý muž. Neurobí na ňu dobrý dojem, dokonca by rada zmenila kupé keby to išlo, no postupne sa lepšie spoznávajú a zbližujú, lebo sa ukáže sa, že je to slušný mladý muž, na ktorého je v každej situácii spoľahnutie. Sympatické road movie a tiež potvrdením starej pravdy, že v jednoduchosti je sila. A v podtexte je film aj jemnou narážkou na postupné zbližovanie sa oboch národov a kultúr.

O Zlatú palmiu sa uchádza Moretti i Penn

Sean Penn  je veľmi  hrdý na svoju dcéru Dylan. Má byt na čo. Talentovaná herečka sa podobá matke (Robin Wright) a hrá v jeho súťažnom filme PennDYlan resizeDeň zástavy (Flag Day). Hrdinka filmu to nemá v živote jednoduché – musí znášať večne opitú matku a milujúci otec je podvodník, ktorého obdivuje a miluje. Darmo jej matka neustále prízvukuje, že je to klamár. Nečudo, že jej neverí, lebo otčim sa ju pokúsi znásilniť a otec ju zahŕňa láskou. Vydareného tatíčka však zavrú a dievča sa musí spamätať. Vyštuduje novinárčinu, je talentovaná a má v novinách veľmi dobrú pozíciu. Na potvoru kriminálnika predčasne prepustia z väzenia a nedá jej pokoj. Či je to šťastie alebo tragédia ťažko povedať, ale otec (hrá ho režisér) je nepoučiteľný. Lenže tentoraz mu to tak ľahko neprejde. Paradoxne jeho osobná tragédia je pre dievča svojim spôsobom oslobodením od trápenia. Snímka je svojim spôsobom celkom zaujímavá, no príbeh na jednej strane miestami zadrháva, na druhej zasa presahuje mieru večne sa opakujúcich retrospektív. Danny Moder  (manžel Julie Roberts) je známy a dobrý kameraman, využil všetky možnosti, ktoré mu príbeh ponúkal, aby film ozvláštnil, ale nepomohlo to. Seean Penn bude asi veľmi sklamaný prípadným neúspechom, lebo si veľa od tohto filmu sľuboval už aj pre kariéru svojej talentovanej dcéry.

Osobne si myslím, že podobný osud bude mať aj súťažný film popredného talianskeho režiséra Nanniho Morettiho Tri poschodia (Tre piani). Triposchodia resizeTragické i veselé osudy obyvateľov jedného domu nespája vonkoncom nič, iba dom, v ktorom bývajú. Moretti je však dobrý rozprávač, jednotlivé osudy dokáže pútavo podať a svojimi postrehmi zaujme. Pointu filmu by ste však márne hľadali , možno mu o to ani nešlo. Dozvieme sa na záver len toľko, že hriešny syn sa po mnohých peripetiách zblíži s matkou a večne osamotená manželka utečie a nechá deti manželovi, aby vedel čo to je byť otcom. Jednotlivé osudy sú zaujímavé i poučné, ale kráčajú len vedľa seba bez akéhokoľvek spoločného menovateľa.

Bergman nevysychajúci prameň inšpirácie

Súťažný film, ktorý mňa najviac zaujal je francúzska súťažná snímka Bergmanov ostrov Bergman2 resize(Bergman Island). Režisérka Mia Hansen-Love situovala príbeh spisovateľa a scenáristky priamo na Bergmanov ostrov Farö, aby tam našli inšpiráciu pre svoju tvorbu, teda miesto kde tvoril, žil i zomrel. Tam písal svoje slávne Scény z manželského života, pre ktoré sa rozpadlo na celom svete nejedno manželstvo. Švédi sa tým priam chvália. Hrdinovia filmu, v realite i vo fantázii, prežívajú pod vplyvom diel švédskeho velikána svoje osobné traumy a pochybnosti, aby sa ubezpečili, že ich cesta je úplne iná ako tá bergmanovská. Pochopili jeho traumy, ale nie je to ich prípad. Netýral ich otec, nie sú až tak neurotickí, len majú pochybnosti a tie sú z úplne iného súdka. Sú to už moderná ľudia, ktorí svoje problémy riešia racionálnejšie a možno aj múdrejšie. Nechcú sa trápiť, večne spytovať svoje svedomie, ale naplno žiť.

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.