Chata na predaj (Chata na prodej)

Chata11 resizeChatárstvo je podľa štatistík  vraj český fenomén, iba Švédi  sú na tom lepšie – dozvedáme sa hneď v úvodnej časti nového českého filmu Chata na predaj.

Jeho režisér, autor námetu a spoluscenárista Tomáš Pavlíček (1988) vychádza vo svojom druhom filme (po úspechoch svojich študentských filmov debutoval v roku 2014 celovečerným titulom Parádně pokecal) z autobiografických skúseností: Jeho rodina vlastní dve od seba pomerne vzdialené chaty a víkendy pre nich Chata2 resizenepredstavujú ani tak relax, ako skôr ich nikdy nekončiacu údržbu.

Filmová rodina má chatu iba jednu, ale na jej údržbu, či vôbec výlety na ňu, už nezostáva čas, záujem, sily ani peniaze. Príbeh sa začína v jeden jesenný piatok, keď je chata prakticky už predaná, treba len podpísať posledné papiere a odovzdať kľúče novému majiteľovi. Lenže vtedy matka (Ivana Chýlková), ktorá je k objektu  citovo mimoriadne viazaná, najmä spomienkami z detstva a mladosti, nečakane zaváha. Realitná maklérka (Zuzana Kronerová) teda rozhodne, že transakciu dokončia až v nedeľu. Matka má niekoľko hodín na to, aby zorganizovala na chate posledné, akoby rozlúčkové stretnutie. Keďže jej manžel (David Vávra), ani ostatná  rodina, takéto Chata12 resizepodujatia neobľubujú, pripravuje všetko ako návštevu hrobov prarodičov pred blížiacimi sa Dušičkami, spojenú s prenocovaním na chate.

Nakoniec sa v relatívne malej chate všetci stretnú. Spoznávame postupne matkinych rodičov – starého otca (režisér Jan Kačer), ktorý je už  zdravotne i duchom kdesi mimo, večne ufrflanú starú mamu (Jana Synková), jej stále opitého a cynického vnuka (neherec, poslucháč dokumentaristiky na FAMU Jan Strejcovský), nervove labilnú  vnučku (Tereza Voříšková) a ich partnerov – s každým flirtujúcu Lucku (slovenská herečka Judit Bárdos) a pracovne Chata5 resizeúspešného  flegmatika (nemecký herec Michael Pittman). Do toho sa pripletie i chatársky sused (Václav Kopta). Ukážková príležitosť ventilovať nie najlepšie rodinné i partnerské  vzťahy. Napätie eskaluje, keď nad ránom zistia, že im starý otec ušiel do lesa...

Predaj chaty je vlastne len akýmsi  katalyzátorom nie najlepších a pomerne komplikovaných vzťahov viacgeneračnej súčasnej českej rodiny. Trochu bláznivej, ale uveriteľnej. Možno aj vďaka  dobre vybranému hereckému obsadeniu. Najmä predstaviteľka matky - Ivana Chýlková - si  užíva  polohu silnej ženy, ktorá má rada všetko pod kontrolou. Vlastne si Chata7 resizeneuvedomuje, že preberá spôsoby svojej matky, ktorú neznáša, vždy si viac rozumela s otcom. Teraz je frustrovaná, keď sa veci nevyvíjajú tak, ako si predstavovala. Napríklad deti, pre ktoré je chata tiež spojená so spomienkami na detstvo, síce vyhlasujú, že by sa nemala predávať, ale všetci dobre vedia, že na ňu nikdy chodiť nebudú, tobôž, aby sa o ňu starali. Veď si nevedia poradiť samé so sebou.

Vlastne tu niekde pociťujem scenáristický problém. Jednotlivé postavy sú akoby nezaradené. Profesne, ale aj motivačne. Divák napríklad netuší, prečo sú vlastne obe dospelé deti v pozícii akýchsi „lúzerov“. Čo vlastne robia, o čo sa snažia? Z Chata3 resizedialógov sa síce dozvieme, že dcéra sa cíti ako nula, lebo nepracuje a žije v Nemecku, kde nikoho nepozná a živí ju jej priateľ. Z jej aktivít zaznamenávame iba ranný beh mestom a neschopnosť dostatočne komunikovať s nemeckým partnerom, ktorý nechápe, čo sa s ňou deje a český humor už nechápe vôbec. Navyše, keď sa jeho priateľka prezlečie do kostýmu medveďa a zúfalo sa opíja, lebo nevie čo so sebou. Zvierací motív medveďa je tu možno ako inšpirácia Predanou nevestou alebo chuťou schovať sa pred okolím a zmeniť identitu. Matke sa na jednom mieste dcéra zveruje, že by sa chcela presadiť, niečo dosiahnuť, ale nevie čo. Podobne je na tom jej brat, ktorý sa síce sťažuje, že otec ho nikdy k ničomu nepustil, aby ukázal, čo Chata6 resizev ňom je, ale žije z jeho peňazí a nevieme, či študuje alebo iba pravidelne popíja a rieši vzťah-nevzťah so Slovenkou Luckou, o ktorej tiež nevieme, odkiaľ sa vzala, a čo vlastne chce. Vďaka nej  to však občas v dialógoch zaiskrí, lebo stará mama (jačiaca Jana Syneková) si nedáva servítky pred ústa , rýpe do každého, Lucke medzi iným vykričí, že Slováci v Čechách zaberajú miesta domácim. Svojím spôsobom vďačnú úlohu takmer bez slov „vyfasoval“ Jan Kačer. Stačí mu byť, dívať sa alebo sa tváriť, že spí. O to viac zapôsobí jedna zo záverečných scén, kde sa akoby lúči s lesom.

Bonusom filmu je kamera Jana Baseta Střitežského. Pôsobivé sú hlavne prírodné scenérie a hra svetla a tieňov či scéna ohňostroja alebo zábery mohutného živého maca, ktorý sa na okamih objaví medzi stromami a je svojskou bodkou za  Chata resizezvieracím motívom. Film Chata na predaj  je označovaný za komédiu. Žánrovo má však bližšie k tragikomédii. Trochu ťažkopádne dialógy o ničom a o všetkom pozná možno každá rodina a vôbec nemusí riešiť predaj chaty. Sú akoby zo života. Stačí to?

Niečo v scenári  zostáva akoby nedotiahnuté. Alibisticky povedané, je to ako keď optimista a pesimista hodnotia pohár, či je poloplný alebo poloprázdny. Dobrý námet a pokus o sondu do života našinca, ale... To si však už rozhodne každý divák sám. Napriek veľkolepým prírodným scenériám a pohľadom do krajiny pôsobí Chata na predaj trochu ako televízna záležitosť. Koniec-koncov, keďže Česká televízia je koproducentom, očakávam, že sa s týmto titulom onedlho stretneme aj na televíznej obrazovke.

Chata10 resizeChata na predaj (Chata na prodej), Česko, 2018
Dĺžka: 77 minút
Réžia: Tomáš Pavlíček