Smrtonosné preludy (Deadly Illusions)
Spisovateľka Mary Morrison (Kristin Davis) sa už vzdala písania, ale vydavateľstvo jej dá takú vysokú ponuku na napísanie nového románu, že nemôže odmietnuť. Všetko by bolo v poriadku keby Mary po čase dokázala rozoznať, čo sa skutočne odohralo a čo je len jej fantázia. Thriller Smrtonosné preludy je dielom režisérky a scenáristky Anny Elisabeth James, v ktorom, okrem už znamej Kristin David, najmä zo seriálu Sex v meste, dostala príležitosť ešte neokukaná pôvabná Greer Grammer.
Mary zo začiatku striktne odmietne znovu písať, no keď sa jej manžel Tom (Dermont Mulroney) prizná, že zle investoval a môžu mať finančné problémy, nemá inú možnosť. Z písania má strach, lebo, ako sama priznáva najlepšej priateľke psychoterapeutke Elaine (Shanola Hampton), mení sa na iného človeka. Najúspešnejšie romány napísala pre ňu v dosť temnom období a nerada by sa tam znovu vrátila. Elaine jej poradí, aby to skúsila a našla si pre svoju dokonalú domácnosť a dve deti, Sama (Shylo Molina) a Alex (Marie Wagenman), opatrovateľku. Vďaka sporostredkovateľskej agentúre prichádzajú adeptky – jedná nevhodnejšia ako druhá, až keď sa pred jej luxusným domom nezaparkuje na bicykli pôvabné mladé dievča Grace (Greer Grammer), ktorá navyše má rada literatúru, neváha. Grace je poklad sám, akoby ju poslalo samé nebo, milá, deti si ju okamžite obľúbia, skromná a pracovitá. No je toto neviniatko skutočne také, ako sa javí alebo anjel s diablom v tele. Nič tomu nenasvedčuje. Mary sa do písania nechce, nedokáže sa sústrediť. Manžel Elaine je povie: „Nakloň sa do tmy, tam nájdeš najlepší materiál“. Nežiada sa jej nakloniť, inšpirácia, však z ničoho nič príde, na začiatku len v obdive, neskôr sexuálnej príťažlivosti k peknému dievčaťu. Priťahuje ju viac ako manžel. Láska je zrejme vzájomná. A potom sa začnú diať čudné veci, stráca kontrolu nad sebou, nevie čo sa skutočne stalo a čo sú len preludy. Je zmätená, nevie čo má robiť, ale písanie jej zrazu ide ako po masle, len nevie čo je fikcia z jej temného románu a čo realita.
Nápad, že spisovateľka sa tak ponorí do deja, že jej fiktívny svet splynie so skutočnosťou je zaujímavý a môže následne vyvolať mnoho zaujímavých súvislostí, lenže to by musel byť scenár režisérkou dôslednejšie napísaný, motivácie viac zdôvodnené a rozpracované.Veľa vecí je nejasných. No fakt, že v tomto thrillery hrá kľúčovú rolu mladá opatrovateľka nie je ničím nový, už neraz videný, rozhodne v lepšom vydaní a prevedení. Pravdu povediac polovicu filmu sa takmer nič nedeje, potom sa to trochu rozbehne, aby všetko smerovalo k záverečnému finále, ktoré sa dá, našťastie, vysvetľovať rôzne. Škoda, že až na záver sa divák dočká takého prekvapenia aké k thrilleru patrí. Prekvapenia v tom zmysle, že sám nevie na čom je. Otvorený veľavravný a nejednoznačný záver veľa zachráni, ale neposunie film na vyššiu priečku. Príde príliš neskoro.
Často štve aj fakt, že mnoho motívov, ktoré nie sú na zahodenie, nie je precíznejšie rozpracovaných, a tak sa úplne minuli cieľa, dokonca nedávajú zmysel. Ale čo najviac bije do očí sú herecké výkony. Skúsená Kristin Davis dve tretiny filmu vystači len s úsmevmi, ktoré rozdáva na všetky strany, neskôr, keď sa situácia konečne začne vyhrocovať, ju potiahne k nejakému hereckému prejavu pôvabná Greer Grammer, ktorá sa viac snáží a priznajme jej part je aj lepšie napísaný. Paradoxne najpresvedčívejší výkon podala vedľajšia postava, kamarátka Elaine v podaní Shanoly Hampton. K ostatným nemám čo dodať. Kým sa herci len tak prehrali dejom "hlavnú úlohu" si uchmatol kameraman Make McMilin a dodal príbehu mimoriadne vydarenú vizuálnu podobu. Priam sa vyšantil v krásných záberoch morských vlnobití, šumení vetra, poletujúceho lístia. Krajina a jednotlivé zábery dodávajú filmu to tajomno, ktoré by sme očakávali od deja, kamera navodzuje prekrásnymi exteriérovými aj intereiérovými zábermi, detailami tvári, tú pravú atmosféru, ktorú thriller má mať – trochu krásy a trochu strachu. Zámer kameramana vhodne podčiarkuje aj hudba Sofie Hultquist. Takže s nadsázkou by sa dalo povedať, že prím vo filme Smrtonosné preludy hrá kamera, ktorej dôležitosť svojim spôsobom zvýraznila aj mladučká a talentovaná Greer Grammer, lebo tá čo jej napísali zahrala, ako najlepšie vedela.
Smrtonosné preludy nie sú debutom Anny Elisabeth James, nakrútila pred ním už snímky Pistachio a Emmina šanca. A ak by som chcela tému i spracovanie porovnávať s podobnými námetmi mala by som čo robiť. Ale predsa sa mi len isté porovnanie, čo sa týka žánru, nie témy, natíska. Na cenách BAFTA triumfoval film anglickej režisérky Emerald Fennell Nádejná mladá dáma. A veru, keď dvaja robia to isté nie je to to isté. Kým Fenell vyťažila zo svojho thrilleru (scenár i réžia) všetko čo sa len dalo, vrátane dokonalých hereckých výkonov celého ansámblu, režisérka James sa bude musieť ešte veľa učiť ako pracovať s hercom. Škoda lebo výber protagonistov nebol na zahodenie.
Kto sa rozhodnete. napriek nie najpriaznivejšiemu hodnoteniu, film pozrieť možno nebude ľutovať. Námet síce nie je najoriginálnejší, ale nesie v sebe istý náboj napätia, záver je tajomný, atmosferotvorná kamera vynikajúca, herecký výkon Greer Grammer pozoruhodný (treba si ju zapamätať) a videli sme už oveľa horšie filmy, dokonca aj medzi vychvaľovanými. Všetko závisí od nálady a uhla pohľadu.
Smrtonosné preludy (Deadly Illusions), USA, 2021
Dĺžka: 114 minút
Réžia: Anna Elizabeth James
Scenár: Anna Elizabeth James
Kamera: Mike McMillin
Hudba: Sofia Hultquist
Hrajú: Dermot Mulroney, Kristin Davis, Shanola Hampton, Greer Grammer, Lora Martinez-Cunningham, Grayson Berry, Ellen Humphreys, Olivia Taylor, Marie Wagenman, Shylo Molina, Jean Effron, Abella Bala, Esodie Geiger
Producenti: Shanola Hampton, Anna Elizabeth James, Greer Grammer
Strih: Brian Scofield
Scénografie: Lindsey Ferguson
Kostýmy: Julia Ehrlich
Distribúcia: Netflix
Foto: Netflix