Králičia nora (Rabbit Hole, TV seriál)

Hodnotenie používateľov: 5 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívne
 

Nora resizePokrok v informačných, komunikačných i sledovacích technológiách sa výrazne odrazil na filmových žánroch, dôkladne s nimi pracujú nielen detektívky, ale i špionážne subžánre, dômyslene kombinované s thrillermi a všetkým, čo sa podieľa na vytváraní nových variánt technologického mysticizmu, s občasnými odbočkami k science-fiction. Tam, kde kedysi hral hlavnú úlohu dokonalý rozum a všetky druhy racionálneho perfekcionizmu, dnes nastupuje „nová neprehľadnosť“, hra s technologickou rafinovanosťou, umožňujúcou fingovať záznamy, nahrávať, kopírovať a sledovať kohokoľvek a kdekoľvek.

Stieranie hranice medzi realitou a fikciou, pravdou a klamom, je súčasťou post-industriálneho sveta, ovládaného „neštrukturovanými“ informáciami, ktoré sa stali zbraňami v komunikačných vojnách a zápasoch o mocenské pozície. Slobodný prístup k týmto mechanizmom generoval nové mocenské sily, schopné Nora2 resizespôsobiť v globalizovanom pluralitnom svete dokonalý chaos a anarchiu, temné vody, potrebné k nastoleniu nového poriadku. Zápas dobra a zla sa v tomto prostredí problematizuje a ilustruje to i príbeh seriálu Králičia nora. Odvíja sa v rámci takto nahodených súradníc aktuálnej turbulentnej reality.

John Weir (Kiefer Sutherland) rozhodne nepatrí do skupiny kladných hrdinov. Živí sa v podstate podvodmi, ktoré si uňho objednávajú jeho klienti, veľké spoločnosti. Hneď v úvode sme svedkami ukážky jeho práce. V lokále, kde sedia podnikatelia zinscenuje za pomoci podplateného čašníka falošnú správu v televíznych správach o zmenách na burze. Vybraná obeť hneď vydá pokyn predať všetky akcie a utrpí stratu. Weirov klient ich okamžite nakúpi výhodne a pod cenou. Neverí nikomu, ani kráske, s ktorou sa zoznámi, odkráča s ňou do hotela a strávi noc. Volá sa Hailey (Meta Golding) a on ju podozrieva z toho, Nora3 resizeže ide o akciu agentky FBI Jo Maiovej (Enid Graham). Tá mu síce statočne šliape na päty, lebo jeho aktivity na hrane zákona pozná, ale keď je obvinený z vraždy kontrolóra z ministerstva financií, istého Homma, spozornie.

Pred užasnutými aktérmi sa postupne otvára spoločnosť bohatej a vplyvnej pseudo elity, snažiacej sa zaistiť svoje obchody a príjmy, zabezpečiť im bezbariérovú cestu kadekoľvek a kamkoľvek. Sú to skorumpované a bezcharakterné spoločnosti, schopné zaplatiť si nájomných vrahov a podplatiť, či vydierať každého, kto ich môže ohroziť. V záverečnom dieli, keď sa ukáže, že Homm je nažive a môže svedčiť v priamom prenose akéhosi televízneho kanála, má operačná kohorta, snažiaca sa vystúpeniu Homma zabrániť, na každého niečo, na strážcu mladíka, ktorý im slúžil na špinavú prácu a účinne sa infiltroval do Weirovho teamu (Walt Kink), ale rovnako svižne dokážu vydierať aj vedúceho vysielania. Keď to všetko prestáva fungovať, Weir sa dozvie, že Crawley, tajomný vodca celej akčne pôsobiacej Nora4 resizejednotky, drží jeho otca Bena Wilsona (Charles Dance) a domnelú ex manželku ako rukojemníkov. Záverečný zvrat by síce mal vyznieť ako smutný happy end, ale celkom tak to nie je.

Seriál otvára okrem akčnej príbehovej línie aj retro časti, ilustrujúce detstvo Johna Weira a pravdu povediac, celkom by sa bez nich zaobišiel. Snaha poukázať na jeho ťažké detstvo kvôli otcovmu bojovnému zanieteniu v spravodlivom ťažení voči darebákom a zločincom na najvyšších miestach vlády i biznisu, signalizuje čosi o tom, že hrdinovia musia v boji voči zlu obetovať všetko, ale táto trivialita je zrejmá ešte skôr, než ju ktokoľvek vysloví. Scenáristi so zručnou profesionalitou budujú napätie, akčné scény a vlastne aj nejaký druh love story, Weir sa nakoniec s Hailey v spoločnom zápase zblížia a ich vzťah dodáva príbehu vkusne dávkované emócie.

Obraz sveta, ktorý nám „all that jazz“ sugeruje, nemá ďaleko od šírenia pôsobivých konšpiračných Nora6 resizeteórií, sprisahania mocných, udržiavaných pri moci ich súkromnými jednotkami, zloženými z dobre zaplatených hackerov, informačných virtuózov a iných technologických odborníkov, ale aj vrahov a logistikov, vhodných na osnovanie akéhokoľvek útoku. Stoja v tieni, nemenovaní, neodhalení, ale stále prítomní, riadia beh sveta tak, ako sa im to hodí. Na zastupiteľskú demokraciu, voľby, vládu práva a všetko, čo sa s vládou ľudu spája, veria len naivní hlupáci, lebo v skutočnosti to vôbec tak nefunguje. To je jedna strana mince, v podstate dosť obohraná, updatovaná dobrými a známymi hercami s prijateľným spracovaním režijným i scenáristickým. Tá druhá je oveľa zaujímavejšia. V tejto technologickej džungli už prestávame veriť na pozitívnych a spravodlivých hrdinov. Víťazia len takí, ktorí sú tiež lotri, ale vedia položiť na lopatky ešte väčších lotrov a tým sa časť ich viny zmaže. Agentka FBI v závere prepúšťa Weira za jeho výčiny bez trestu. Ako by sme túto „logiku spravodlivosti“ asi tak nazvali, ťažko povedať. Tvrdí totiž, že voči zlu sa treba postaviť so silnejším, dokonalejším a inteligentnejším zlom a jeho porážka bude istá. Trochu to pripomína americký výrok akéhosi senátora, komentujúceho Nora8 resizenávrh na zrušenie vlastníctva zbraní v Amerike, tvrdiaci, že zlého chlapíka s puškou môže poraziť len dobrý chlapík s puškou.

V úplne zadnom ídeovom pláne prebleskuje myšlienka o tom, že realita demokracie je len smiešnou mimikry pre mocný oligarchický kapitalizmus a pod povrchom všetko funguje inak. Od volieb nezávisí vôbec nič, lebo ľudia sú manipulovateľní mediálnym balastom a hlúpo naletia čomukoľvek. V tomto využiteľnom „mode“ ich treba udržiavať čo najdlhšie a za pomoci tých najnevinnejších metód. Králičia nora a more variácií naratívu tohto druhu, zároveň ponúka divákom symbolickú satisfakciu, lebo im dovoľuje nahliadnuť za oponu a pochopiť servírovanú „pravdu“. Odhalenie a odstrelenie hlavného tajomného konšpirátora však nestačí, lebo všetko aj tak ďalej pokračuje, ako to už v seriáloch s ambíciou vyrobiť čo najvyšší počet ďalších sérií býva.

Nora9 resizeKráličia nora (Rabbit Hole, TV seriál), USA, 2023
Dĺžka: 6 h 18 min (Minutáž: 42–60 min)
Manažéri projektu: Glenn Ficarra, John Requa
Réžia: Glenn Ficarra, John Requa, Jon Cassar, Daniel Attias, Gwyneth Horder-Payton, Batan Silva
Scenár: Glenn Ficarra, John Requa, Wendy Riss, Michael J. Ballin, Thomas Aguilar, Hunt Baldwin
Kamera: Brendan Steacy, Boris Mojsovski
Hudba: Siddhartha Khosla
Strih: Chris McCaleb, Jan Kovac, Lai-San Ho, Joey Liew
Zvuk: Nikola Simikic
Scénografia: Rocco Matteo, Marilyn Kiewiet, Friday Myers
Masky: Verity Fiction
Kostýmy: Debra Hanson
Producenti: Norman Denver, Michael J. Ballin, Thomas Aguilar, Nick Pavonetti
Hrajú: Kiefer Sutherland, Rob Yang, Charles Dance, Jason Butler Harner, Meta Golding, Enid Graham, Walt Klink, Alexandra Castillo, Jonas Chernick, Tricia Black, Maia Jae Bastidas, Peter Weller, Stephen Bogaert, James Downing, Noam Jenkins, Wendy Makkena, Finlay Wojtak-Hissong, Josette Jorge, Tim Myles, Fane Tse, Megan Follows, Matt Baram, Phil Burke, Eddie Guillaume, Onna Chan, Sean James Lee, Brian Quintero, Jorja Cadence, Ishan Davé, Jed Rees, Archie Kao, Natasha Krishnan, Tracy Shreve, Sebastian Maclean, Erin Karpluk, Robert Clarke, Derek Moran, Sabrina Saudin, Beatriz Yuste, Dean Armstrong, Jamaal Grant, Wyatt White
Distribúcia: Showtime
Foto: ČSFD cz.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.