Mission: Impossible – Fallout

Mision resizeEthan Hunt sa znova vracia do centra diania, aby on a jeho organizácia Impossible Mission Force odvrátila ďalšiu hroziacu sa katastrofu. Ani tentokrát to nebude jednoduché, no v tejto sérii odjakživa platí, čím náročnejšie a prípadne i osobnejšie, tým zábavnejšie pre filmového diváka. A v prípade Mission: Impossible – Fallout to platí vrchovatou mierou.

Od poslednej „nemožnej misie“ uplynuli dva roky. Zločinecká organizácia menom Syndikát bola viac-menej rozpustená, no na scéne sa objavujú Apoštoli, ktorí sa sformovali z jej pozostatkov. Ethan Hunt a jeho tím sa musí hneď na úvod potýkať s potenciálnou nukleárnou hrozbou, no misia v Berlíne, kde majú zaistiť plutóniové jadrá, nejde MIsion3 resizeani zďaleka podľa plánu. Práve tam je hlavný hrdina konfrontovaný s voľbou, akej každý líder čelí iba nerád, no rozhodne sa inak, akoby sa od neho v danej chvíli očakávalo. A to naštartuje lavínu udalostí, ktorá bude mať v konečnom dôsledku dopad na všetkých okolo neho.

Filmová séria Mission Imposible, inšpirovaná rovnomennou seriálovou predlohou, je tu s nami už dvadsaťdva rokov. Samo o sebe ešte nejde o nič neuveriteľné a zaujímavý je skôr fakt, že po celý ten čas jej prepožičiava tvár jeden jediný herec. Kým tematické spriaznené bondovky stoja predovšetkým na sile značky a agenta 007 s povolením zabíjať môže hrať prakticky ktokoľvek, predstaviť si sériu Mission Impossible bez zdanlivo nestarnúceho Toma Cruisa, sa momentálne javí ešte Mision2 resizenemožnejšie ako jeho ľubovoľná filmová misia. A to pritom štúdio svojho času zvažovalo jeho výmenu za Jeremyho Rennera, lenže aktuálne je Cruisova pozícia snáď ešte silnejšia, ako kedykoľvek predtým.

Až doposiaľ bola značka unikátna v tom, že každý prírastok bol dielom jedného režiséra a jeho autorskej vízie. Od klasického špionážneho thrilleru, ktorým bol prvý diel, sme sa v dvojke presunuli k podstatne akčnejšiemu poňatiu a tretia časť sa pre zmenu snažila – a úspešne - kombinovať to najlepšie z oboch predchádzajúcich častí. Do série vniesla nielen potrebnú energiu a dravosť, ale aj o niečo viac poľudštila hlavného hrdinu. Dá sa až povedať, že svojim spôsobom nastolila približný smer, akým by sa mala filmová sága uberať a tvorcovia Mision12 resizesa ho držia dodnes. A to vrátane o niečo väčšieho dôrazu na tímovú prácu, z ktorej dokázali efektívne ťažiť obaja nástupcovia J. J. Abramsa – pixarovský Brad Bird a následne i Christopher McQuarrie, ktorý sa vôbec ako prvý vracia na režisérku stoličku, aby pokračoval v načatej práci.

McQuarrie bol verejnosti dlhšie známy skôr ako scenárista (Obvyklí podozriví, Valkýra), no už Jack Reacher, rovnako s Tomom Cruisom v hlavnej úlohe, naznačil, že v ňom drieme i režisérsky potenciál. A Mission Impossible – Fallout to definitívne potvrdzuje. Ku cti mu pritom slúži fakt, že sa nesnaží vyložene opakovať pôvodný recept a miesto toho servíruje úplne iný typ zážitku, akým bol Národ grázlov. Konštatovanie, Mision7 resizeže Fallout je podstatne akčnejší, ako jeho predchodca, pritom ešte ani zďaleka nevystihuje realitu. Vo svojej podstate totiž ide o sled spektakulárnych akčných sekvencií, šikovne pozliepaných zápletkou plnou zvratov. Absentuje akékoľvek hluché miesto a McQuarrie neustáli páli ostrými nábojmi, a to nielen v akcii, ktorá zase raz prepisuje históriu celej série, ale napríklad aj v úderných dialógových výmenách.

Samotná akcia inak často vyráža dych predovšetkým svojou autenticitou. Narozdiel od iných tematicky spriaznených blockbusterov totiž značka ďaleko viac vsádza na skutočné a často až nebezpečne pôsobiace kaskadérske kúsky, ktoré MIsion10 resizenezriedka predvádza ústredná hviezda. Tentokrát dokonca Cruise pre pobavenie divákov úspešne absolvoval i zoskok z výšky približne 7,6 kilometra, len aby sa nakoniec sa zranil pri relatívne bežnom skoku z jednej strechy na druhú. Úplné finále už síce poriadne zachádza za hranice relatívnej uveriteľnosti, no i tak sa mu nedá upierať čo najväčšie využitie praktických efektov, vďaka čomu dokáže bezproblémovo prikovať diváka k sedadlu.

Dej ako taký, každopádne neprináša veľa nového a v zásade ide len o variáciu, toho čo sme už predtým videli. Scenár sa MIsion4 resizedokonca nevyhýba ani občasným slabším chvíľkam, či momentom, kde zohráva pomerne veľkú rolu aj náhoda a presné načasovanie. Darí sa mu však to podstatné - predávať motivácie jednotlivých postáv, adekvátne tlačiť na osudovosť a keď toho už začína byť priveľa, funkčne odľahčiť dianie prirodzene pasujúcou údernou hláškou. McQuarrie navyše zvláda aj tie menšie a osobnejšie momenty, ktorým kraľuje celá pasáž s francúzskou policajtkou. V konečnom dôsledku je tak úplne jedno, že samotný Ethan Hunt v skutočnosti nie je, a ani nikdy nebol, výnimočne vykreslenou postavu. Všetko totiž bohato vynahradzuje jeho zápal pre vec a v kombinácii so silnou Mision5 resizemorálkou i jeho charizma prirodzeného lídra.

Mission: Impossible – Fallout možno nie je dokonalý film, no ide o bezchybne zvládnutý blockbuster, ktorý sa, riadi heslom „ak to raz ide nakrútiť bez pomoci digitálnych efektov, alebo s čo ich najmenším využítím, tak sa o to treba pokúsiť“. Dá sa vôbec v rámci žánru posúvať ešte vyššie? Dá, no tentokrát to už bude enormne náročné. Mission: Impossible totiž zreje ako víno a s pribúdajúcimi rokmi je čoraz lepšia.

Mision6 resizeMission: Impossible – Fallout , USA, 2018
Dĺžka: 147 minút
Réžia: Christopher McQuarrie