Filmsurfing
Nominácie BAFTA (British Academy of Film and Television Art) sa veľmi od glóbusov a oscarov neodlišujú, viacmenej defilujú všade rovnaké tituly, od Emilie Peréz až k Brutalistovi, Anory, Duny a Substance. Najviac nominácií ale získal „pápežský horor“ Conclave a mužský herecký ansámbel vyššie menovaných nominácií, doplnila i kandidatúra Hugh Granta vo filme Heretik. BAFTA udeľuje aj ocenenie pre najlepší britský film a najlepší britský debut, kde dominujú britskí Indovia, zoznam obsahuje film Deva Patela Monkey Man a Santosh režisérky Sandhye Suri. Zoznam kandidátov na najlepší zahraničný film dopĺňa írska komédia Kneecap režiséra Richa Peppiata. Ceny sa budú odovzdávať 16. februára.
Dve ázijské filmové veľmoci majú v prehľade získaných Oscarov slabé skóre. Čína za film žiadneho Oscara nikdy nedostala, má na konte tri nominácie, pod dve je podpísaný režisér Zhang Yimou, za film Ju Dou (1990) a Hrdina (2002). Tretím nominovaným filmom bol titul Zbohom moja konkubína (1993) režiséra Chena Kaige. Ten získal v danom roku Zlatý glóbus za najlepší cudzojazyčný film. India je na tom lepšie, aj keď za najlepší film Oscara Indovia nedostali, boli to predovšetkým ceny za hudbu a zvuk, kostýmy a na zozname je aj jeden krátky dokument Zariekavači slonov (2023), ktorý je prístupný na Netflixe. V rovnakom roku dostali Oscara za najlepšiu pieseň k filmu RRR (recenzia na našom webe). V roku 1992 dostal Oscara za celoživotné dielo režisér Satjajit Ray. Najznámejší nominovaný film bol Lagaan (2001) s bollywoodskou megastar Amir Khanom v hlavnej úlohe. Tohto roku sa do short listu nedostal žiaden indický film, aj keď kandidátov bolo dosť. Záverečná voľba medzi hlasujúcimi členmi Film Federation of India (FFI) bola medzi filmami Záblesky nádeje (All We Imagine As Light) režiséra Payala Kapadiu a filmom Lost Ladies (na obrázku), ktorý produkoval Amir Khan a režirovala jeho ex- manželka Kiran Rao. Členovia FFI usúdili, že Kappadia nakrútil európsky film, ktorý nereprezentuje to, čo je prijateľné ako indický film. Oficiálnym kandidátom boli teda Lost Ladies. Zhliadnuť ho môžme na Netflixe.
V horore debutanta Marka Anthony Greena Opus, ktorý bude mať v USA premiéru v marci, uvidíme vedľa Johna Malkovicha a Juliette Lewis i hviezdu seriálu Medveď Ayo Edebiri. Vo filme je novinárkou, ktorú legendárna pop star Moretti (Malkovich) pozve na spolu s inými hosťami na svoju privátnu rezidenciu, kde sa začnú diať veci, sled neočakávaných situácií a defilé záhad. Film produkovala nezávislá americká spoločnosť A24. Vošla po povedomia filmom Všetko, všade, naraz (2022), ktorý získal 7 Oscarov vrátane najlepšieho filmu, réžie a ďalších. Úspešný bol aj ich seriál Beef (2023) alebo Irma Vep (2022). Premiéru mal na festivale v Sundance.
Koncom januára sa v Poľsku odovzdávali herecké Ceny Zbyszka Cybulského. Tieto ceny sa odovzdávajú od roku 1969 Nadáciou Kino, vydavateľom rovnomenného filmového časopisu. Zbyszek Cybulský (1927-1967) bol kultový poľský herec známy najmä z filmov Andrzeja Wajdu Pokolenie (1955), Popol a diamant (1958), Nevinní čarodeji (1960). Tohtoročným laureátom je Julian Świezewski za film Biela odvaha (na obrázku). Medzi nominovanými bola i herečka Michalina Olszańska (Ja, Olga Hepnarová) za film Kulej. Dve strany medaile, o slávnom poľskom boxerovi Jerzy Kulejovi. Pri tejto príležitosti sa udeľujú i Ceny Boleslawa Michalka za najlepšiu filmovú knihu. Dostal ju Piotr Śmialowski prácu Prosím vystrihnúť, alebo história scén, vystrihnutých z poľských filmov v prvej štvrtine PRL (komunistickom poľsku).
Filmový festival Berlinale, ktorý sa začne 13. februára, otvorí nový film Toma Tykwera (seriál Babylon Berlín, Parfém: príbehvraha, Atlas mrakov, Lola beží o život) Light s Larsom Eidingerom (Persian Lessons) a Nicolette Krebitz v hlavných úlohách. Rozpráva príbeh rodiny Tima a Mileny, do ktorej vstúpi tajomná upratovačka Farrah zo Sýrie a navždy ju zmení.
Pri príležitosti osláv čínskeho nového roku sa obvykle konajú premiéry najviac očakávaných filmov. Na prvom mieste je historický film režiséra Tsui Harka The Legend of the Condor Heroes: The Great Hero, v ktorom sa do cesty mongolskému dobyvateľovi Čingischánovi sa postavia bojovníci škôl bojového umenia.Dalším je animovaný film Nezha 2. Čínska filmová produkcia dnes pokrýva 80% domáceho trhu ale oficiálny predstaviteľ China Film Administration Mao Yu zdôrazňuje snahu presadiť do distribúcie viac zahraničných filmov. Vysokej popularite sa v Číne tešia indické filmy. Minulý rok sa do najvyšších miest v rebríčku navštevovanosti dostal film
Maharadža ( prístupný na Netflixe) a darilo sa i japonskému animovanému filmu Chlapec a volavka. Z hollywoodskej produkcie sa hitom stala Godzila x kong: nové impérium a Paddington v džungli. Režisér Tsui Hark sa so Stephenom Chow (Kung fu Hustle) radí podľa filmových kritikov platformy WeChat medzi najrenomovanejších čínskych súčasných režisérov. Na tretie miesto sa dostal Ang Lee (Skrotená hora, Tiger a drak, Túžba opatrnosť) a ďalšie obsadil Jiang Wen, (populárny aj ako herec, hral v klasických filmoch z 80. rokov Ibiškové mestečko, Červené pole, alebo Posledná cisárovna), Feng Xiaogang a až po nich nasleduje dvojica najznámejších režisérov Zhang Yimou (Klan lietajúcich dýk) a Chen Kaige (Zbohom moja konkubína).
Hviezda filmov Armand a Najhorší človek na svete, ocenená v oboch za svoj herecký výkon, nórska herečka Renate Reinsvehovorila v jednom z rozhovorov o svojom vzťahu k nórskemu filmu i o spolupráci s Halfdanom Ullmannom Tondelom na filme Armand. „Nórsko ovládali stáročia Švédsko a Dánsko, sme nezávislým štátom len 100 rokov. Myslím si, že ten pocit závislosti od cudzej sily trval príliš dlho. Nejakú dobu sme sa pokúšali nasledovať iné krajiny, napríklad Spojené štáty, ale prioveľa nižších rozpočtoch. Báli sme sa rozprávať naše vlastné príbehy a robiť niečo po svojom. Myslím si, že základy pre autorské projekty položil Joachim Trier“ (režisér filmu Najhorší človek na svete). Ja i Halfdan Ullmann Tondel sme vzrušení vždy, keď máme spolu pracovať, lebo obaja s ceníme presúvanie hraníc i tvorivú odvahu“. Reč prišla aj na sedem minútovú scénu smiechu v Armandovi, o ktorej si myslela, že je nezahrateľná. Nakrúcalo sa desať hodín a na otázku, ako sa jej to podarilo odpovedala: „Ja herecky pochádzam z divadla. Pracovala som tam od deviatich rokov a mala som veľmi prísnu, analytickú učiteľku herectva. Naučila ma, ako budovať postavu na základe analýzy a potom zapojiť fantáziu, nejaký druh projekcie. Ľudské telo nerozlišuje, čo je pravdivé a čo nie, ak logika postavy je dostatočne silná. Čím viac detailov sa do nej vkladá, tým presvedčivejšia sa stáva pravdivosť danej chvíle.“