Annabelle 3: Návrat (Annabelle Comes Home)

Annabelle1Hororová séria V zajatí démonov sa rozvíja naozaj rýchlo a len tento rok sme sa dočkali dvojice nových prírastkov. Iba pred nedávnom sa divákov pokúsila vydesiť La Llorona: Prekliata žena a tentoraz to zase skúša strašidelná bábika Annabelle, konkrétne jej tretie pokračovanie s názvom Annabelle 3: Návrat. No a vcelku prekvapivo vyhráva boj s nie príliš vysokými očakávaniami.

Dejovo ide aj do tretice o prequel, no tentokrát zasadený medzi udalosti prvých dvoch filmov od Jamesa Wana. Píše sa rok 1971 a manželia Warrenovci sa dostávajú k spomínanej bábike, ktorú nakoniec bezpečne uzavrú do sklenenej vitríny vo svojom vlastnom dome. Annabelle5Nasleduje skok o rok neskôr, do doby, keď sú nútení odísť na jeden deň kvôli ďalšiemu prípadu. Svoju dcéru Judy (Mckenna Grace) ponechajú výhradne v rukách mladej opatrovateľky Mary Ellen (Madison Iseman), no tá je pod vplyvom menšieho psychického nátlaku nútená pozvať do domu aj svoju kamarátku Daniele (Katie Sarife). Lenže práve ona svojim neuváženým správaním nevedomky „vypustí“ Annabelle, v dôsledku čoho odštartuje hrozivé udalosti odohrávajúce sa priamo pod strechou Eda a Lorraine Warrenovcov.

Najprv to horšie. Samotná zápletka zase raz nehýri žiadnou originalitou a od začiatku je jasné, akým spôsobom sa bude vyvíjať. V jadre teda ide znova o banálnu historku, na aké sme v tomto žánri často zvyknutí, Annabelle4bez akejkoľvek snahy posunúť ju do doposiaľ neprebádaných vôd. V rámci celej série taktiež platí, že počet obetí je celkovo nízky a s pribúdajúcimi filmami sa príliš nezvyšuje. Annabelle 3: Návrat iba podčiarkuje tento „problém“ a niet ani najmenších pochýb, že u niektorých divákov môže týmto výrazne trpieť hororová atmosféra. No a nakoniec netreba zabúdať ani na slabšie vizuálne efekty. Tými síce tvorcovia šikovne šetria, no v niekoľkých kľúčových scénach, kde si môže divák naplno prehliadnuť démonické stvorenia, sa nedá prehliadnuť, ako zaostávajú za skutočnou špičkou.

Akokoľvek však príbeh neprináša vôbec nič nové, nejde o žiadnu prehru a to z viacerých dôvodov. Každý diel Annabelle je trochu iný a v tomto prípade autori stavili na štýl V zajatí démonov, čo je jednoznačne plus. Plusom je aj komornejšia atmosféra, kde sa drvivá väčšina diania Annabelle3odohráva v jednom dome plnom strašidelných rekvizít, respektíve v jeho blízkom okolí. No tým zďaleka najdôležitejším aspektom, vďaka ktorému všetko funguje s prižmúrenými očami tak ako má, sú ústredné postavy. S výnimkou samotných Warrenovcov, prítomných iba v úvode a v závere (Patrick Wilson a Vera Farmiga), sú tentokrát len tri, no každá z nich pôsobí pomerne živým a uveriteľným dojmom. Vzhľadom k nízkemu počtu sú ich charaktery o niečo prekreslenejšie a hoci sa sem-tam angažujú i v logicky diskutabilnejších situáciách, vedia si získať diváka na svoju stranu a dá sa s nimi v rámci možností zžiť. Zďaleka najpresvedčivejšie každopádne pôsobí tá najmladšia z trojice dievčat a to i vďaka sympatickému výkonu trinásťročnej Mckenny Grace, ktorá v roli Judy nahradila pôvodnú Sterling Jerins (oba diely V zajatí démonov).

Prekvapením je však i Gary Dauberman na režisérkej stoličke. Nie preto, že by kvalitou réžie atakoval tých najskúsenejších žánrových veteránov, avšak na debutanta odvádza až nečakane presvedčivú prácuAnnabelle6 a zatieňuje i mnohých papierovo skúsenejších kolegov. Často sa sympaticky pohráva s očakávaniami a narúša ich, dokáže príjemne stupňovať napätie a odďaľovať nevyhnutné až do posledného možného okamihu a v niektorých momentoch poteší i šikovnejším vizuálnym nápadom. Sympatické je aj to, že sa nebojí ani humoru, ktorý tu na možno prvý pohľad pôsobí trochu nepatričným dojmom, na ten druhý však vhodne odľahčuje niektoré vypäté a prehnane vážne miesta a výsledku tak vonkoncom neškodí.

Nie je veľa sérií, ktoré majú stúpajúcu tendenciu, no a Annabelle 3: Návrat je vďaka svojmu generickému názvu a sčasti zákonitému vareniu z vody asi najnepravdepodobnejším kandidátom na splnenie tejto podmienky. Annabelle7No a predsa je tomu tak. Tento menší paradox je však daný aj tým, že ani jeden z predošlých dielov nie je vyložený zázrak a stále pritom platí, že stránke réžie a nápaditosti vychádza z tejto trilógie najlepšie prostredný prírastok od talentovaného Davida F. Sandberga. No tí, čo si chcú užiť príjemný, tak akurát desivý, zážitok, ktorý na nich nezanechá príliš veľké ryhy, by mohli odchádzať z kina spokojní. Pre tých ostatných asi pôjde o zabudnuteľný titul, no pokiaľ by sa mala mainstreamová hororová produkcia uberať aspoň takýmto smerom, osobne by som sa vôbec nehneval. Práve naopak.

Annabelle2Annabelle 3: Návrat (Annabelle Comes Home), USA, 2019
Dĺžka: 105 minút
Scenár a réžia: Gary Dauberman