Prebiehanie (Passing)

Hodnotenie používateľov: 5 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívne
 

Beh resizeNew York, 20. roky 20. storočia. Irene Redfieldová (Tessa Thompson) vstúpi do hračkárstva. Pomáha zdvihnúť z podlahy malú bábiku, ktorá chvíľku pred tým padla predavačovi z rúk a ten je jej za to, pochopiteľne, vďačný. Nachádza dve autíčka vhodné pre dvoch malých synov a pýta sa na dostupnosť omaľovánok zrejme už vypredaných v iných podobných obchodoch. Je trochu nervózna, ale snaží sa predstierať, že na to nemá dôvod. Vyhýba sa priamemu očnému kontaktu s inými ľuďmi, dokonca si lemom klobúčika oči radšej zakrýva vždy, keď jej to situácia dovolí. Hoci pri vstupe nevisel nápis, že obchod nie je vhodný pre „farebných“ zákazníkov, tento raz nikto Reenienu malú lesť neodhalí...

V skutočnosti je totiž černoškou svetlejšej pleti, ktorá si na moment „dovolila“ využiť prirodzenú nejednoznačnosť svojho vzhľadu, zariskovať a prebehnúť na v Amerike tej doby predsa len privilegovanejšiu belošskú stranu. Nie je prvá ani posledná, čo takto riskuje. Len zatiaľ, čo jej pri Beh2 resizeodhalení hrozí iba spoločenské znemožnenie, sú aj iní podobne konajúci, čo riskujú oveľa viac. V čajovni následne stretáva Clare (Ruth Negga), svoju kamarátku z detstva, momentálne manželku pomerne dosť rasisticky sa prejavujúceho belocha Johna Bellewa (Alexander Skarsgård). Ten si zatiaľ na svojej manželke žiadne podozrivé rysy nevšimol. Dokonca aj ich spoločná dcéra má bledší vzhľad – hoci Clare počas tehotenstva deväť mesiacov v strachu tŕpla, aby jej tajomstvo nebolo odhalené. A tak si teraz nadšene užíva to, po čom Reenie celý život v tichosti túžila, ale nemala na to odvahu. Radšej sa držala pri zemi a verná svojim koreňom uviazla v komplikovanom vzťahu s nespochybniteľne černošským manželom Brianom (André Holland). Lenže Clare pod pozlátkou spoločenských výhod belošskej spoločnosti cíti akoby zradila sama seba. Odlúčením sa od svojej komunity prišla tiež o vlastnú identitu. Pričom nezvládateľne túži opäť „prebehnúť“ na svoju pôvodnú stranu.

Herečka Rebecca Hall filmom Prebiehanie debutuje na striebornom plátne ako scenáristka aj režisérka. Adaptuje rovnomenný román afroamerickej prozaičky Nelly Larsen z roku 1929 a Beh3 resizerobí to naozaj triumfálne. Štylizuje svoj film do podoby retra z čias, keď sa dej odohráva. Pričom poukazuje na všeľudský, všekultúrny a nadčasový problém. Nejde len o rozdielnosť v rase kľúčových postáv príbehu, ale aj o rozdielnosť medzi mužmi a ženami, v sexuálnej orientácií, pričom kľúčová je najmä strata identity, ktorá môže so spomínanými odlišnosťami a očakávaním spoločnosti priamo súvisieť. Všetko sú to témy, ktoré rezonujú v umení dneška. Zdanlivo dopodrobna preskúmané, avšak nachádzajúce v Prebiehaní s originálnymi zmenami perspektívy na danú problematiku tiež nové významové konotácie. Je to ako tzv. Rubinova váza – optický klam pozostávajúci z dvoch siluet totožne vyzerajúcich, oproti sebe sa pozerajúcich tvárí, vytvárajúcich v prázdnom priestore medzi sebou obrázok vázy. Kto sa naň pozerá vidí buď tváre alebo vázu. Nikdy nie oboje. Záleží teda na rozhodnutí prizerajúceho sa, ktorú z ponúkaných možností chce v obrázku uvidieť. Aj divák filmu Prebiehanie má na výber, čo v ňom môže vidieť a čo nie. Všetko zostáva len na jeho rozhodnutí...

Beh4 resizeKamera Eduarda Graua sleduje v obrazovom formáte 4:3 čiernobiely New York. Pomáha si dômyselným svietením na presvedčenie publika o možných rasových „prechodoch“ ústredných postáv. Hrá sa s ostrosťou obrazu a kompozíciou tak, aby čo najviac rozšíril významové možnosti príbehu. Jemné, melancholicky jazzové melódie Devonté Hynesa, kostýmy Marci Rodgers, výprava Nory Mendis a dekorácie Paige Mitchell sú potechou pre ucho a oko znalé americkej kinematografie príbehom stvárňovaných čias. Násilie alebo sexuálne motívy sú len implicitne naznačované a ponechané na dotvorenie predstavivosťou publika – tiež tak trochu v duchu dobového filmu. Stačí predsa iba vedieť o ich prítomnosti, ostatné si divák už domyslí... Konverzácie, či jemná gestikulácia hercov sú hlavným nástrojom režisérky na gradovanie napätia a tušenie neodvratne prichádzajúcej tragédie dokonca aj v inak bezproblémovo sa javiacich scénach rodinnej intimity, priateľských stretnutí, či zábavných večierkov.

Keď Reenie nádherne stvárnená Tessou Thompson vstupuje do belošského obchodu, kde by Beh5 resizeinak zrejme nebola vítaná, je to jej vnútorná nervozita, strach z prezradenia a následného spoločenského znemožnenia, čo diváka zasiahne takmer s rovnakou intenzitou, akú by čakal napríklad pri infiltrácií nepriateľského prostredia protagonistom nejakého kriminálneho, či špionážneho thrilleru. Bežná ľudská situácia, akú človek pokojne môže zažívať aj každý deň, pôsobí ako preskúmavanie zakázaného, úplne nového sveta, do ktorého nepatrí z úplne absurdných spoločenských dôvodov. O to viac nervydrásajúce je uvedomenie si, že na blond odfarbená Ruth Negga ako presvedčivo osamelá, zúfalo po návrate ku vlastným koreňom túžiaca Clare, už prekročila bezpečnú hranicu v manželstve a s malým dieťaťom. Je naivné myslieť si, že rasistický manžel tajomstvo jej pôvodu nikdy neodhalí. Nieto ešte keď Clare svojmu prezradeniu vychádza „naproti“ nekontrolovateľným prebiehaním späť k pôvodnej komunite. A patrí ešte vôbec po tom všetkom k afroamerickej komunite? Dovolia jej oni sami toľko vytúžený návrat? Nebudú ju vnímať ako len ďalšieho spriazneného belocha, ktorý sa nechal zlákať povrchnou exotikou bez skutočného záujmu o to nahliadnuť hlbšie pod povrch?

V stvárňovaní rasovej problematiky si film v žiadnom prípade nezakladá na prostom prerozdelení na „dobrých“ Afroameričanov a zlých Beh6 resizebelochov. Je to práve Brian plamenného André Hollanda, ktorý kvôli vlastnej fyzickej nemožnosti prebiehať tak ako jeho manželka, závistlivo vyčíta Reenie, že sa sama zrejme považuje za spoločensky lepšiu v ich etniku. Rada by svojich dvoch malých synov vychovala čo najkultivovanejšie, uchránila ich nevinnosť pred problematikou sexuality a rasovo motivovaných násilností všade navôkol, čo najdlhšie by to bolo možné. Brian však s ňou nesúhlasí. Sex je preňho v prvom rade zábava a jeho potlačovanie vníma ako pokrytecký boj s vlastnou prirodzenosťou. (Neprebieha Reenie náhodou práve preto, že sa hanbí za svoju prirodzenosť?) A čím skôr sa chlapci zmieria s tým, ako nespravodlivo sa k ich etniku spoločnosť správa, tým to bude pre nich vraj lepšie. Zdanlivé výhody bledšieho vzhľadu sa pre Reenie po postupne prichádzajúcej zmene uhla pohľadu jeden minimalistický zvrat od zvratu stávajú nevýhodou aj medzi múrmi jej vlastného domu, ulice, či mestskej štvrte. Až si nakoniec uvedomí, že Clare je vďaka možnosti prebiehania zrejme tým jediným človekom, ktorý ju ešte dokáže v jej existenciálnej izolácií vôbec chápať...

Beh8 resizePrebiehanie je mnoho vrstevnatá a intímna sonda do života postáv, ktoré sa v niečom líšia od zaužívanej, zväčša umelo vytvorenej spoločenskej konvencie a zúfalo hľadajú svoje miesto vo svete. Kľúčovou sa stáva túžba po niečom, čo postavy nemôžu mať, či dosiahnuť. A zväčša ich táto túžba oddeľuje od toho, čo by paradoxne vo svojich životoch mať mohli. Lenže už zašli priďaleko. Je fascinujúcim hereckým koncertom dvoch nenápadných afroamerických herečiek, originálnou úvahou významovo presahujúcou inak tvorivo plnokrvné osudy konkrétnych postáv, aj prekvapivo brilantným scenáristickým a režijným debutom. Je to veľmi osobný film a, čo je veľmi zaujímavé, pravdepodobne by nevznikol nebyť jedného prekvapivého zistenia v rodine Rebeccy Hall. Starý otec z matkinej strany, ktorý zomrel ešte pred jej narodením, bol černoch bledšieho vzhľadu. A vraj celý život „prebiehal“.

Beh7 resizePrebiehanie (Passing), USA, 2021
Dĺžka: 98 minút
Réžia: Rebecca Hall
Predloha: Nella Larsen (kniha)
Scenár: Rebecca Hall
Kamera: Eduard Grau
Hudba: Devonté Hynes
Strih: Sabine Hoffman
Scénografia: Nora Mendis
Kostýmy: Marci Rodgers
Producenti: Nina Yang Bongiovi, Rebecca Hall, Margot Hand, Forest Whitaker
Hrajú: Tessa Thompson, Ruth Negga, Alexander Skarsgård, André Holland, Doris McCarthy, Derek Roberts, Bill Camp, Gbenga Akinnagbe, Antoinette Crowe-Legacy
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.