Ant-Man a Wasp (Ant-Man and the Wasp)

ant-man a wasp 7Hoci sa prvý Ant-Man svojho času javil ako pomerne problematický projekt, v Marvel Studios ho ako mnoho ďalších pred ním dokázali premeniť na zlato. A keďže film sprevádzala univerzálna spokojnosť, Scott Lang sa po troch rokoch vracia na scénu v snímke Ant-Man a Wasp, aby znova zachránil svet. Alebo nie?

Nie tak celkom. Už prvý diel bol totiž pomerne komornou záležitosťou, kde epické finále predstavoval súboj hrdinu a zloducha v detskej izbe. ant-man a wasp 4Pokračovanie superhrdinského filmu z roku 2015 navyše prichádza ani tri mesiace po očakávanom crossoveri Avengers: Nekonečná vojna, ktorého rozmach nemá ani len šancu dorovnať – tvorcom však treba pridať body k dobru, že sa o to ani len nesnažia. Miesto toho radšej ostávajú verní odkazu jednotky a i pokračovanie vedú podobným smerom. Samozrejme, s niekoľkými drobnými úpravami.

Znie to až neuveriteľne, no snímka Ant-Man a Wasp je už jubilejným dvadsiatym prírastkom ant-man a wasp 6Marvel Cinematic Universe. Až nečakane dominantné postavenie na trhu sa pritom Marvelu podarilo vybudovať s prevažne druhotriednymi hrdinami a na spočítanie momentov, keď čo i len trochu šliapli vedľa, nepotrebujte ani len prsty jednej ruky. A toto konštatovanie platí aj po najnovšom filme tejto komiksovej série, ktorý vlastne iba pokračuje v očakávanom kvalitatívnom trende. Ani tentokrát teda nejde o žiadne sklamanie a prípadní neprajníci si tak musia počkať ďalších pár mesiacov, kým dostanú novú šancu.

Ak sa dá filmu niečo predsa len vyčítať, tak hlavne to, že sa vytratil moment prekvapenia a originalitu ant-man a wasp 1prvej časti sa už nepodarilo dorovnať. Tak to však bežne býva pri ďalších dieloch vašich obľúbených seriálov, pričom seriálová štruktúra je jeden zo základných stavebných kameňov, na ktorých stavajú jednotliví tvorcovia na čele s producentským guru Kevinom Feigem. A na tomto sa za tie roky vôbec nič nezmenilo a, pravdepodobne, ani nezmení. Hoci podobná hra na istotu logicky často neplodí výnimočné filmy a iba vydarenú zábavu, o zábavu tu nakoniec ide v prvom rade. A Ant-Man a Wasp je, podobne ako jeho predchodca, ideálnou zábavou pre celú rodinu.

Najväčšia devíza pritom nie je v samotnej zápletke, ktorá viac-menej štandardná. No dostačujúca. ant-man a wasp 8Vracia sa k tomu, prečo sa Scott Lang (Paul Ruud) nezapojil do ultimátneho boja s mocným titanom Thanosom a čo robil tesne pred tým. Prehlbuje jeho vzťah s Hope van Dyne (Evangeline Lilly) a jej otcom jeho mentorom Hankom (Michael Douglas). A ani tentokrát jej nechýba určitá hravosť vyplývajúca z neustáleho zmenšovania či zväčšovania rekvizít, ba ani ľahká prímes rodinnej melodrámy, či heist žánru. Pätici scenáristov sa podarilo relatívne ustrážiť aj väčšie množstvo postáv a logicky i podzápletiek a výsledok nepôsobí prehnane roztriešteným dojmom.

Najväčší priestor si pre však pre seba, pochopiteľne, kradne ústredné duo. Paul Ruudant-man a wasp 2 znova dostáva šancu prejaviť svoj komediálny talent, a pokiaľ mu to scenár umožňuje, ho to aj patrične využíva. Jeho postava sa od minula veľmi nezmenila a diváka si dokáže získať na svoju stranu hlavne svojou prirodzenosťou. Evangeline Lilly má tentokrát ešte o niečo väčšiu rolu a nejde o žiadneho prihrávača, ale o plnohodnotný a sebestačný charakter. Ich vzájomné interakcie sú každopádne príjemným oživením celého filmu, a to nielen v dialógových pasážach, ale i v akčných sekvenciách, kde naplno vynikajú ich podobné, no predsa trochu rozdielne schopnosti.

Že sa z danej premisy vyťažiť aj viac ako to, čo sme nakoniec dostali? Pravdepodobne áno, no fakt, ant-man a wasp 3že tvorcovia sa aj po druhýkrát vybrali tou istejšou cestou - cestou odľahčenej jednohubky s chýbajúcim presahom, no s mimoriadne vysokými produkčnými hodnotami – im netreba mať za zlé. V rámci nastolených mantinelov totiž funguje aj tentoraz a na udalosť sezóny tu zjavne neboli žiadne ambície. Tou bude až ďalší, zatiaľ nepomenovaný, štvrtý diel Avengers a očakávania budú logicky trochu odlišné. Už teraz som zvedavý, ako sa s tým všetci zúčastnení popasujú.

ant-man a wasp 5Ant-Man a Wasp (Ant-Man and the Wasp), USA 2018
Dĺžka: 109 minút
Scenár: Chris McKenna, Eric Sommers, Paul Rudd, Andrew Barrer, Gabriel Ferrazi (Komiksové predlohy: Stan Lee, Jack Kirby, Larry Lieber)
Réžia: Peyton Reed
Kamera: Dante Spinotti
Strih: Dan Lebental, Craig Wood
Hudba: Christophe Beck
Hrajú: Paul Rudd, Evangeline Lilly, Michael Pena, Walton Goggins, Bobby Cannavale, Judy Greer, Tip „T.I.“ Harris, David Dastmalchian, Hannah John Kamen, Abby Ryder-Fortson, Randall Park, Michelle Pfeiffer, Laurence Fishburne, Michael Douglas a ďalší
Distribúcia: Saturn
Premiéra v SR: 5. júla 2018