Kliatba kvíliacej ženy (The Curse of La Llorona)

Kliatba7 resizeKliatba kvíliacej ženy je ďalším filmom dobre známeho hororového univerza V zajatí démonov. Po dvoch rovnomenných dieloch, ďalších dvoch spin-offoch s bábikou Annabelle a origine démona Valaka tak ide už o šiesty prírastok do tejto ságy behom šiestich rokov. Ako sú rozdané karty tentokrát?

Kvíliaca žena, inak nazývaná La Llorona vychádza z mexického folklóru a podľa legiend ide o prízrak osoby, ktorá kedysi Kliatba resizespravila nemysliteľné. V záchvate žiarlivosti zobrala svojmu mužovi to najcennejšie, a to obe deti, ktoré utopila v rieke. Akonáhle si uvedomila svoj zločin, vrhla sa do nej i sama, no prístup do neba jej bol odopretý. Preto je naveky odsúdená blúdiť medzi nebom a zemou a hľadať svoje deti - minimálne podľa legendy, ktorá sa datuje smerom k šestnástemu storočiu. Samotný príbeh je zasadený do Los Angeles roku 1973 a hlavnou hrdinkou je ovdovená sociálna pracovníčka Kliatba4 resizeAnna (Linda Cardellini), ktorá príde do kontaktu s týmto desivým prízrakom a je ochotná urobiť všetko preto, aby pred ním ochránila svojho syna Chrisa a dcéru Samanthu.

Je zaujímavé si čítať propagačné materiály, v ktorých sa uvádza, že istej skúške nervov a viery v nadprirodzeno boli počas nakrúcania vystavení aj samotní herci, či režisér. Nie je to prvý, ani poslednýkrát, čo sa niečo podobné údajne udialo, no či už Kliatba3 resizeje to pravda, alebo nie, zamrzí, že podobné historky sú zase raz znepokojivejšie, než to čo sa odohráva na plátne. Nájde sa tu síce i pár originálnejšie poňatých scén typu priesvitný dáždnik, no tie sa dajú spočítať na prstoch jednej ruky. Zvyšok naopak tvorí vcelku neinovatívne strašenie s ako-tak funkčnými postupmi, ktoré dokážu miestami navodiť zimomriavky, no po skončení filmu sa skúsenejšiemu divákovi zrejme vyparia z Kliatba8 resizehlavy.

Celovečerne debutujúci režisér Michael Chaves, ktorý žal v minulosti rôzne ocenenia za svoju krátkometrážnu tvorbu, pritom rozhodne zvláda základy svojho remesla. Občas dokonca poteší i premyslenejšou kompozíciou, no i tak sa momentálne nejaví, že by malo ísť o skutočne dôstojnú náhradu za Jamesa Wana v budúcoročnom V zajatí démonov 3. Kliatba2 resizeAj keď ktovie, možno dokáže o niečo viac so scenárom, ktorý pre zmenu nebude pôsobiť akoby bol napísaný narýchlo počas jedného víkendu.

Práve maximálne neoriginálna dejová výstava, ktorá sa akýmkoľvek inováciám vyhýba ako čert krížu a opiera sa o pomerne ploché charaktery je totiž jednoznačne najväčším problémom celej snímky. Čo z toho, že kástingovo sa aj Kliatba6 resizetentoraz pošťastilo, a to či už u dospelých, alebo aj detských predstaviteľov, keď väčšina hercov veľmi nemá čo hrať. Scenáristická dvojica Mikki Daughtry a Tobias Iaconis sa nijak zvlášť nevyznamenala a vlastne sa iba do bodky naplňuje tradičná žánrová šablóna o duchovi, čo sa z nejakého dôvodu upol na ústredných protagonistov. Logiku v podstate ani nemá zmysel riešiť, pretože sa rýchlo začnú vynárať na povrch rôzne Kliatba9 resizenejasnosti a nezrovnalosti. Len samotné strašenie prebieha iba vtedy, keď sa to hodí potrebám príbehu a schopnosti La Llorony sú vo výsledku tak trochu nejasné.

No, aby som bol spravodlivý, podobné problémy sú súčasťou viacerých, i podstatne lepšie prijímaných hororových snímok. Rozdiel však spočíva v tom, že mnohým žánrovým klasikám sa to darí zakrývať omnoho šikovnejšie a pri sledovaní dám Kliatba10 resizenedávajú priestor, aby ste sa zamýšľali nad podobnými detailami. Lenže je niečo iné, ak vám dej dokáže predstaviť psychologicky prepracovanejšie postavy, na ktorých vám skutočne záleží. Potom sa aj ďaleko viac bojíte o ich osud, no toto určite nie je prípad Kliatby kvíliacej ženy. Potenciál na niečo viac by tu pritom i bol, akurát sa ním, na škodu všetkých zúčastnených, zbytočne plytvá.

Kliatba11 resizeTo najlepšie čo sa dá na úkor filmu napísať je, že ide o neurážajúci spotrebný materiál bez vlastnej tváre, s pomerne zvládnutými produkčnými hodnotami. Vďaka krátkej minutáži si drží príjemné tempo a skalných fanúšikov univerza V zajatí démonov môže ako-tak uspokojiť. O prepadák, akým bol vlani mimoriadne nevydarený Slender Man, rozhodne nejde, no len ťažko si možno predstaviť, že by väčšina divákov odchádzala z Kliatba12 resizekina s okamžitým hladom po ďalších prírastkoch z tohto sveta. Nakoniec, i to napojenie pôsobí tentoraz vcelku nevýrazne a jedno menšie cameo kňaza z prvého dielu Annabelle, respektíve niekoľkosekundový prestrih zo spomínaného filmu, skôr navodzujú dojem, akoby sa o príslušnosti k tejto značke rozhodlo až v neskoršej fáze nakrúcania. A ktovie, možno to tak i bolo.

Kliatba5 resizeKliatba kvíliacej ženy (The Curse of La Llorona), USA, 2019
Dĺžka: 93 minút
Réžia: Michael Chaves
Scenár: Mikki Daughtry, Tobias Iaconis
Kamera: Michale Burgess
Strih: Peter Gvozdas
Hudba: Joseph Bishara.
Hrajú: Linda Cardellini, Sean Patrick Thomas, Patricia Velasquez, Raymond Cruz, Jaynee-Lynne Kinchen, Sophia Santi, Madeleine McGraw, Tony Amendola, John Marshall Jones, Irene Keng, Marisol Ramizez, Aiden Lewandowski a ďalší
Distribúcia: Contonental film
Premiéra v SR: 18. apríla 2019