Muži v čiernom: Globálna hrozba (Men in Black: International)

Muzi resizeTrilógia Muži v čiernom patrila medzi síce úspešné, ale predsa len iba mierne nadpriemerné komediálne hollywoodske prefabrikáty. Každopádne skvelý casting v podobe Willa Smitha a Tommyho Lee Jonesa (ale aj ďalších) veľa zachraňoval a mix buddy movie, sci-fi a situačnej komédie vo všetkých troch prípadoch dostatočne oslovil masové publikum.

Prvý diel vznikol v roku 1997, druhý o 5 rokov neskôr s o niečo slabším prijatím mal za následok, že zakončenia trilógie sme sa dočkali až v roku 2012. Všetky tri diely režíroval Barry Sonnenfeld a s látkou takpovediac zrástol, spoločne s Muzi2 resizeoboma spomínanými hercami. Každý diel mal aj napriek solídnej priemernosti nejaký ten svoj moment, scénu, na ktorú sa nezabúda. Spomeňme aspoň Andyho Warhola a jeho odhalenie skutočnej totožnosti pred siedmimi rokmi, prípadne K v tráviacom trakte nie príliš fotogenického mimozemšťana ešte z pôvodného filmu. Bohužiaľ, hneď na začiatku treba skonštatovať, že pokračovanie v podobe Muži v čiernom: Globálna hrozba žiadnu pamätihodnú scénu neobsahuje a film nie je schopný bodovať ani tam, kde sa to všeobecne očakávalo, napríklad pri castingu alebo výprave.

Dej skutočne nie je príliš dôležitý a nedá sa očakávať, že na dielo typu Muži v čiernom niekto ide so zámerom zapisovať si Muzi3 resizepoznámky o sujete a následne robiť grafy, kto čo s kým a prečo. No a popravde vysvetliť, o čo tu ide, nie je príliš jednoduché, i keď dej nie je zbytočne prekombinovaný, zaujať zápletkou však nedokáže. Za to však nemôže ani tak látke adekvátny scenár, ako skôr tempo, strih a nešťastná chémia medzi ústredným párom kolegov. Ale pokúsme sa zhrnúť ešte pred kritikou príbeh. Ten sa odohráva po udalostiach trojky, keď je v Londýne otvorená nová pobočka MIB. Do tímu sa pridáva amatérka s priradeným menom Agent M (Thessa Thompson) a spoločne s agentom H (Chris Hemsworth) budú hľadať dvojitého agenta v tíme a zároveň chrániť planétu pred nebezpečným párom Muzi11 resizemimozemšťanov, tí sú, samozrejme, len pešiakmi vo vyššej hre zničenia množstva planét vo vesmíre. Bohužiaľ, záverečné odhalenie „krtka“ v MIB musí byť jasné do niekoľkých minút každému divákovi, ktorý videl aspoň desať podobných filmov s nekompromisným využívaním tých najotrepanejších dejových klišé.

Chris Hemsworth a Tessa Thompson sú bezpochyby veľmi sympatickí herci. Vychytený Austrálčan v úlohe Thora viackrát potvrdil svoj veľký komediálny talent. S Tessou sa stretol už pri Muzi5 resizeThor: Ragnarok a Avengers: Endgame, takže by sa dalo predpokladať, že v ich spoločnom pobyte na plátne problém nikto vidieť nebude. Bohužiaľ, páru to pred kamerami spoločne konkrétne v týchto úlohách príliš neladí a občas som sa pristihol pri myšlienke, že oboch by som radšej videl kľudne aj v artovej vzťahovej dráme manželov v kríze. Obaja sa snažia vyťažiť z priemerne vtipných dialógov väčšiu dávku funkčného humoru, lenže pitvorením sa v detailnejších záberoch svojich pekných tvárí absenciu vtipnosti alternovať nedokážu. Navyše tu máme stále pôvodnú dokonalú dvojicu agentov v podaní Smitha a Muzi8 resizeJonesa a iba málokto sa ubráni pokušeniu túto štvoricu navzájom porovnávať a toto prirovnanie je v prípade pokračovania samozrejme absolútne legitímne. Situáciu trochu zachraňujú Liam Neeson a Emma Thompson, tí sú naopak obsadení do svojich riaditeľských úloh dokonale. Neeson dostáva síce dosť priestoru, ale záver narába s jeho postavou natoľko neuvážene, že aj pri ňom vám ostane na jazyku pachuť. No a Ema Thompson sa ocitá iba v dvoch scénach, aspoň tie si ale kradne pre seba.

Muzi12 resizeĎalším sklamaním je fakt, že inokedy svojský režisér dynamických filmov F. Gary Gray (Vyjednávač, Straight Outta Compton, Ctihodný občan) v tomto prípade musel plniť iba úlohu remeselníka v nekompromisnom područí vždy najmúdrejších producentov štúdia. Osobne by som si oveľa radšej pozrel verziu, v ktorej by mal možnosť vyjadriť svoju vlastnú víziu MIB. Jeho autorský rukopis je tu totiž doslova nulový. Muži v čiernom: Globálna hrozba je tak po Hellboyovi, a pre mnohých fanúšikov X–Men aj po  Dark Phoenix, ďalším sklamaním tohtoročnej blockbusterovej sezóny.

Muzi7 resizeMuži v čiernom: Globálna hrozba (Men in Black: International), USA, 2019
Dĺžka: 115 minút
Réžia: F. Gary Gray