Teroristka
Tri roky po úspešnom filme Teória tigra, prichádza režisér, scenárista, producent i novinár Radek Bajgar s novou alterantívou „ neklidného stáří“. Po ticho, ale dôsledne sa vzpierajúcom veterinárovi Jánovi (Jiří Bartoška), prichádza radikálnejšia reprezentantka odporu, naplnená hnevom, zapálená vo veci verejnej.
Učitelka Marie (Iva Janžurová) je na penzii a intervencie arogantného Macha (Martin Hofmann) do prostredia, ktoré zdieľa so svojou umierajúcou kamarádkou a bývalou učitelskou kolegyňou (Eva Holubová), ju presvedčia, že likvidácia tejto žaby na prameni je nutná. Ako však „zhltnúť ropuchu“, vykonať krvavú robotu a poslať sebavedomého i nebezpečného Macha do horúcich pekiel ? Marie neváha vyhľadať svojho bývalého žiaka (Pavel Liška). Ten síce ako automechanik seká dobrotu, ale jeho väzenská minulosť je pedantnej učiteľke známa. Preto má k nemu prosbu, chce zbraň, lebo chce vraždiť.
Teroristka je kvalite Teórie tigra vzdialená, chýbajú tu životnejšie charaktery, séria detailov, ktoré dokážu dôkladne počlovečiť postavy príbehu a dať mu hypotetickú dávku pravdepodobnosti. Herecké kvality Jiřího Bartošku (Teória tigra) i Ivy Janžurovej sú vyrovnané, ale váha adekvátnej dôkladnosti scenáristickej prípravy, schopnosti dokonale modelovať atraktívne postavy chýba. Konštrukcia príbehu, jednotlivé situácie a ich dramatická gradácia zodpovedá žánru, ale všetko zlyháva na tézovitosti jednoduchého delenia na dobro a zlo. To je od začiatku dané a nemá žiadne alternatívy a vývoj.
Všetko smeruje k vrcholnej scéne pomsty, ktorá doháňa zanedbaný humor a dômyslene rozohráva situačné nuance. Milá pani učitelka jednoducho nedokáže do zloducha vystreliť a nikto to vlastne ani nečaká. Všetko, čo nasleduje po tejto časti, je už len neobratné nastavovanie v smere, ktorý nemal veľa ani šancí ani možností.
Ďalším kameňom úrazu boli hlavné postavy. Chýba im vývoj, upadajú do pascí charakterových šablón, zloduch Mach je zloduch, viac o ňom nevieme, jeho nahrávačka starostka (Tatiana Vilhelmová) je pokrytecká fiflena, ovládnutá lovom na ženícha a s vidinou tejto trofeje je schopná ignorovať všetko a všetkých. Spektrum postáv dopĺňa slobodná matka (Kristína Svarinská), odhodlaná zapojiť sa do boja proti motorkárskemu gangu a ďalším mužským hrám kráľa Macha. Kvôli tejto asistencii čelí jeho podlej odvete. Aj keď je herectvo Ivy Janžurovej vždy zaujímavé a jej schopnosť uhrať neuhrateľné má široké možnosti, táto rola jej veľa neponúka. Dcéra, v zosobnení Jany Plodkovej je na tom rovnako. Tieto lapsusy padajú na hlavu scenáristu - režiséra.
Český film na svoje herecké hviezdy v seniorskej kategórii, na rozdiel od slovenského, nezabúda. Stačí si spomenúť na Vratné láhve (2007) tandemu otca a syna Svěrákovcov, alebo Babí léto (2001) režiséra Vladimíra Michálka a scenáristu Jiřího Hubača so skvelými Vlastimilom Brodským, Stelou Zázvorkovou a Stanislavom Zindulkom. V televíznej tvorbe sa týchto titulov iste nájde aj viac. Je to zrejme otázka zrelosti tvorcov, menej sústredených na ventilovanie osobných tém a v neposlednom rade i schopnosti dopracovať sa k nejakej forme kreatívnej empatie.
Teroristka, ČR, 2019
Dĺžka: 95 minút
Scenár a réžia: Radek Bajgar
Kamera: Lukáš Hyksa
Strih: Jan Mattlach
Hudba: Jiří Hájek
Hrajú: Iva Janžurová, Martin Hofmann, Tatiana Vilhelmová, Pavel Liška, Eva Holubová, Jana Plodková, Kristina Svarinská, Sára Affašová, Eva Leinweberová, Anita Krausová a ďalší
Distribúcia: CinemArt SK
Premiéra v SR: 4. apríla 2019
Foto: CinemArt SK