Mamma Mia! Here We Go Again

Mama8 resizeNávraty sú „ in“. V živote i v umení. Desať rokov po  úspechu filmu Mamma Mia! Prichádza do našich kín jeho dvojka, americko-anglický titul Mamma Mia! Here We Go Again, čo by sa dalo  významovo preložiť „Mamma Mia! Opäť sme tu.“

Réžie sa tentoraz ujal britský režisér a scenárista Ol Parker (1969, tvorca napríklad  úspešného filmu Báječný hotel Marigold). Spolu so scenáristom Richardom Curtisom nadviazali na pôvodnú divadelnú hru a neskôr jej filmovú adaptáciu Mamma Mia! scenáristky Catherine Johnson a britskej režisérky Philidy Llloyd z roku 2008, ktorá vznikla na Mama9 resizezáklade piesní populárnej švédskej skupiny ABBA.

Je to vlastne pokračovanie i akýsi „prequel“, čiže rozprávanie o tom, čo predchádzalo udalostiam. Vo filme sa totiž prelínajú dva príbehy. Ten súčasný sa začína v okamihu, keď Sophie (Amanda Seyfried) pripravuje na gréckom ostrove Kalokairi veľkolepé znovuotvorenie rodinného hotela Bella Donna na počesť jej už nebohej matky Donny (Merryl Streep). Zároveň rieši vzťah s milovaným Skyom (Dominic Cooper), s ktorým čaká dieťa. Druhý príbeh  približuje  udalosti spred rokov. Sophia sa dozvedá pikantérie z búrlivého života svojej matky. Mladú Donnu  výborne stvárnila britská divadelná i televízna herečka Lily James (1989). Sledujeme ju ako čerstvú absolventku univerzity, talentovanú speváčku skupiny Donna a Mama10 resizeDynamá, ktorá si nerozumie s matkou Ruby (známa americká speváčka a herečka, 72-ročná Cher), takže sa rozhodne nevrátiť domov, ale cestovať a spoznávať svet, aby nakoniec zakotvila na malom gréckom ostrove Kalokairi. Medzitým sa zblíži  s tromi zaujímavými mladíkmi a len ťažko vie určiť, ktorý je vlastne otcom jej  budúcej dcéry.

Scenár je dosť jednoduchý a predvídateľný. „Šťavu“ mu však dodáva prelínanie oboch príbehov. Tu treba vyzdvihnúť dobrý strih. Nuž, a aj pokus o istý druh humoru. Napríklad páni parodujú „lietajúcu scénu“ z filmu Titanic a podobne. Mama3 resizeMimochodom, ak vydržíte a neutečiete z premietacej sály, keď sa na plátne začnú objavovať záverečné titulky, ako je to u nás zvykom, možno sa dočkáte prekvapenia v podobe spievajúceho colníka.

Na rozdiel od pôvodného filmu, pod ktorý sa scenáristicky a režisérsky podpísali ženy, sledujeme teraz všetko, tak povediac, z mužského uhla pohľadu. Dokonca nahliadneme trošku aj do profesií mužských protagonistov -  Sophiinych potencionálnych otcov: Sam (Pierce Brosnan), za ktorého sa Donna pred desiatimi rokmi nakoniec vydala, je architekt, upätý Harry (Colin Firth) je bohatý  bankár z Londýna a záletník Sam Mama resize(Stellan Skarsgard) je vychytený švédsky moreplavec, cestovateľ a spisovateľ. Našťastie, nemusia veľmi spievať a tancovať. To za nich  temperamentne predvedú predstavitelia ich mladého ega. Predstaviteľky Donninych priateliek z mladosti zrelé ženy Tanya (Christina Baranski) a Rosie (Julie Walters) so spevom, ani s tancom problémy nemajú, ale v hereckej časti sa museli uspokojiť iba s polohou  neúspešných hľadačiek  partnera. Mimochodom, hviezdne  herecké obsadenie z prvej časti nastúpilo v plnej paráde aj v dvojke. Čas sa síce na každom nemilosrdne podpisuje, ale hercom treba k dobru pripísať, že to brali ako súčasť „hry“ a dokázali byt občas aj sebaironickí. Do Mam5 resizejednej zo záverečných scén potom režisér vtipne zakomponoval spoločnú prezentáciu predstaviteľov jednotlivých postáv v mladosti a v zrelom veku. Cher v blonďavom poňatí a elegantnom bielom nohavicovom kostýme vcelku príjemne prekvapila ako Sophiina stará mama Ruby - herecky i spevácky. I keď duet Fernando s Andy Garciom, v postave správcu hotela, práve vďaka nemu, vyznel trochu akoby parodicky.

Priznám sa, bolo mi ľúto, že predstaviteľku zrelej Donny – Mama5 resizeMerryl Streep – vidíme a počujeme vlastne iba úchytkom, vari v dvoch hudobných číslach, keď sa na plátne objaví v záverečnej časti akoby Sophiina vidina. Škoda, v  „jednotke“  táto skvelá herečka, ale aj dobrá speváčka bola neprehliadnuteľnou ústrednou postavou a asi nikdy nezabudnem ako dramaticky gradovala  pieseň o tom, „že víťaz berie všetko“ alebo bola schopná  utiahnuť si sama zo seba v komických  scénach.

Hudba je vlastne to, kvôli čomu Mamma Mia 1 aj 2 vznikli a autor väčšiny skladieb Benny Anderson zo skupiny ABBA figuruje aj ako jeden z producentov. Mnohé piesne, Mama12 resizezazneli už vo filme spred desiatich rokov. Teraz sú však v nových aranžmánoch a s novými choreografiami. Nechýbajú ani menej známe  melódie. ABBA vyhrala Eurovíziu s Waterloo už pred niekoľkými desiatkami rokov, a skupina už  dávno nefunguje. Napriek tomu sa jej fanúšikovia stále dožadujú. Takže sa vraj pripravuje turné, na ktorom síce na javisku nahradia členov skupiny hologramy, ale niektoré spevácke party naspievali v štúdiu. Nevraviac o pôvodných nahrávkach, ktoré stále letia.

Mama2 resizeMamma mia 2 sa odohráva väčšinou v Grécku, ale nakrúcalo sa v Chorvátsku a vo Veľkej Británii. More však šumí aj tam a človek má pocit letnej párty, usmieva sa a keď vyjde z kinosály spieva si aspoň v duchu „I have a Dream“ či  „Dancing Queen“. Nie je to nič pre náročného diváka. Je to však milá, nenáročná letná hudobná komédia ako stvorená na prázdniny a určite sa s ňou onedlho stretneme aj na televíznej obrazovke. Je vlastne zbytočné rozoberať Mammu Miu 2 ako film, lebo je už dopredu jasné, ak máte radi ABBU a tento žáner, potešíte sa.

Mama4 resizeMamma Mia ! Here We Go Again, Veľká Británia, USA, 2018
Dĺžka: 114 minút
Réžia: Ol Parker