Podfukárky (The Hustle)

Posfukarky2 resizePo minuloročnej ženskej akčnej komédii Debina osmička (2018) a pokračovaní romantickej komédie Matky rebelky (2017) do kín prichádza ďalšia snímka s podobných charakterom. Podfukárky s Anne Hathaway a Rebel Wilson je ľahká klasicky americká komédia. Napriek solídnemu potenciálu na ňu však diváci zabudnú presne vo chvíli, keď opustia sedačky kinosály.

Podfukárky sú presne tým typom filmu, ktorý si pozriete v televízii po náročnom dni v práci, počas dlhého letu v lietadle Podfukarky resizealebo na ceste vlakom. Herecké duo Hathaway – Wilson tu hrajú rodovo prevrátenú verziu príbehu, ktorú si môžete pamätať aj ako komédiu Franka Oza z roku 1988 Dirty Rotten Scoundrels. Michael Caine a Steve Martin tú hviezdia v príbehu o dvoch mužoch, ktorých hlavným zdrojom príjmu sú bohaté ženy tráviace čas na pobreží Stredozemného mora. A v skutočnosti, bol aj tento film len remakeom Bedtime Story z roku 1964 v hlavných úlohách s Davidom Nivenom a Marlonom Brandom. Avšak, tí, ktorí hľadajú ostré feministické znovuzrodenie tohto príbehu, zdá sa, budú musieť ešte niekoľko desaťročí počkať.

Tí, ktorí poznajú Dirty Rotten Scoundrels, pravdepodobne, vedia, aké scény asi vo filme budú nasledovať. Presne ako tá, Podfukarky7 resizekeď Hathaway učí Wilson základom šarmantného správania. A v porovnaní s aristokratickým Michaelom Caineom je Hathaway vskutku príjemným módnym osviežením tohto remakeu. Aj keď je potrebné podotknúť, že pri jej profesii je ťažké predstaviť si, na čo asi učila Wilsom hádzať nože na terč. Ak nejde o akčný film, na čo tento skill vôbec potrebovala? No a takýchto zvláštnych súvislosti v deji by sme tu vedeli nájsť hádam aj tucet.

Podfukárky sa aj veľmi nepodarene snažia vyjadriť rebéliu k Podfukarky4 resizerodovým stereotypom. Postavy hovoria to, čo hovoria a robia to, čo robia, aby mužom dokázali, že sú múdrejšie a sofistikovanejšie, ako si o nich po celé stáročia muži mysleli. A používajú na to tradičné predstavy o zidealizovanej ženskej sexualite. A každá z herečiek to robí mimoriadne osobitým spôsobom. Anne Hathaway je femme fatale schopná využiť všetky ženské zbrane pre dosiahnutie svojich cieľov a ziskov. Rebel Wilson zase stavia na emóciách a snaží sa hrať to na citlivú nôtu.

Na zápletke alebo scenári však v Podfukárkach príliš nezáleží. Na rozdiel od filmu Debina osmička, kde tvorcovia budú napätie kúsok po kúsku a postupným spájaním plánu, v tejto snímke sa Podfukarky5 resizedostávame priamo do dejiska, do centra akcie. Podfukárky sú tak trošku viac rozptýlené a ich hlavným cieľom spočiatku síce je zarobiť, no v konečnom dôsledku ide skôr o zaujímavú výzvu a stávku. Celkový dojem z filmu tak nefunguje ani nepôsobí súdržne.

Príbeh o dvoch podvodníčkach cicajúcich peniaze z vreciek bohatých a naivných mužov tak nedopadla na výbornú. Hathaway a Wilson sú ako dve hrozná. Jedna srší gýčovo farebným oblečením s množstvom falošných prízvukov a druhá je neokrôchané nemehlo, ktoré večne padá na nos. Podfukarky9 resizeNanešťastie, vyzerá to tak, ako keby si každá išla to svoje. A to, bez ohľadu na svoju druhú hereckú kolegyňu. Výsledok tak pôsobí tak, ako keby k sebe nevedeli nájsť cestu. Na rozdiel od ich filmových predchodcov medzi nimi vôbec nefungovala chémia.

Je naozaj zvláštne, prečo film, ktorý je založený na tom, že ženy sú predsa stokrát múdrejšie a prefíkanejšie ako muži, je obmedzený len na jednoduchý humor v podobe neustáleho Podfukarky10 resizezakopnutia a padania Rebel Wilson. O to viac, keď vieme, že Wilson si svoje ostatné filmové úlohy písala a vymýšľala sama. Aj za pochodu počas nakrúcania filmu. Namiesto toho je tento feministicky ladený film písaný mužmi. A hneď štyrmi. Možno aj tento faktor zohral dôležitú úlohu pri samotnej kvalite filmu, ktorý onedlho padne do zabudnutia.

Podfukarky8 resizePodfukárky (The Hustle), USA, 2019
Dĺžka: 94 minút
Réžia: Chris Addison