Súboj pohlaví (Battle of the Sexes)

Suboj resizeSúboj pohlaví je pojem, ktorým sa označuje exhibičný tenisový turnaj medzi zástupcom mužského a ženského pohlavia. Vôbec po prvýkrát sa konal v máji roku 1973, film s rovnomenným názvom sa však podstatne viac sústreďuje až na ten druhý, a podstatne slávnejší, zo septembra toho istého roka.

Pozrime sa spolu do nie až tak dávnej histórie. Sedemdesiate roky priniesli, čo sa týka tenisu, vcelku zásadné zmeny. Platová priepasť medzi mužmi a ženami sa začala v tomto športe ešte viac zvyšovať a kým na konci šesťdesiatych rokov bol pomer 5:1, len o pár rokov neskôr sa dvihol na 12:1. Margaret Court dosiahla v spomínanom roku 1970 Suboj7 resizečistý grandslam, čo je rozhodne veľká udalosť (výhra na všetkých veľkých „majoroch“, čiže Australian Open, Roland-Garros, Wimbledon a US Open), no jej prémia bola iba zanedbateľných 15 000 dolárov. Muži pritom mohli inkasovať až rovný milión, čo sa mnohým tenistkám zákonite príliš nepozdávalo. A keď bol oznámený ďalší turnaj, kde mali inkasovať iba odrobinky, niekoľko z nich, na čele s Billie Jean King, sa rozhodlo pre bojkot. Miesto účasti na tomto podujatí kontaktovali vydavateľku magazínu World Tennis Magazine, Gladys Heldman a požiadali ju o podporu v tejto záležitosti. To viedlo nielen k vzniku prvého výhradne ženského turnaja Houston Women's Invitation, ale neskôr  i k vytvoreniu WTA Tour – ženskej svetovej organizácie svetového tenisu.

Suboj3 resizeNiekedy medzitým dostal Bobby Riggs, bývalé číslo jeden v tomto športe, užívajuci si dôchodok, geniálny nápad ako prísť ľahko k peniazom. Potom čo vyhlásil, že aj vo svojom veku by dokázal poraziť ktorúkoľvek ženu, ako známy podnikavec ucítil veľký marketingový potenciál tohto súboja. Aktuálna jednotka Margaret Court mu jeho návnadu zhltla aj s navijakom a výsledkom bol pamätný debakel a ešte väčšia dehonestácia ženského tenisu. A to bol v zásade hlavný dôvod, prečo Billie Jean King nakoniec neochotne pristála na pôvodnú Riggsovu ponuku a rozhodla sa všetkým dokázať, že ženský tenis nie je na smiech.

Suboj2 resizeFilm sa dá pochváliť už len za to, že tieto udalosti a celkovú atmosféru obdobia zachytáva veľmi dobre. Asi neprekvapí, že šport ako taký je skôr druhoradý a v centre diania je skôr boj o spoločenskú rovnoprávnosť. Aj preto je veľmi ľahké odsúdiť Súboj pohlaví ako ďalšiu feministickú agendu, a to i napriek tomu, že v zásade nerobí nič iné, iba bez prikrášlení nastavuje zrkadlo danej dobe. Áno, dnes už netreba asi nikoho presviedčať o tom, že aj ženský šport má vysokú úroveň, ale nie vždy tak tomu bolo. Snímka navyše kladie i otázky, ktoré sú relevantné aj z dnešného pohľadu. Ako keď od jednej z tenistiek ešte v úvode zaznieva, že v jej rodine je hlavnou živiteľkou ona a Suboj6 resizeprečo by mala  za rovnakú námahu dostávať tak málo?

Ako tento súboj dopadne, každopádne veľmi ľahko vytuší aj osoba, čo sa o šport nikdy nezaujímala. Cesta je však v tomto prípade dôležitejšia ako cieľ a ide hlavne o to, čo predchádzalo samotnému výsledku. Z tohto pohľadu je rozhodne pozitívne, že tvorcovia  nikomu jednostranne nenadŕžajú a hoci má divák logicky ďaleko viac držať palce Billy Jean King (vynikajúca Emma Stone, držiteľka Oscara za La La Land), film sa vôbec nesnaží démonizovať jej oponenta. Navzdory silne šovinistickým manierom vykresľuje Bobbyho Riggsa ako človeka Suboj4 resizez mäsa a kostí, milujúceho otca, či manžela a i jeho motivácie sú pomerne pochopiteľné. Pomáha i nemenej výborný herecký výkon Steva Carella, ktorý znova dokazuje, že mu nerobí problém utiahnuť ani náročnejšiu úlohu.

Manželské duo Jonathan Dayton a Valerie Faris, sediace na režisérskej stoličke, má za sebou pozitívne hodnotené filmy ako Malá Miss Sunshine, či Ruby Sparksová a dá sa povedať, že nezaváhali ani tentoraz. I napriek tomu sa ponúka otázka, či nemohli vyťažiť z danej látky ešte o niečo viac. Priaznivci bieleho športu si na svoje veľmi neprídu, nakoľko tenisové Suboj11 resizevýmeny mal lepšie zvládnuté i nedávny Borg/McEnroe. Filmu by sa dala vyčítať aj istá predvídateľnosť, hoci pri takto silnej inšpirácii skutočnými udalosťami im zrejme nezostávalo veľa priestoru na vyložené fabulácie, či nečakané zvraty.  Súboj pohlaví však stojí hlavne na postavách a výborných hereckých výkonoch, pričom dokáže potešiť i citlivým retro spracovaním. Z tohto pohľadu ide rozhodne o kvalitnú záležitosť, hoci nie každý ju asi prijme s vďakou. A to i kvôli samotnej téme, no to už je boj, na ktorí sa jeho tvorcovia podujali dobrovoľne.

Suboj10 resizeSúboj pohlaví (Battle of the Sexes) USA, Veľká Británia, 2017)
Dĺžka: 121 minút
Réžia: Jonathan Dayton, Valerie Faris
Scenár: Simon Beaufoy
Kamera: Linus Sandgren
Strih: Pamela Martin
Hudba: Nicholas Britell
Hrajú: Emma Stone, Steve Varell, Andrea Risenborough, Natalie Morales, Sarah Silverman, Alan Cumming, Bill Pullman, Elisabeth Shue, Austin Stowell, Fred Armisen, Jessica McNamee, Wallace Langham, Eric Christian Olsen a ďalší
Distribúcia: Bontonfilm
Premiéra v SR: 19. apríla 2018