Lekcia (L´atelier)

Lekcia1Francúzsky režisér a scenárista Laurent Cantet sa dostal do povedomia širokej verejnosti v roku 2008 filmovým prepisom románu Medzi stenami, autobiografickým príbehom učiteľa a jeho problematických žiakov v Paríži, za ktorý získal Zlatú palmu v Cannes , nomináciu na Oscara a viaceré ocenenia. Vo svojom najnovšom filme Lekcia (2017) sa opäť vracia k problematickej, rasovo rôznorodej mládeži, tentoraz v meste neďaleko Marseille.

Kedysi tu boli známe lodenice, ktoré však pred štvrťstoročím zavreli, čo sa neblaho podpísalo Lekcia2na živote tunajších obyvateľov. Jedno knižné vydavateľstvo sa rozhodne zorganizovať letný workshop - akýsi kurz písania - pre sedem tunajších mladých ľudí. Pod vedením úspešnej spisovateľky, autorky detektívok, Olivie (Marina Foïs), sa majú pokúsiť spoločne napísať knihu v štýle fikcie noir, prepojenú na priemyselnú minulosť ich rodiska. Postupne sledujeme ich prvé kontakty, diskusie a konflikty, o ktoré nie je núdza. Veď v skupine kurzistov sú aj Francúzi s tmavou pleťou a moslimským vierovyznaním, nevraviac o rôznorodosti politických názorov, i keď vyhlasujú, že ich politika nezaujíma.

Režisér, ktorý je zároveň spoluautorom scenára, však od začiatku sústreďuje pozornosť na Lekcia3chlapca menom Antoine (Matthieu Lucci). Je to na pohľad málovravný, ale ustavične provokujúci až agresívny typ. Napätie hustne, keď si Olivia, ale aj ostatní členovia kurzu uvedomia, že sa Antoine priam vyžíva v popise vraždenia. Navyše, spisovateľka objaví na sociálnej sieti videá, ktoré zachytávajú jeho nie celkom nevinné zábavky s priateľmi, čo sa netaja svojimi rasistickými názormi a záľubou v zbraniach. Preto žiada chlapca o vysvetlenie, chce, aby jej viac prezradil o svojom živote a názoroch...

Viac z deja sa prezrádzať nepatrí. Iba ak to, že vysvetlení sa ani Olivia ani divák v podstate nedočká. Iba úchytkom sa dozvieme čo-to zo života jednotlivých postáv. Lekcia4Napríklad Antoine má rád deti (pekne sa správa k mladšej sestre i kamarátovmu synčekovi), ale viac sníva o tom, ako bude raz vojakom, pánom nad životom a smrťou. Posiluje, cvičí, pláva v mori, v duchu sa občas vidí ako postava z bojových hier a chce žiť niekde inde a inak... Ďalší z účastníkov kurzu sa doň prihlásil, lebo chce byť spisovateľom či novinárom. Iný je nezamestnaný a toto bola možnosť vyhnúť sa manuálnej drine. Moslimka Malika sa chce niekam posunúť a často cituje spomienky svojho starého otca. Ten kedysi pracoval v lodenici a veľa vie o tom, čo sa dialo v kraji v čase revolučných zmien. A tak ďalej.

Laurent Cantet reaguje na súčasné dianie – imigráciu a teroristické, rasové a náboženské útoky. Jeho postavy o tom hovoria, alebo počúvajú z televíznej publicistiky. Dosť veľký priestor Lekcia5dostáva napríklad pasáž, v ktorej počúvame o nebezpečenstve imigrácie, o tom, ako treba bojovať za uchovanie našich pôvodných hodnôt a kultúry. Vidíme zábery z bojových hier, sledujeme diskusné fórum na workshope o písaní, ako takom. Avšak v podstate si iba domýšľame, čo sa deje vo vnútri postáv. Vžívajú sa do názorov tých, ktorých stvárňujú na papieri, alebo majú v realite naozaj chuť vraždiť z rôznych dôvodov, či jednoducho z nudy? Diváci zostávajú iba pozorovateľmi toho, čo sa hovorí a deje, ale netušia, ako to všetko hodnotia samotní tvorcovia. Kĺžeme sa po povrchu, to dôležité zostáva nevyslovené.

Film Lekcia má aktuálnu tému, je to slušne nakrútený film, má peknú kameru i strih a dobré Lekcia8herecké výkony. Avšak niečo stále chýba, aby ste sa s niektorou z postáv stotožnili, aby ste ten príbeh prijali za svoj. I keď si uvedomujete nadčasovú platnosť toho chaosu v hlavách nielen mladých ľudí a vlastne aj istú neschopnosť seba samého zaujať správne stanovisko k tomu, čo sa dnes deje v Európe a vo svete vôbec.

V niekoľkých okamihoch čaká divák dramatické vyvrcholenie. Všetko tomu nasvedčuje. Aj Lekcia6samotná učiteľka - spisovateľka Olivia je zaskočená a má strach, že, ako sa vraví, „dráždila hada bosou nohou“. Nakoniec sa, našťastie, nekoná žiadna skutočná vražda , iba tá na papieri, ktorá má byť východiskom vznikajúcej knihy. Očakávanie vyprchá a striedajú ho metaforické scény (streľba na mesiac, úniky v mori a na mori a tak podobne) alebo slová, slová, slová... Určite, film Lekcia je zaujímavou lekciou, ale stačí to k osloveniu dnešného diváka?

Lekcia7Lekcia (L´atelier), Francúzsko, 2017
Scenár: Laurent Cantet, Robin Campillo
Réžia: Laurent Cantet