Prvá lastovička na Zlatú palmu je muzikálová gangsterka
Konečne trocha vzruchu. Privial ho francúzsky súťažný príspevok režiséra Jacquesa Audiára Emilia Pérez. Z filmového hľadiska zobudil tak trochu unudené Cannes. Premietli síce pozoruhodné filmy, ako už spomínaný Megalopolis, ale tiež Lanthimosovu Láskavosť, sú to diela síce pozoruhodné tak formou, ako aj obsahom, ale diskutabilné. Nie všetci sa si nimi stotožnili, dokonca mnohí im vyčítajú nezrozumiteľnosť.
Dokonalá súhra všetkých zložiek
Už samotná téma transsexuality môže byť pre mnohých iritujúca, ale Jacques Audiard ju využil na pertraktovanie tak zaujímavej story, že jej niet čo vyčítať. Rita (Zoe Saldaña) je vychytená a úspešná právnička pracujúca vo veľkej firme, ktorej je jedno pre koho robí. Špinavé peniaze jej neprekážajú a Rita nie tým až tak nadšená. Jedného dňa ju niekto unesie a má nezvyčajné želanie, chce sa dať preoperovať na ženu. Nie je to nikto iný ako obávaný vodca kartelu Manita. Rita zo začiatku váha, ale honorár je tak vysoký, že mu nedokáže odolať. Operácia sa uskutoční mimo Mexika a z Manitasa sa stáva pekná Emilia Pérez (Karla Sofía Gascón). Manželku s deťmi dá odpratať do Španielska. Po piatich rokoch sa stretne s Ritou v Anglicku, opäť s nezvyčajným želaním – túži po rodine, najmä po deťoch, a chce s nimi žiť v Mexiku. Rita má opäť všetko zariadiť. Urobí čo sa od nej očakáva, deti i manželka sú nešťastné, už si zvykli na švajčiarske zasnežené končiare, ale nejako sa dočasne veci utrasú. Emília však celkom nedomyslela, aké úskalia môže spolužitie priniesť. Nevie, že ju ani deti, ani manželka nepoznávajú. Mladá žena sa cíti byť osamotená, nechce žiť ako vdova, zamiluje sa, chce sa vydať a oheň je na streche. Kým však nastane tento veľký skrat Emilia sa nejako zmení, začne pomáhať pri hľadaní nezvestných ľudí, čím získa o Mexičanov vďaku a obdiv. Majú ju priam za sväticu.
Naratív je síce dosť podstatný, ale fascinuje skôr forma akou tvorca všetko vyrozpráva a rozvíja. Intímne pocity si herci zdôverujú formou spevu, no nie v pesničkách s banálnym textom, ale múdrymi sentenciami a aj rozjarené tanečné vložky zapadajú presne tam kam patria. Všetko je dokonale skĺbené a spolu vyzvára kompaktný celok. Herecké výkony sú obdivuhodné, najmä pre Zoe Saldañu je to životná rola, ale aj pre Karlu Sofiu Gascón. No nemožne zabudnúť ani na ostatných ako Edgar Ramiez, Selena Gomez a Adriana Paz. K ucelenému pocitu z filmu treba ešte prirátať bravúrnu kameru, presný strih a prijemné melódie. Snímka je prvým kandidátom na Zlatú palmu, no možno ju ešte niekto trompfne.
Lanthimosov príspevok k súčasnosti
Hneď na úvod si povedzme, že v troch poviedkach snímky Kinds of Kindness (Deti láskavosti alebo Láskavosť) vytvárajú hlavné úlohy Emma Stone, Jesse Plemons a Willem Dafoe. Prvá je o manipulácii – manipulátor poskytne manipulovanému bohatstvo a luxus, no vzoprieť sa nemôže, lebo o všetko príde.V druhej ide o problém straty identity demonštrovaný na príbehu muža, ktorému sa stratila manželka, našla sa síce navlas podobná osoba, lenže to nie je to ona. Tretia je o sektárstve a hľadaní duchovného vodcu, no predovšetkým o šarlatánskych pokusoch oživiť mŕtvych. Napriek tomu, že režisér presne vystopoval najväčšie problémy súčasnosti, ale ako ich prezentoval nebolo najšťastnejšie, navyše ich zbytočne okorenil sexom a nechutnosťami.
„Stredovek“ a klipy
Rumunský film Tri kilometre do svetovej metropoly (Trei kilometri pana la Capital lumi) sa odohráva v zaostalej dedinke, kde si aj líšky dávajú dobrú noc. Mladého 16- ročného chlapca pre podozrenie z homosexuality dobijú do krvi. Rodina je bezradná a rozhodne sa na odporúčanie kňaza poslať chlapca do kláštora, tam ho už exorcista dá do poriadku. Chlapec chce ísť študovať, ale aký bude jeho osud je vo hviezdach. Tmárstvo, chudoba a zaostalosť je ústrednou témou tejto nie ducha povznášajúcej snímky.
Čínsky súťažný príspevok Feng Liu Yi Dai režiséra Ha Zhang-Keho je vlastne celý poskladaný z klipov, ktoré často dohromady nedávajú zmysel. Vraj tým chcel vzdať hold jednému z čínskych kantónov. Možno som na toto umenie nedorástla, ale zmysel filmu mi ušiel.
Foto: Festival de Cannes
.