Prezidentka

Hodnotenie používateľov: 2 / 5

Hviezdy sú aktívneHviezdy sú aktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne

Prezidentka 1Rudolf Havlík patrí medzi najplodnejších súčasných českých tvorcov. Od svojho celovečerného debutu Zejtra napořád z roku 2014 nakrútil ďalších 6 filmov uvádzaných aj v kinodistribúcii. Najlepšie doposiaľ zrejme dopadli Rozprávky pre Emu, kde si Havlík vyskúšal spoluprácu s Aňou Geislerovou a Ondřejom Vetchým, ktorých obsadil ako potencionálny milenecký pár aj do svojej novinky Prezidentka. Havlík okrem toho nakrútil už dvojdielnu sériu Po čom muži túžia, príjemné Bábovky alebo nie príliš vydarený minuloročný pokus o psychologický thriller Minúta večnosti. Dá sa premýšľať nad tým, či práve jeho workoholizmus nestojí aj za priemernou kvalitou jeho diel a nebolo by vhodnejšie venovať jednej konkrétnej látke viac času. To sa, bohužiaľ, prejavuje, predovšetkým z hľadiska scenára, aj na filme Prezidentka a už raz osvedčená chémia medzi dvoma hlavnými hereckými hviezdami nedokáže zakryť všetky nedostatky.

Prezidentka 2Neoriginalita námetu by určite nebola prekážkou. Práve naopak, model nerovnomerného vzťahu a s tým spojené prekonávanie prekážok ponúka mnoho smerov, kam sa pri písaní vydať a v neposlednom rade aj rôznu kombináciu žánrov. Havlík ale využíva predovšetkým známe naratívne klišé a, bohužiaľ, ani v dodržiavaní ich pravidiel nie je príliš dôsledný. Kateřinu Čechovú (Aňa Geislerová) spoznávame v prvej scéne ako ambicióznu političku pri rozhovore so svojou teenagerskou dcérou. Nasleduje časový skok a my už sledujeme šarmantnú ženu ako prezidentku v úrade po zhruba roku pôsobnosti. Popri pracovných povinnostiach a starosti o dcéru si však už nenachádza čas na súkromný život.

Paralelne so sledovaním života prvej dámy spoznávame aj Petra, muža okolo päťdesiatky. Ten sa zase stará o svojho syna okolo dvadsiatky a prevádzkujú spoločne malú firmu. Okrem toho je Peter aj sochárPrezidentka 3 s vlastným ateliérom, kde zhodou okolností zavíta ako neželaný návštevník aj pani prezidentka, avšak inkognito. Každému divákovi je ihneď jasné, akými chodníčkami príbeh povedie a aj to, že pri ceste za spoločným šťastím čaká našu dvojicu niekoľko prekážok. Naratív kopírovaním schémy legendárnych Prázdnin v Ríme skôr vzdáva klasike hold, než by ju vykrádal, podobne je zámerom aj strata topánky pani prezidentky, kde zase nachádzame explicitné paralely s Popoluškou.

Prečo nie, avšak Havlík ako scenárista stráca body najmä pri budovaní deja, uveriteľnosti správania postáv a ani tie prekážky v druhom dejstve nemožno nazvať skutočnými problematickými chvíľami. Ťažko uveriť, že prvá dáma v demokratickom štáte nemôže udržovať vzťah so slušným mužom zo strednej triedy a musí svoje Prezidentka 4vychádzky po nočnej Prahe tajiť zobrazeným spôsobom. Ako v priebehu deja upozornia ich potomkovia, ich rodičia sa správajú ako deti. Tento sebareflexívny poznatok však nedokáže ospravedlniť fakt, že dospelí ľudia po štyridsiatke sa nedokážu vysporiadať s vlastným životom a prehlbujúcim sa citom adekvátnejším spôsobom. Spomínaná chémia medzi dvoma zrejme najväčšími hviezdami českého filmu však funguje dostatočne na to, aby ich láske prial každý divák bez ohľadu na jednoduchosť a priamočiarosť deja.

Hlavná dejová línia je podporovaná niekoľkými vedľajšími linkami venovanými vedľajším postavám. Tie sa však nakoniec ukážu ako slepé uličky. Najviac priestoru z vedľajších postáv dostáva osobná trénerka Kateřiny v podaní Vandy Chaloupkovej. Práve pri nej by sa zišla nejaká zaujímavá podzápletka, avšak jej prítomnosť jePrezidentka 5 motivovaná iba tým, aby sa ukázala ako jediná osoba poznajúca prezidentkino tajomstvo. Náznaky vznikajúceho vzťahu dvoch zamestnancov bezpečnostnej služby sú absolútne zbytočné. Za zmienku stojí vzťah Petra a jeho syna, obaja smútia za smrťou manželky, respektíve mamy. No aj tento pokus o psychologický ponor do mysle postáv naráža na svoje limity. V tomto prípade ide o nevhodne pôsobiace príhovory Petra mŕtvej manželke nad jej hrobom.

Prezidentka je pozerateľným romantickým dielkom, ktorému chýbajú lepšie napísané dialógy, viac funkčného humoru a nejaká tá skutočná prekážka na ceste za láskou. Je určený skôr najvernejším priaznivcom dvoch ústredných hviezd, ale poteší aj vo chvíli, kedy chce divák vypnúť mozog a nechať sa na niekoľko desiatok minút uniesť jednoduchým rozprávkovým dejom.

Prezidentka 6Prezidentka, Česko, 2022
Dĺžka: 97 min
Réžia: Rudolf Havlík