Liyana

Liyana4 resizeLiyana je rozprávka je o malom dievčatku, ktoré žije v chatrči na samote so svojimi rodičmi v lone prekrásnej prírody. Samozrejme, nič však nie je ideálne. Otec je umierajúci alkoholik a nezáleží mu na jeho rodine. Po jeho smrti sa matka snaží starať o rodinu, ako len vie, no nedokáže bojovať ďalej.

Z Liyany sa tak stáva sirota a jej jedinou oporou ostáva stará mama. Napriek nepriazni osudu sa musí vydať na dobrodružnú cestu naprieč krajinou. Má pritom jediný cieľ – vyslobodiť svojich dvoch malých bratov z rúk nebezpečných pašerákov s ľuďmi. Ako ste už iste pochopili, táto rozprávka nie je pre deti.

Liyana2 resizeAko je možné, že počas prvých pár minút vieme odhadnúť, či sa nám film bude alebo nebude páčiť? Liyana je jednoznačne zaujímavá už svojou nevšednou štruktúrou príbehu. Snímka je metapríbehom pozostávajúcim z autentických dokumentárnych sekvencií obohatených o farebné obrazy takmer nehybných animovaných sekvencií. Kreslené obrázky síce ostávajú nehybné, no akcia z nich doslova srší. Hlavnými respondentmi polodokumentárneho filmu sú, okrem Liyany, aj samotné deti Afriky, siroty, ktoré zanietene rozprávajú príbeh. Nie však taký, ako by ho rozprávalo priemerné dieťa z modernej krajiny. Vôbec nie.

Žiadne princezné, ale chudobné dievča zo samoty. Nijaké zámky, len obyčajná chatrč z bahna a slamy. Najväčšou hrozbou nie sú Liyana3 resizedraky, ale obchodníci s malými deťmi. Čarovné prútiky v tomto svete nerobia zázraky, pretože neexistujú. Miesto nich je v tu vzniká iba priestor pre nádej. Ich „rozprávkou“, no vo väčšine prípadov i nočnou morou, je obyčajná realita. Silná a emotívna. Žiadne kontrasty a oscilácia medzi realitou a fikciou, každodennosťou a imagináciou. Tieto deti nehľadajú šťastie v najnovšej sérii ich obľúbeného seriálu a nemajú hlavy ponorené do virtuálneho sveta. Šťastie pre nich predstavuje nielen východ slnka, možnosť vidieť oceán, ukryť sa pred páliacim slnkom do tieňa. Šťastím je pre nich aj taká samozrejmá vec ako voda a jedlo.

Liyana je príbehom každého jedného dieťaťa. Každej jednej z dvesto tisíc svazijských sirôt. Predstavuje jeden príbeh za všetky Liyana5 resizepodobné či rovnaké príbehy sirôt. Samotné deti tvoria a vymýšľajú jej príbeh. Sú strojcami jej osudu. Zároveň tak rozprávajú i svoj vlastný život reflektujúci globálne problémy krajín tretieho sveta. Bieda, hlad, smäd. Deti pochádzajú z dysfunkčných rodín. Boli týrané. Rodičia ich buď opustili, alebo umreli na AIDS. Tieto deti síce o modernom svete ani nechyrujú, no o živote vedia toho viac, ako my sami. Prežili toho omnoho viac ako ktokoľvek z nás. Pochádzajú z odlišných rodinných zázemí, no zrazu sa ocitli všetci spolu a naučili sa pomáhať si navzájom.

Animované obrazy dokonale kopírujú líniu dokumentárnych obrazov. Moment, kedy Liyana leží vyčerpaná na zemi, je metaforou čakania na výsledok HIV testu malého chlapca. Plastový netvor, ktorého si deti vytvorili je zase metaforou Liyana6 resizemožno metaforou k nášmu materialistickému spôsobu života, či stále viac hroziacej globálnej kríze. Cesta so stromami posiatymi obrovskými tŕňmi zase ich neľahkú životnú cestu. Akonáhle Liyana opäť vstáva, ide ďalej a nachádza les plný mangovníkov, je metaforou osudom poznačených detí, ktoré boli na dne, no opäť nachádzajú zmysel života v sirotinci. Toto miesto pre nich predstavuje nový začiatok. Začiatok nového života. Pri jedení manga, či metaforickom novom zrode, krste v tečúcej rieke nachádzajú stratený pôžitok zo života.

Niekedy môže príbeh rodiny skončiť zle alebo smutne. Alebo oboje. Deti dobre vedia, že žiť svoj život je mnoho ťažšie, než písať pútavý dobrodružný príbeh. „Buď silný. Neprestávaj veriť,“ hovoria Liyane i sebe. Dobre vedia, že niekedy napokon možno pominie i tá nádej, no musia zabrať. No najmä, chcú, aby sa ich príbeh skončil dobre.

Liyana resizeLiyana, Svazijsko, USA, Katar, 2017
Dĺžka: 77 minút
Réžia: Aaron Kopp, Amanda Kopp