Posledný Mohykán (The Last of the Mohicans)

Mohy2 resizeNie je na škodu z času na čas sa ponoriť aj do filmovej minulosti. Konkrétne si pozrieť vyše sto rokov starý film Posledný Mohykán. Vznikol v roku 1920, samozrejme, ešte ako nemý film a je jednou z prvých adaptácii známej americkej klasiky. Scenár vznikol podľa románu Jamesa F. Coopera, ktorý vyšiel v roku 1826 a realizácie sa ujal v tom čase jeden z najlepších režisérov Francúz Maurice Tournier, ktorému asistenta robil Clarence Brown. Vraj podľa pokynov nakrúcal najmä scény v exteriéroch. Námet bol pre filmárov tak zaujímavý, že sa neskôr dočkal mnohých adaptácii, ale prvá lastovička tohto námetu je ešte aj dnes pozoruhodná.

Aj samotná cesta režiséra k filmu, Mauricea Tourniéra, je zaujímavá. Francúz, vlastným menom Maurice Thomas, začínal ako maliar u Augusta Rodina, neskôr pôsobil ako divadelný herec v rôznych mestských a vidieckych divadlách. Čoskoro sa stal filmovým hercom a režisérom spoločnosti Eclair. Nakrúcal Mohy4 resizefilmy v Anglicku, USA, Francúzsku i v Berlíne. Z jeho najznámejších spomeniem aspoň niektoré, napríklad Matka, Dolárová princeznička, Ostrov pokladov, Tančiareň, V mene zákona, z posledných Diablova ruka a Dvojaký život. Keď nakrúcal  Posledného Mohykána, ako sme už spomenula jeho asistent sa venoval exteriérom, on interiérovým scénam. Nešťastnou náhodou sa zranil, takže aj na tieto scény musel nakoniec musel dozerať Clarence Brown,

O čo vo filme vlastne ide, keď sa námet stal tak populárny ? Samozrejme, o osídľovaní Ameriky a problémy s rôznymi skupinami Indiánov. Ale nielen o tom, ale aj o rozporoch medzi Francúzmi a Angličanmi o nadvládu teritória. Dcéry plukovníka Munroa, krásna Cora (Barbara Bedford) a jej sestra Alica, prišli na návštevu pevnosti Fort Henry. Unkas (Alan Roscoe), syn posledného ešte žijúceho náčelníka Mohykánov, vážne varuje Angličanov, že sa ich chystá prepadnúť oddiel Hurónov. Keď Cora uvidí Unkasa okamžite jej padne do oka a príťažlivosť je obojstranná. Love story, ako sa patrí. Konvoj sa s dievčatami predsa len vydá na nebezpečnú cestu, okrem Hurónov ich potrápi aj výdatný dážď a musia sa uchýliť do jaskyne. Plukovník v Mohy3 resizedobrej viere zveril ochranu dcér kapitánovi Randolphovi, z ktorého sa vykľuje podlý zradca. Okrem neho ich má strážiť aj Magua, údajný britský spojenec, ktorý nakoniec dievčatá unesie. No zachráni ich z jeho pazúrov zamilovaný Unkas. Rozhodujúcu bitku medzi Francúzmi a Angličanmi, presnejšie Britmi, rozhodne zrada. Ak by som stručne mala zhrnúť podstatu tohto príbehu, je predovšetkým o osudovej láske Cory a Unkasa. Samozrejme, nie je ťažké predvídať, že tento nerovný vzťah nemôže skončiť happy endom. Napriek tomu je to krásny príbeh hodný filmového spracovania.

Pri prvých statických záberoch a trochu aj nudného rozprávania som mala obavu, či sa mi film podarí sústredene dopozerať. Potom, keď si zvyknete, že dôležité dialógy si musíte prečítať, veľa domyslieť, negatívne a pozitívne emócie evokuje len pekná a vhodne s dejom variabilne skomponovaná huba Arthura Kaya, ktorá vás s obrazovou zložkou vtiahne do deja, začnete si snímku užívať. Až pri tomto filme som si uvedomila, akú dôležitú rolu hrala pri prvých filmových pokusoch práve hudba a musím uznať, že bola viac ako dnes pevnou súčasťou deja a dopovedala to čo herci nemohli zahrať. A už sa nečudujem, že skoro všetky veľké hviezdy nemého filmu, po príchode zvukového, zapadli do zabudnutia. Nebol to herecký prejav na aký sme v súčasnosti zvyknutí, len akási póza, gesto, pátos, aby ako-tak vyjadrili rozpoloženie hrdinov. Aj napriek tomuto handicapu upútala mladučká herečka vraj vtedy len 17-ročná Barbora Bedford a Mohy resizemihol sa aj neskôr popredný herec Boris Karloff.

Čo sa však na tomto snímku najviac cením, že po pomalom rozjazde sa rozprávanie rozbehne, zaskvejú sa aj mnohé dynamické zábery a čo je na tu dobu mimoriadne pozoruhodne sú bojové scény. Ako sa im doparilo zvládnuť tak košatý komparz, vytvoriť ilúziu skutočných bojov, je obdivuhodné. A celý dej je zasadený do krásnej prírody, aby mohlo vyniknúť úchvatné a až dojímavo krásne finále.

Netvrdím, že by sa teraz mali húfne premietať staré filmy, ale niektoré sa skutočne oplatí si pozrieť, už aj preto, aby sme mohli posúdiť, ako vznikali prvé filmové pokusy a kam sa po sto rokov kinematografia posunula, aký vývoj nastal v hereckých výkonoch, aký obrovský skok spravila kamera, strih a akú úlohu zohrala hudba. Ako pekná ukážka na porovnanie sa rozhodne ponúka snímka Posledný Mohykán.

Posledný Mohykán (The Last of the Mohicans), USA, 1920
Dĺžka: 73 minút
Réžia: Maurice Tournier, Clarence Brown