Zjavenie (L´apparition)

Zjavenie8 resizeFrancúzsky režisér a scenárista Xavier Giannoli upútal pozornosť kritiky už v roku 1998, keď získal  Zlatú palmu na festivale v Cannes za najlepší krátky film Rozhovor. Naši diváci  ho však poznajú predovšetkým  vďaka zaujímavému  celovečernému filmu z roku 2015 Marguerite – príbehu o slávnej speváčke, ktorá nevedela spievať.

Protagonistom jeho najnovšieho diela Zjavenie je uznávaný investigatívny novinár a vojnový korešpodent Jacques (Vincent Lindon). Úvodné scény filmu sa odohrávajú niekde v oblasti Blízkeho východu, kde bol na reportáži s Zjavenie3 resizedlhoročným kamarátom-fotografom, ktorý zahynul. Jacques  má následne fyzické i psychické problémy, uzatvára sa pred svetom, nevie sa vyrovnať s traumou. Keď ho však Vatikán požiada, aby sa zúčastnil na vyšetrovaní v malej francúzskej dedinke, kde sa vraj pätnásťročnej Anne (Galatéa Bellugii) zjavila Panna Mária a teraz tam prúdia davy  turistov a pútnikov, rozhodne sa prijať poverenie. Netuší, ako mu to zasiahne do života a zmení jeho pohľad na svet.

Postupne sledujeme prácu vyšetrovacej komisie, v ktorej nechýba popri teológoch ani psychiatrička, jednotlivé výpovede Zjavenie2 resizevizionárky Anny a jej okolia, jej život v kláštore, i nekonečné dišputy okolo témy zjavení v súčasnosti a ich pravosti. Vidíme valiace sa davy, ale aj ako svoju príležitosť využívajú či skôr zneužívajú, média, internet i šikovní obchodníci s množstvom gýčovitých suvenírov. V podstate duchovná záležitosť sa mení miestami očividne na cirkus. Vizionárka Anna, dieťa neznámej matky, ktorá vyrastala u pestúnov, či v detských domovoch a teraz budúca mníška,  však tvrdí, že ona neklame. Jacques si o zjaveniach a zázrakoch myslí svoje, ako nepraktizujúci katolík sa zdráha uveriť úprimnosti dievčaťa, ktoré je očividne pod veľkým tlakom a je rozhodnutý Zjavenie7 resizedopátrať sa pravdy, nech je akákoľvek. Lenže situácia sa zrazu dramaticky vyhrotí tak, ako nikto nepredpokladal...

Téma i film samotný sotva oslovia bežného diváka, i keď ktovie. Po premietaní, bez ohľadu na konfesiu, si človek totiž nie je  celkom istý, či je film pro alebo proti náboženský. Nastoľuje viac otázok ako odpovedí, predkladá názory, ale neobhajuje ich. Zaujímavý je motív spálenej ikony, jej symbolika a oblúk návratu. Ale aj odlišné postoje kňazov a cirkevných hodnostárov k celej záležitosti . Nevraviac o množstve motívov a náznakov, ktoré sa prepletajú  a občas je ich komplikované interpretovať, Zjavenie4 resizetakže divák váha, čo sa vlastne stalo, či nestalo.

Stopáž filmu tiež  nie je najkratšia -137 minút rozdelených do akoby šiestich kapitol (Rím, Posol, Anna, Kazaňská Mária, Odhalenie, Meriam) dáva zabrať. Scenárista a režisér Xavier Giannoli (1970) to  však napísal a zrežíroval tak, že som mala pocit, že sledujem detektívku a na čas som jednoducho zabudla. Jednotlivé postavy sú výborne psychologicky prekreslené a aj dobre obsadené a zahrané. Prím však hrá Vincent Lindon v postave novinára  Jacquesa. Patrí  medzi najobsadzovanejších a najuznávanejších francúzskych hercov (bulvár ho kedysi často spomínal v súvislosti s jeho vzťahom s monackou kňažnou Zjavenie10 resizeCarolinou). Tu dokazuje svoju hereckú bravúru, čo všetko dokáže vyjadriť iba pohľadom či gestom, napríklad v úvode, kde vlastne s minimom  slov uvádza diváka do deja. Oceniť  treba i to, že síce jedna kapitola má názov Odhalenie a veľa vecí sa v nej vysvetlí, film samotný si však uchováva isté tajomstvo a dáva divákovi šancu veci domýšľať, prípadne ho necháva na pochybách, čo sa vlastne udialo,  a čo je pravda.

Bez ohľadu na to, či ste veriaci alebo neveriaci, či ste Zjavenie9 resizepriaznivcom tohto typu filmov, ktoré sú určené viac pre filmové kluby ako širokú verejnosť, alebo máte k dielu ako takému výhrady, je Zjavenie kultivovane nakrútené rozprávanie o dobre a zle, prípadne dobrých úmysloch so zlým koncom, či o tom, ako telo zabúda na dušu a podobne. Núti zamýšľať sa, ako vlastne žijeme, či sa dokážeme  brániť vnútornej prázdnote a uvedomujeme si, že tento svet je nielen hmotný, ale aj duchovný a potrebuje lásku, vieru a nádej viac ako kedykoľvek predtým.

Zjavenie6 resizeZjavenie (L´apparition), Francúzsko, 2018
Dĺžka: 137 minút
Režisér: Xavier Giannoli