Znaky 1 - 2. séria (Znaki/Signs, TV seriál)
Dej seriálu Znaky je situovaný do okolia Sovích hôr na juhozápade Poľska v oblasti Sudet. V rokoch 1943-45 tu Nemci vytvorili sieť podzemných chodieb za neznámym účelom. Je to ideálny priestor na rozvíjanie záhadných zmiznutí a zdanlivo nemotivovaných vrážd. V prvej sérii seiálu zomiera na brehu jazera mladá žena výstrelom do hrude. Matka, Zofia Blatawska (Malgorzata Hajewska) dcéru Lauru oplakáva a jej psychický posun je zjavný. Vyšetrovatelia vraždy, Michal Trela (Andrzej Konopka) a Ada (Helena Sujecka) sa pohybujú medzi záujmami podnikateľských skupín a konzervatívnej väčšiny, ktorá chce pokoj a bezpečnosť, je prítomná i cirkev s vlastným videním sveta i sférou vplyvu.
Dejové línie sú spravodlivo podelené medzi všetky generačné skupiny, od najstarších aktérov verejných záujmov, až po stredoškolské tínedžerky, Nina (Magdalena Zak) je dcérou Trely a Agáta (Helena Englert) starostu Paszkeho. Antoni Paszke (Miroslaw Kropielnicki) chce zatajiť, že na pozemkoch mesta, kde sa našli náleziská melafyru, sopečného nerastu so širokým využitím pre stavebný priemysel, bol kedysi koncentračný tábor a nachádzajú sa tam početné hroby. Mesto potrebuje investície a nie nový cintorín, tak znie jeho krédo, na ktoré neskôr svojou ochotou zapojiť sa do všetkého, čo pomôže biznisu, prirodzene doplatí. Do miestneho panoptika patrí i záhadná komunita, vedená istým Jonaszom (Andrzej Mastalerz), ktorého mnohí považujú za jasnovidca. Jeho záujmy sú ale prozaické. Aby to nebolo príliš obyčajné, tvorcovia pridali aj hľadanie nacistického pokladu a tajnú výrobu superzbrane. Pre vyšetrovateľa Trelu sa vyriešenie početných záhad stane obsesiou, ku ktorej sa pridá únos jeho dcéry Niny.
Nina sa objaví v druhej sérii, traumatizovaná únosom, pripútaná k posteli v akejsi lesnej skrýši. Otcovi prezradí meno únoscu a ten splní to, na čo prisahal. Vinník za svoj čin zaplatí životom a predstaviteľ zákona má problém. Ľudia sa však strácajú ďalej, hľadá sa Kasia, dcéra miestneho opilca, aj rodičia dievčatka, opusteného rodičmi uprostred noci. Zofia Blatawska ho vidí stáť na ceste a je presvedčená, že ju namiesto mŕtvej Laury zoslal sám boh. Dvojica stratených akademických nadšencov, vydávajúcich sa s dieťaťom do Sovích hôr hľadať nacistické dedičstvo, je slabým článkom rozprávania. Rozlúštiť ich profesné zameranie je krkolomné, venujú sa síce psychológii, ale potom žena prevesluje do histórie a začne sa venovať stratených dokumentom k nacistickým pokusom s antigravitačným pohonom pre lietajúce taniere. Ostal po ňom v lese len betónový kruh s piliermi. V jeho strede boli údajne magnety a ortuť pod vysokým napätím. Spojenci za druhej svetovej vojny videli z tejto oblasti vylietavať UFO. Na mimozemšťanov a ich dopravné prostriedky, našťastie, nedôjde, ale ako dôvod pre skúmanie terénu je to nosný motív a atraktívna zápletka. Bohužiaľ, je v príbehovej štruktúre uchopená dosť nešikovne. Popri vyšetrovaní konkrétnych káuz, sa odrazu sťahujeme s dvojicou do minulosti, kde sa odohrá paralelná explikácia ich životov, zbytočne detailná a nadbytočná.
Mestečko sa popri vyšetrovaní venuje prípravám na voľby starostu. Kandiduje Paszke na vozíku a do cesty sa mu postaví nový kandidát Blažej Nieradka ( Michal Czarnecki). Toho sa snaží podporovať zvláštna dvojica, zástupca akejsi americkej spoločnosti Twerski (Rafal Mohr) s asistentkou Kajou (Barbara Wypych). Investujú do jeho kampane a Blažej postupne pochopí, že s ním majú nejasné a preňho neprijateľné zámery. Dovedú ho k oltáru a jeho novou manželkou je práve Kaja, čo sa dramaticky dotkne Ady. Ukáže sa, že čaká s Blažejom dieťa. Do panteónu postáv ešte patrí bláznivá Dorotka, svedkyňa záhadného úmrtia policajta Sobczaka. Dovedie tím Ady na miesto, kde sú zahrabané jeho ostatky a z policajnej stanice sa ju snaží vytiahnuť jej tútor Jonasz. Na jeho podozrivý tábor ukáže dcéra Paszkeho Agáta. Leží v nemocnici, lebo ju pri predaji drog, pochádzajúcich z tejto adresy, napadla skupina útočníkov. Chcela použiť peniaze z predaja na podporu otcovej volebnej kampane.
Celý tento dramatický mechanizmus je skonštruovaný gramotne, jednotlivé motívy až na výnimky, do seba zapadajú a znejú vcelku vierohodne. To, čo v poľských seriáloch funguje vždy pozitívne, je cit pre autenticitu prostredia i postáv, dohovárajúcich sa takmer spravidla „živou rečou“, dobre odpočúvanými dialógmi. Rovnako to platí aj pre typovo dobre obsadené postavy a kvalitné herecké výkony. V porovnaní so seriálom Bažina, s rovnakým dátumom premiéry, postavenou v zhruba totožných tematických súradniciach, strácajú Znaky najmä v budovaní atmosféry. Tvorcovia Bažiny, odohrávajúcej sa v 80. rokoch, dokázali skĺbiť prostredie a výrazné charaktery v oveľa sugestívnejšej forme a okrem žánrového obsahu vytvorili aj pôsobivý obraz doby. Kvalitatívne sa pohybujú Znaky na úrovni ďalšieho poľského detektívneho seriálu, prístupného na Neflixe, Temné lesy. Tieto tri seriály majú spoločnú situačnú i tematickú topografiu. Sú situované do prírodného prostredia, ktoré na rozdiel od miest ponúka širšie možnosti využiť jeho atraktívny vizuálny potenciál. Do tohto modelu sa výrazne projektujú aj odkazy na minulosť, čo umožňuje vytvoriť aj v detektívnom seriáli zaujímavý dobový presah a rozšíriť jeho žánrové určenie.
Znaky (Znaki/Signs, TV seriál), Poľsko, 2018–2020
Dĺžka: 12 h 9 min. (Minutáž: 44–47 min.)
Réžia: Jakub Miszczak, Marcin Ziębiński, Monika Filipowicz
Scenár: Przemysław Hoffmann, Błażej Przygodzki, Artur Kowalewski, Paulina Murawska, Wojciech Miłoszewski, Jakub Miszczak, Katarzyna Berenika Miszczuk, Marzena Podgórska, Ewa Fita
Kamera: Wojciech Todorow
Hudba: Piotr Orłowski
Hrajú: Andrzej Konopka, Michał Czernecki, Andrzej Mastalerz, Helena Sujecka, Piotr Trojan, Magdalena Żak, Robert Gulaczyk, Bianka Pilitowska, Alicja Pietruszka, Paulina Kowalska, Helena Hajkowicz, Helena Englert, Małgorzata Hajewska-Krzysztofik, Paulina Gałązka, Małgorzata Sadowska, Jan Mituś, Tadeusz Ratuszniak, Teresa Kwiatkowska, Mirosław Kropielnicki, Błażej Przygodzki, Przemysław Hoffmann, Mariusz Ostrowski, Zbigniew Stryj, Karolina Owczarz, Jasper Sołtysiewicz, Bianka Wrzeszcz, Robert Talarczyk, Joanna Łużny, Grzegorz Antoniak, Zbigniew Antoniewicz, Pamela Płachtij, Krzysztof Siring, Dariusz Maj, Magdalena Wróbel, Piotr Kochanowski, Wojciech Todorow, Dobromir Dymecki, Rafał Cieszyński, Barbara Adamska, Dariusz Toczek, Jakub Miszczak, Jacek Milczanowski, Przemysław Jaworowski, Robert Zawadzki, Dariusz Siastacz, Agnieszka Warchulska
Strih: Piotr Orłowski
Scénografia: Tomasz Bartczak, Radosław Kaczmarek (set dekoratér)
Masky: Alina Janerka, Joanna Bocheńska, Anna Gorońska, Mar… (více)
Kostýmy: Barbara Sikorska-Bouffał
Producenti: Jakub Miszczak, Andrzej Muszyński, Paulina Rzążewska
Distribúcia: Netflix
Foto: ČSFD cz.