Nevesta na zabitie (Ready or Not)

Nevesta resizePripravená alebo nie, mladá sirota Grace (Samara Weaving) vyzbrojená životným nadhľadom a nádherne sarkastickou povahou, predstupuje pred svadobný oltár. So svojím milovaným Alexom (Mark O`Brien) si navzájom vyrieknu očakávané áno a skôr než sa roztúžene začnú venovať bežným záležitostiam svadobnej noci, treba ešte splniť jednu tradičnú podmienku v rodine Le Domas.

Nevesta si musí s ostatnými tak trochu čudáckymi členmi klanu, ktorý svoje bohatstvo nadobudol práve predajom nápaditých stolových hier, jednu hru zahrať. Vyberá si pri tom tú najhoršiu možnosť. Musí sa skryť niekde medzi múrmi gotického rodinného sídla a snažiť sa nenechať nikým nájsť. Svojrázny iniciačný rituál prijatia do rodiny jej Nevesta3 resizeprotihráči totiž hrajú s nožmi, sekerami, puškami či kušou v rukách. Buď sa jej podarí dožiť úsvitu alebo skončí obetovaná na oltári, ako prejav úcty k nadprirodzenému ochrancovi rodinných finančných úspechov.

Nevesta na zabitie vychádza z dosť absurdnej „béčkovej“ príbehovej premisy. Napĺňa ju pozvoľnými prechodmi z morbídnej čiernej komédie až k nadprirodzenému hororu. Neúmyselná zábavnosť sa strieda s jemne parodickou úmyselnou zábavnosťou, pričom nie úplne všetko, čo sa udeje, má naozaj aj zmysel. Scenár Guya Busicka a Ryana Murphyho popisuje veľmi ironickú hororovú situáciu podobným spôsobom ako to urobili tvorcovia filmu Chata v horách. Tam si postavy svojím konaním neúmyselne vyvolili v rámci popkultúrnej narážky známu zápletku žánru, ktorej mali neskôr čeliť. Kde Chata v horách ironizovala a posúvala žánrové pravidlá tým, že nechávala svoje postavy pristupovať k Nevesta2 resizenebezpečným situáciám akosi rozumnejšie, Nevesta na zabitie napĺňa po predošlej inovácií už stereotypizované prvky žánru a snaží sa s nimi veľmi neexperimentovať. Keďže sa v Chate v horách tradičné hororové situácie stali kvôli väčšej schopnosti postáv riešiť ich viac komickými, o napätie sa musela postarať až dejová línia obhajujúca nutnosť spomínané postavy obetovať, aby sa zabránilo hroziacej apokalypse. Nevesta na zabitie pridáva do deja obdobnú motiváciu k lovu. Ak totiž Grace nebude pred úsvitom obetovaná, všetkých členov klanu čaká veľmi krutý koniec od ich pôvodného „dobrodinca“. A určitá charakterová ambivalencia niektorých postáv stavajúcich sa k lovu spočiatku nerozhodne, vnesie do deja pár skutočne zaujímavých prekvapivých zvratov.

Nevesta5 resizeJednou z najvýraznejších kvalít scenára je, že postavy – hoci sú skôr charakterovo sploštenými žánrovými figúrkami – sú od seba jasne povahovo odlíšené. S každou novou problematickou situáciou sa vyrovnávajú po svojom a ich divákom očakávané reakcie tvorcovia vydarene využívajú vo svoj prospech. Pri najmenšej komplikácií hysterický Henry Czerny, večne usmiata Andie MacDowell, vyzývajúca ostatných k racionálnemu uvažovaniu, tragikomicky ľudský, zatrpknutý alkoholik vynikajúceho Adama Brodyho, či narkomanka v podaní Melanie Scrofano, omylom stláčajúca spúšť v nevhodných chvíľach a nesprávnych ľudských terčoch... Napriek tomu, že si veľmi dobre uvedomujú, v akej hlúposti to všetci vlastne hrajú, jednotliví herci si svoje úlohy vychutnávajú na maximum. Nevesta4 resizeKomediálne prvky sú zjavné už od začiatku. Humor stojí a padá práve na hereckých výkonoch. Napriek hravej morbídnosti, neurazí. Drží sa štandardnej kvality, aby príležitostne prispel aj pár veľmi originálnymi postrehmi ako napríklad, čo asi urobí človek, ktorému bola ako zbraň pridelená kuša, nevie s ňou narábať, má ale pri sebe mobil a v dome je, samozrejme, wi-fi?

Občasné prvoplánové „ľakačky“ a slušná dávka násilia sa striedajú s momentmi zručne budovaného napätia. Niekedy je dokonca aj humor v scéne prvkom, ktorý napätie nezľahčuje, ale práve dopomáha k jeho gradácií. Často napätie prekvapivo vyvolá komický zákon schválnosti, kedy Grace práve tomu, Nevesta7 resizekomu by sa chcela zúfalo vyhnúť, vbehne priamo do cesty. Protagonistka sa prechádza útrobami starého domu v šerosvite dômyselne neosvetlených a  tajomných kútov nasnímaných kameramanom Brettom Jutkiewitzom, zatiaľ čo Beethovenove, Wagnerove a Čajkovského skladby sa striedajú so zlovestnými tónmi Briana Tylera. Filmovým nostalgikom môže v tých najpútavejších a najpôsobivejších momentoch film atmosférou pripomenúť klasické retro horory s Christopherom Leeom a Vincentom Priceom.

Prestrelená dlaň a veselo krvavé finále v mnohom evokujú tarantinovsko-rodriguezovské splatterové spolupráce Od súmraku do úsvitu, či Grindhouse: Planéta teror. Od čias Tarantinovho Kill Bill tiež vieme, ako môžu esteticky kontrastovať krvavé fľaky na bielom podklade svadobných šiat. Aj keď akcie je menej, než by sa spočiatku dalo očakávať, keď hlavná hrdinka nemá čím strieľať, aspoň si poriadne zanadáva. Niektoré repliky majú potenciál stať sa kultovými.

Nevesta na zabitie vlastne ani nie je moderným hororovým filmom, skôr príjemnou „béčkovou“ pripomienkou pre niekoho zbožňovanej žánrovej minulosti. Od diváka sa síce Nevesta8 resizeočakáva, že bude v prvom rade sympatizovať s titulnou nevestou, napriek grotesknosti v charakterizácií ostatných členov klanu však môže tiež držať palce aj jej oponentom. Ťažko povedať, či to bol skutočný autorský zámer alebo sa režisérom Mattovi Bettinelli-Olpinovi a Tylerovi Gillettovi v snahe o zamýšľané prerozprávanie deja niečo dramaturgicky zvrtlo. Krátky prológ odohrávajúci sa tri desaťročia pred hlavnou dejovou líniou, čiastočne oberá príbeh o tajomstvo, ktoré by si zaslúžilo dôstojnejšie odkrytie v tom správnom momente. Film sa nesnaží okrem prerozprávania príbehu o žiadne výraznejšie posolstvo v duchu Get Out, ani nie je žiadnou politizujúcou narážkou na manželské spojenie ľudí z rozdielnych spoločenských vrstiev v dnešnej „trumpovskej“ Amerike. Je to čistá hra, nič viac a nič menej. Než však tesne pred záverečnými titulkami zaznie rockový cover Elvisovej ikonickej piesne „Love Me Tender“ od Stereo Jane, nejeden divák si povie, že predstava tradičnej rodiny tento raz dostala pekne na frak.

Nevesta6 resizeNevesta na zabitie (Ready or Not), USA, 2019
Dlžka: 96 minút
Réžia: Matt Bettinelli - Olpin, Tyler Gillett
Scenár: Guy Busick, Ryan Murp&y
Kamera: Brett Jutkiewicz
Strih: Terel Gibson
Hudba: Brian Tyler
Hrajú: Samara Weaving, Adam Brody, Mark O´Brien, Henry Czerny, Andie MacDowell, Melanie Scrofano, Kritian Bruun, Nicky Guadagni, Elyse Levesque, John Ralston, Liam MacDonald, Ethan Tavares, Hanneke Talbot a ďalší
Premiéra v SR: 22. augusta 2019