Kalifornský sen (The High Note)

Sen2 resizeSnímok z prostredia hudobného biznisu nevzniká právo málo a patrí k nim aj Kalifornský sen od kanadsko-americkej režisérky indiánskeho pôvodu Nishe Ganatry.

Maggie Sherwoode (Dakota Johnson) je mladá, ambiciózna asistentka jednej z veľkých hudobných ikon súčasnosti, rhythm and blues speváčky Grace Davis (Tracee Ellis Ross). Tá už má síce najlepšie roky papierovo za sebou a aj jej producent Jack Robertson (Ice Cube) sa snaží hľadať jednoduchšiu cestu, ako uspieť v tejto branži, no Maggie ma trochu iný názor. Vo voľnom čase sa venuje remixovaniu úspešných skladieb tejto legendy a sníva o tom, že sa Sen3 resizejedného dňa presadí ako hudobná producentka. No a práve tento sen sa priblíži realite po tom, ako jedného dňa náhodou narazí v supermarkete na Davida (Kelvin Harrison Jr.), nádejného mladého speváka s obrovským potenciálom.

Nisha Ganatra nie je žiadnym nováčikom na poli filmovej tvorby. Len vlani stála ako režisérka za, v Severnej Amerike pozitívne prijatou, komédiou Late Night (u nás o niečo menej pozitívne), no oveľa známejšie môže byť toto meno zrejme fanúšikom seriálovej produkcie (režírovala epizódy seriálov ako Transparent, Brooklyn 99, či Mr. Robot). Otvorene sa hlási k lesbickej orientácii a vo svojich dielach sa snaží mimo iné dávať väčší priestor ženským Sen4 resizehrdinkám.

Kalifornský sen je podobne ako už spomínaný Late Night kombináciou komédie a drámy, aj keď dramatické prvky predsa len trochu prevažujú. No nie nejako zásadne a diváci, čo zavítajú do kinosál, by sa mali pripraviť na   odľahčenejší, miestami i patrične romantický, zážitok, ktorý neukazuje tvrdý svet šoubiznisu v skutočných farbách a pomáha si istými prikrášleniami. Čo však v zásade neprekáža a s výnimkou záverečného zvratu, posúvajúceho celý príbeh až do rozprávkového vyznenia, je všetko na svojom mieste. O to viac preto zamrzí, že sa tvorcovia na konci uchýlili k nie práve ideálnemu prepojeniu dvoch zdanlivo Sen7 resizenie až tak súvisiacich dejových línií – no súčasne je potrebné uznať, že s oboma prižmúrenými očami to vo výsledku nakoniec funguje. Aj keď len tak-tak.

Hoci sa dá silne polemizovať nad tým, či Kalifornský sen vôbec prináša niečo nové - a pri dôkladnejšej analýze by zrejme vyšiel najavo opak - technická realizácia je viac než slušná. Iste, samotná zápletka je v podstate jednoduchá a väčšinu času priamočiara, no hoci nejde scenáristicky, ani celkovo o žiadny, skvost, film dokáže navodiť pri sledovaní  príjemné pocity.  Z takmer každej minúty je cítiť, že autori majú pozitívny vzťah k hudbe a keď sa postavy Sen resizebavia na túto tému, alebo sa snažia odbornejšie realizovať, zakaždým to pôsobí tak, že tomu skutočne rozumejú. Ide len o ilúziu, no ilúziu, ktorá je pomerne presvedčivá.

Pochváliť sa dá aj obsadenie a to predovšetkým ústredné ženské duo. Tridsaťročná Dakota Johnson síce nepatrí k  úplne najtalentovanejším mladým herečkám Hollywoodu, no v roli jemne naivnej, no inak vcelku šikovnej, osobnej asistentky, snívajúcej svoj sen, sa dokázala nájsť. Ešte lepšia je však Tracee Ellis Ross v roli jej hudobného idolu (jej skutočnou matkou je inak spevácka legenda Diana Ross). Grace Davis má v podaní tejto afroamerickej herečky šarm a charizmu nielen na pódiu, ale aj mimo neho. V Sen8 resizedôsledku toho nie je vôbec ťažké uveriť, že to miestami až nadmerne vysoké ego je plne opodstatnené a ani to nebráni tomu, aby si k nej divák nakoniec dokázal vybudovať istý vzťah. Nakoniec je možno i škoda, že v rámci snímky nie je úplne centrálnou postavou. Niet totiž ani najmenších pochýb, že by to bez problémov ustála.

Stojí teda Kalifornský sen za zhliadnutie? Svojim spôsobom áno, no netreba od neho čakať viac ako hudobne ladenú hollywoodsku rozprávku, ktorá sa nesnaží za každú cenu o výraznejší presah do aktuálnych tém (o rasovú diskrimináciu sa napríklad iba veľmi ľahko otrie a v deji to nehrá žiadnu úlohu). Ak teda túžite po hlbšom zážitku, potom radšej zamierte do ďalších kinosál.

Sen9 resizeKalifornský sen (The High Note), USA, 2020
Dĺžka : 113 minút
Réžia: Nisha Ganatra
Scenár: Flora Greeson
Kamera: Jason McCormick
Hudba: Lesley Barber
Strih: Wendy Greene Bricmont
Scénografia: Theresa Guleserian, Melissa M. Levander (set dekoratér)
Kostýmy: Jenny Eagan
Producenti: Tim Bevan, Eric Fellner
Hrajú: Dakota Johnson, Tracee Ellis Ross, June Diane Raphael, Bill Pullman, Ice Cube, Eddie Izzard, Kelvin Harrison Jr., Zoë Chao, Deniz Akdeniz, Ben Lewis, Diplo, Jeffery Self, Eugene Cordero, Marc Evan Jackson, Parvesh Cheena, Bianca Lopez, Ross Partridge
Premiéra v SR: 18. júna 2020