John Wick 3: Parabellum (John Wick: Chapter 3 – Parabellum)

JohnWick3Parabellum1John Wick. Nemilosrdný zabijak, ktorého sa boja všetci zločinci a ktorého prezývka Baba Jaga vyvoláva u ľudí rešpekt. O čo nenápadnejší bol jeho štart na filmových plátnach, o to výraznejší bol jeho dopad a tretí diel s názvom John Wick 3: Parabellum vzbudzoval u fanúšikov nemalé nemalé očakávania. Oprávnene?

Hoci si priaznivcov našla už prvá časť a po akčnej stránke išlo o žánrovú špičku, až tej druhej sa podarilo naplno rozvinúť potenciál tejto postavy. JohnWick3Parabellum3Jej kultový status nabral ešte na viac na obrátkach a to aj vďaka ďalšiemu rozvedeniu mytológie sveta zabijakov. To síce nebolo ani zďaleka bezproblémové, no viac ako príbeh išlo znova o efektnú streľbu do hláv nepriateľov, či lámanie ich kostí. A v tomto ani druhý John Wick rozhodne nesklamal. Naopak, už beztak vysoko postavenú latku posunul ešte o niečo vyššie a potvrdil, že ani po prvýkrát nešlo o žiadnu náhodu. No pokiaľ náhodou niekto i naďalej pochyboval, ďalšie pokračovanie ho rýchlo vyvedie z omylu.

Dej sa začína odvíjať len malú chvíľu po skončení druhej časti. Potom čo John Wick porušil pravidlá JohnWick3Parabellum7a zabil svoj cieľ v hoteli Continental, dostáva od svojho priateľa Winstona iba hodinu na to, aby si dal veci do poriadku. Každá akcia totiž vyvoláva reakciu a preto musí okamžite znášať následky svojho činu. Hodiny neúprosne tikajú a zo štrnásť miliónovej odmeny vypísanej na jeho hlavu, si chce ukrojiť nielen celý Manhattan, ale prakticky každý, kto sa pohybuje v svete zabijakov. Navonok ide o boj s veternými mlynmi, no John sa rozhodne nevzdáva a snaží sa dostať z tejto zdanlivo bezvýchodiskovej situácie.

Každopádne, rozoberať hlbšie logiku diania, ba ani samotnú zápletku nemá príliš veľký zmysel. JohnWick3Parabellum4Prístup autorov k týmto aspektom dokonale vystihuje uštipačná poznámka, ktorá padne v úplnom úvode - po Johnovi celé mesto, takže šance sú v podstate vyrovnané. Scenáristi sa pritom vyložene nezhadzujú, no sú si skrátka plne vedomí celkovej absurdnosti. Kto čaká na ďalšie rozvíjanie zaujímavých motívov, nastolených druhým dielom, ten sa ich, pochopiteľne, dočká, no znova nejde o nič vyložene zapamätateľné. Menšou náplasťou je aspoň fakt, že budovanie mytológie pôsobí o niečo prirodzenejšie ako minule a miestami preberá opraty sympatický, i keď väčšinou čierny, humor.

Prím však hrá i tentoraz akcia a dobrou správou je, že tvorcom ani na tretíkrát nedošli nápady. Veľa v tomto napovie už  svižný úvod, v ktorom sa dlho nečaká, JohnWick3Parabellum6kým sa rozbehne prvý súboj. Pôsobivá pasáž v knižnici je však iba malým predkrmom pre mimoriadne efektnú bitku, situovanú v miestnosti plnej zbraní. A hoci dej po nasledujúcej únikovej časti predsa len trochu spomalí, s niečím novým sa v zásade darí prichádzať až do úplného konca. Je však pravdou, že prestrelky stále miestami postrádajú kvalitnejší rytmus a súčasne platí, že akcie je v závere až toľko, že aj inak pôsobivé strety telo na telo môžu na niekoho pôsobiť až úmorným dojmom. No na druhej strane, vyčítať akčnému filmu, že je až príliš akčný, je ako kritizovať drámu za príliš veľa dialógových pasáží. Inými slovami, nie je to príliš relevantná výčitka.

Zo všetkého najviac sa dá pritom, samozrejme, pochváliť, ako sa Chad Stahelski a celý štáb naďalej stavajú k tejto zložke. John Wick je skrátka iný ako väčšina hollywoodskej produkcieJohnWick3Parabellum8 a nezriedka evokuje ázijskú školu. Tam kde si iní tvorcovia pomáhajú známymi hviezdami a ich fyzické nedostatky zakrývajú rýchlym, prípade až zbesilým, strihom, tu sa stavia na maximálnej prehľadnosti a základom je tvrdý tréning a množstvo opakovaní, vďaka čomu všetko pôsobí príjemne realisticky. A keď sa už obsadenia herci, ktorí majú skúsenosti s bojovými umeniami, dá sa spoliehať na to, že budú patrične využití – či už je to milovníkom béčiek dobre známy Mark Dacascos, alebo dvojica z indonézskej série Raid (festivalový názov Prepadovka), Yayan Ruhian a Cecep Arif Rahman.

Skrátka, Keanu Reeves dokazuje aj pri svojej tretej zabijackej anabáze, že na to stále má. A hoci už nedokáže úplne zakryť o niečo vyšší vek a jeho protivníci JohnWick3Parabellum2si v jednom momente dokonca priamo uťahujú z jeho pomalosti, vzhľadom k jej zanietenosti mu to zrejme nebude vyčítať nikto. Otvorený záver vlastne poteší, aj zamrzí súčasne. Poteší tým, že hlavný hrdina je znova postavený pred ďalšiu, nečakanú, výzvu a bude zaujímavé sledovať, ako si s ňou poradí. No zároveň platí, že tvorcovia mohli podľa hesla „trikrát a dosť“ ukončiť Johnovu cestu v najlepšom a ďalej neriskovať priazeň divákov. Dvakrát im to však už vyšlo, môže teda aj do tretice.

JohnWick3Parabellum5John Wick 3: Parabellum (John Wick: Chapter 3 – Parabellum), USA, 2019
Dĺžka: 130 minút
Réžia: Chad Stahelski