Disaster Artist (The Disaster Artist)

Artist3 resizeO niektorých filmoch sa tvrdí, že sú tak zlé, až sú vlastne dobré. Slávny Ed Woodov Plan 9 from Outer Space, DünyayiKurtaran Adam alias turecké Hviezdne vojny a z tých novších napríklad aj séria Sharknado. Do tejto skupiny patrí aj snímka Room z roku 2003. Okolnostiam vzniku tohto kultového filmu sa venuje komédia Disaster Artist.

The Room je vskutku ťažko popísateľný unikát, a to bez ohľadu na to, či sa na neho divák pozrie z dnešného pohľadu, alebo z pohľadu doby vzniku. Ide o dielo, ktoré rozhodne nebolo myslené ako komédia, ale napriek tomu dokáže u mnohých divákov vyvolávať nekontrolovateľné záchvaty smiechu. Jeho tvorca Tommy Wiseau totiž nemal žiadne predošlé skúsenosti s nakrúcaním, ba čo je horšie, nemal ani talent. Všetkým sa však úporne snažil dokázať opak. A Arrist4 resizekeď videl, že to nepôjde inak, rozhodol sa, že si film zafinancuje z vlastného vrecka, sám si ho i napíše, zrežíruje a zahrá si v ňom hlavnú úlohu. Výsledok? V dobe vydania mimoriadne rozpačitý, no hlavne vďaka svojim nekvalitám The Room postupom času nabral neuveriteľný kultový status. Dnes sa už k nemu verejne hlási nielen veľké množstvo divákov, ale aj rôznych celebrít zo sveta filmu.

Vznik tohto už pomaly legendárneho filmu je navyše opradený aj mimoriadne zábavnými historkami z nakrúcania, ktoré zachytáva kniha Disaster Artist od Grega Sestera a Toma Bissella. Práve Sestero, ako najlepší kamarát Tommy Wiseaua bol totiž druhou najväčšou hviezdou jeho opusu a kto iný ako mohol kompetnentne vyjadriť, čo sa dialo nielen na pľaci? Kniha neprekvapivo slávila veľký úspech a o jej sfilmovanie prejavila záujem produkčná spoločnosť Setha Rogena a Evana Artist2 resizeGoldberga Point Grey Pictures a herec James Franco.

Film o filme je vždy vďačnou témou a Disaster Artist to naplno potvrdzuje. James Franco, jej režisér a predstaviteľ titulnej roly, ňou predovšetkým vzdáva hold brakovému tvorcovi. Tvorcovi, čo sám seba videl ako Jamesa Deana a aj napriek absencii talentu sa nebál ísť za svojim snom a vložiť doň srdce. Súčasne je to film o nerozlučnom priateľstve, ktorý dokáže prekonať aj rôzne prekážky a útrapy. Že je hlavná myšlienka jednoduchá a zrozumiteľná už na prvý pohľad, však rozhodne nie je negatívom. Naopak. Hoci ide o relatívne konvenčne vystavanú záležitosť, Disaster Artist je dostatočne energický a veľmi umne balasnuje medzi komediálnymi a dramatickými pasážmi.

Pre plné docenenie, našťastie, nie je nutné zhliadnuť originál. Disaster Artist vám ho aj cez tých pár scén prerozpráva dostatočne efektívne a tomu navrch pridáva aj dôsledný rozbor jej svojského tvorcu. Ten bol pre mnohých veľkým Artist5 resizeotáznikom. Nik presne nevedel, kedy a kedy sa narodil, odkiaľ pochytil svoj bizarný prízvuk, dokonca ani z akého zdroja berie financie na svoj film. A i keď James Franco nebol prvou voľbou Tommyho Wiseaua na stvárnenie jeho osoby (tou bol Johnny Depp), jeho ponor do roly je naozaj obdivuhodný. Stvárniť jedného z najhorších hercov všetkých čias  nie je nič jednoduché, no Franco okrem dokonalej imitácie – o čom diváka presvedčia aj scény v záverečných titulkoch – dodáva svojej postave v dramatickejších scénach aj potrebnú hĺbku.

Zvyšok hercov je už predsa len trochu v jeho tieni, ale stále sa je na čo pozerať. Dynamika medzi ústrednou dvojicou je umocnená obsadením Francovho mladšieho brata (Dave Franco) a na nedostatok komediálneho talentu na plátne sa nemožno veľmi sťažovať. Nechýba ani viacero zábavných cameo rolí (Bryan Cranston ,Sharon Stone, či proti svojmu Artist resizetypu obsadený Zack Effron) a sympatickým bonusom je i účasť dvojice Wiseau/Sestero - aj keď na prvého menovaného si divák musí počkať až do skončenia záverečných titulkov.

Hoci je pravdou, že ku knižnej adaptácii sa dalo určite pristúpiť aj originálnejším spôsobom, Rogen a Franco sa rozhodne nemajú za čo hanbiť. Burtonov Ed Wood síce i naďalej kraľuje a svojim spôsobom je aj o niečo prístupnejším zážitkom, ktorý si diváka dokáže podmaniť o niečo ľahšie. Burtonovská štylizácia, magická atmosféra päťdesiatych rokov a sympatickejší hrdina skrátka robia svoje, ale pozitívom je nesporne i to, že Disaster Artist za ním až tak výrazne nezaostáva.

Artist6 resizeDisaster Artist (The Disaster Artist), USA,  2017)
The Disaster Artist
Dĺžka: 104 minút
Réžia: James Franco
Scenár: Scott Neustadter, Michael H. Weber (knižná predloha: Greg Sestero, Tom Bissell)
Kamera: Brandon Trost
Strih: Stacey Schroeder
Hudba: Dave Porter
Hrajú: James Franco, Dave Franco, Seth Rogen, Josh Hutchersin, Zac Effron, Alison Brie, Ari Graynor, Jacki Weaver, Andrew Santino, Sharon Stone, Hannibal Buress, Jerrod Carmichael, June Diane Raphael, Sugar Lynn Beard, Paul Scheer, Tommy Wisseau, Greg Sestero, Melanie Griffith, Sharon Stone a ďalší
Premiéra v SR: 15. februára 2018