No Sudden Move

Hodnotenie používateľov: 5 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívne
 

No resizeDetroit, rok 1954. Trojica nižšie postavených v hierarchií miestnych zločineckých skupín je najatá cez prostredníka Douga Jonesa (Brendan Fraser) na kšeft, ktorý by mali zvládnuť za tri hodiny. Očakáva sa od nich, že navštívia dom účtovníka Matta Wertza (David Harbour), zajmú ho aj s manželkou Mary (AmySeimetz) a dvomi deťmi. Ak im následne nepomôže získať tajomnú obálku z trezoru šéfa firmy, v ktorej pracuje, celú rodinu čakajú nepríjemné chvíľky. Matt, samozrejme, na ich podmienky pristúpi. Lenže, keď po určitých drobných komplikáciách nakoniec šéfov trezor otvorí, po spomínanej obálke v ňom nie je ani stopa. A tak mu nezostáva nič iné, len začať trochu improvizovať...

Každý člen trojlístka únoscov pochádza z iného gangu. Či už hĺbavý Afroameričan Curt Goynes (Don Cheadle), ktorý sa práve vrátil z väzenia a zistil, že No2 resizenaňho jeho milovaná partnerka nečakala alebo unavene pôsobiaci Ronald Russo (Benicio Del Toro) s talianskymi koreňmi, averziou voči umývaniu riadov a každú chvíľu popíjajúci - obaja to majú momentálne dosť nahnuté dokonca u vlastných šéfov. Tretieho - Charleyho (Kieran Culkin) - nik nepozná, je však až podozrivo dobre informovaný, kto sú jeho spoluhráči. Hlavne vie o Curtovej poistke v podobe odcudzenej mafiánskej účtovnej knihy udržujúcej ho ako posledných pár rokov vo väzení, tak teraz na slobode stále pri živote... Každopádne, nutnosť rýchlo získať nejaký zárobok na následné ešte rýchlejšie opustenie mesta im všetkým príde vhod. Kto ich ale najal? A môžu mu veriť, že celý kšeft nie je len dobre nastraženou pascou, ktorá ich má stáť životy?

No Sudden Move je štýlová retro krimi, ktorá chytí za srdce nejedného milovníka staršej kinematografie a najmä filmu noir. Režisér Steven Soderbergh bez zaváhania rozohráva rafinovanú hru s diváckymi No4 resizeočakávaniami. Majstrovsky „oživuje“ v postavách príbehu zdanlivo sa javiacich len ako žánrové figúrky výraznejší a podstatne vierohodnejší ľudský rozmer. Necháva ich reagovať a napĺňať vlastné plány od jedného prekvapivého zvratu k ďalšiemu. Aj keď si publikum myslí, že podobné zápletky už neraz videlo, pavučina intríg graduje napätie hoc len prostredníctvom slovných prestreliek, v správnom momente odhaľovaných vzťahov a väzieb až do takej miery, že vážne nik nemôže vedieť, ako to celé dopadne. A to je veľmi osviežujúce. Nehovoriac o tom, že niektoré vyhrotené momenty a neočakávané pointy dokážu vyvolať na tvári diváka aj nejeden spokojný úsmev.

Keď Matt namiesto pravej obálky v s tajomným obsahom v štýle hitchcockovského „MacGuffina“ dáva do rúk obálku falošnú, ešte netuší, ako tým ohrozí životy nielen zvyšných členov vlastnej rodiny. Najdôveryhodnejší z trojice ozbrojencov – Curt - zlikviduje toho najmenej dôveryhodného, aby mu No5 resizezabránil v poprave nevinných. Taký rozkaz totiž neočakávane dostal od prostredníka. Následne od Douga Jonesa dostane svoj telefonicky rozkaz tiež Curt a, úprimne, jeho splnenie veľmi nekorešponduje so zásadami, ktorými sa celý život riadi. Ak má zabiť svojho partnera v zločine a zhabať po ňom aj jeho podiel z akcie, ako si môže byť istý, že sa mu tajomný zamestnávateľ nechystá vyparatiť niečo podobné? Tak ako účtovník Matt v kancelárií svojho šéfa pri pohľade na prázdny trezor, nezostáva ani Curtovi nič iné, len začať improvizovať. A možno by mu pri tom jeho spočiatku neochotný kolega aj rodinka Wertzovcov pre svoje vlastné dobro mohli aj trochu pomôcť...

No6 resizeScenár Eda Solomona - o ktorom niet pochýb, že sa oň čiastočne autorsky pričinil aj režisér sám, len to nepriznal v titulkoch - nachádza sympatie u na prvý pohľad negatívnych postáv, aby spochybnil ideály tých, tváriacich sa, že nemajú so zločinom nič spoločné. Viac než obavy o život rodiny Wertzovcov, divák prežíva osudy gangstrov, ktorým sa zvrat od zvratu len lepí smola na päty. Krehká pani Wertzová skvelej Amy Seimetz je z celého ženského obsadenia asi jedinou skutočne sympatickou postavou. Zatiaľ, čo jej manžel okamžite stráca plusové body, len čo vyjdú najavo jeho milostné pletky s šéfovou sekretárkou. Ťahúňom príbehu je ale rozvážny, opatrný Curt charizmatického Dona Cheadlea v pravdepodobne jeho životnej úlohe. Nedáva okato najavo všetky zručnosti. Ak má v rukáve nejaké eso, vytasí sa s ním až v tom správnom momente. Oproti tomu kontrastné, úsmevne teatrálne vystupovanie typického talianskeho mafiána Ronalda s remeselnou istotou stvárneného Beniciom Del Torom... No10 resizeOdhaľuje možnosť, že všetky situácie zažívané postavami nemusia byť nutne následkami vyvolanými hlavnou zápletkou, ale občas tiež „bežnými“ každodennými ľudskými zážitkami, životnou všednosťou. Pričom svojím výkonom ani na moment neskĺzava do nechcenej paródie. Veľké ego, určitá pohodlnosť a to, že nie úplne vždy myslí na dôsledky, aké môžu vyvolať jeho často ľahkovážne rozhodnutia – to všetko má v príbehu svoje dôležité, pútavé a často zábavné miesto. Ronald je síce pre Curta nebezpečný, nevyspytateľný konkurent, ale tiež aj tá najlepšia pomocná ruka, keď oboch intrigy ich šéfov pritlačia k stene.

Prostredník Doug Jones totiž pracuje pre Franka Capelliho (dočervena vždy pôsobivo rozzúrený Ray Liotta), ktorému Ronald spí so ženou (roztomilá Julia Fox). Dosť nerozumná záľuba... Taliansky No9 resizegangster ale vraj s kšeftom nemá nič spoločné. Druhým menom, ktoré logicky prichádza do úvahy je Aldrick Watkins (stoicky nehybná „maska“ Bill Duke). Na spoluprácu s ním je prostredník zas málo Afro. Žeby nakoniec pracovali na pokyn niekoho tretieho neznámeho zvonku? V dialógoch predsa pár razy zaznie niečo o chicagskej skupine, snažiacej sa podnikať aj v ich meste. To by ale mohli byť len fámy. A film nás už párkrát poučil, že nebezpečný protivník nemusí nutne pôsobiť ako zločinná hrozba. Ako v prípade nepriznaného spoluautorstva scenára, režisér Steven Soderbergh k výslednej podobe filmu prispel tiež ako kameraman - hoci v titulkoch je uvedený pod pseudonymom Peter Andrews – a rovnako tak aj „strihačka“ Mary Ann Bernard. Herecký predstaviteľ veľkého šéfa za tým všetkým tiež nemusí byť nutne priznaný v titulkoch...

Dobové kostýmy Marci Rodgers, výprava Hannah Beachler a dekorácie Merissy Lombardo hrajú vo No7 resizefilme dôležitú úlohu a výdatne dopomáhajú k jeho žánrovo-nostalgickému kúzlu. Kamera vizuálne odkazuje na filmové kriminálne klasiky doby, v ktorej sa odohráva dej a zámerne ohýba obraz na spôsob rybieho oka. Na prvý pohľad to môže diváka trochu dezorientovať, avšak zintenzívňuje to dojem určitej paranoje vzrastajúcej z príbehu. Najmä vyvoláva pocit, akoby bolo jedným zo zámerov tvorcov umožniť publiku vidieť to, čo nemôžu vidieť postavy filmu. A teda pozrieť sa za roh, či tam na ne predsa len niekto nečíha... Štýlovú úhľadnosť a eleganciu filmu ešte viac dokresľuje hudba Davida Holmesa, pripomínajúca v niektorých momentoch melódie Henryho Manciniho, rytmy Lala Schifrina a jemné atmosférické odkazy na noirovú Čínsku štvrť v duchu Jerryho Goldsmitha. To všetko robí No Sudden Move žánrovou lahôdkou, aká filmové plátna už dávno nezdobila. A pri opakovanom sledovaní, po tom, čo všetky časti skladačky hravo zapadnú na svoje správne miesto, je potešenie z nej ešte o niečo sladšie.

No8 resizeNo Sudden Move, USA, 2021
Dĺžka¨115 minút
Réžia: Steven Soderbergh
Scenár: Ed Solomon
Hudba: David Holmes
Hrajú: Don Cheadle, Benicio Del Toro, David Harbour, Jon Hamm, Amy Seimetz, Brendan Fraser, Kieran Culkin, Noah Jupe, Craig muMs Grant, Julia Fox, Frankie Shaw, Ray Liotta, Bill Duke, Matt Damon, Lauren Rys Martin, Lauren LaStrada, Katherine Banks
Scénografia: Hannah Beachler, Merissa Lombardo
Kostýmy: Marci Rodgers
Producent: Casey Silver
Distribúcia: HBO Max
Foto: ČSFD cz.

 

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.