Láska stojí za všetko (Everything, Everything)

Laska2 resizeMaddy má sedemnásť rokov a vážnu poruchu imunity, ktorá ju uväznila v izolácii, iba s matkou a ošetrovateľkou. Jedného dňa však cez okno uvidí chlapca v čiernom tričku, ktorý sa sťahuje do susedstva. Zaujme ju a jediná možnosť ako sa s ním skontaktovať je - napísať mail. Toto je  východisko knihy  Everything, everything  čiže - Všetko, všetko, ktorú  napísala v roku 2O15 americká autorka Nicola Yoon a nedávno vyšla aj  v slovenskom preklade. Pod titulom Láska stojí za všetko prichádza teraz do slovenských kín jej  filmová verzia. Nakrútila  ju ako svoj druhý film kanadská režisérka čiernej pleti Stella Meghi.

Divák sa postupne dozvie, že Maddy (Amanda Stenberg) žije od detstva akoby v bubline, v prísne sterilnom prostredí. Nikdy nevychádza na vzduch, nechodí do školy, veľa však číta, píše občas recenzie a prostredníctvom Laska6 resizeinternetu študuje architektúru a stavia modely domov. Svet pozná  vlastne iba z kníh, obrazovky počítača a cez sklo veľkých okien krásneho domu, kam cez vstupnú pretlakovú miestnosť, môžu prísť len jej matka, ktorá je povolaním lekárka (Anika Noni Rose), ošetrovateľka Carla (Ana de la Reguern) a jej dcéra Rosa. Otca s bratom, ktorí zahynuli , keď bola ešte maličká, si pamätá iba z fotografie. Vďaka svojej bohatej  predstavivosti však neprestáva snívať o tom, aké by to bolo, keby žila ako normálny človek a mohla napríklad plávať v mori, Laska7 resizealebo zájsť  hoci aj do kaviarne. Občas sa cíti ako kozmonaut stratený vo vesmíre. Nový sused, trochu záhadný Olly (Nick Robinson), ktorý o ňu očividne prejavuje záujem, je pre ňu niečo ako princ z rozprávky. Zamiluje sa doňho a chce sa s ním stretnúť aj osobne, i keď to znamená vzburu voči matke a navyše aj hazard s vlastným životom. Mimochodom, motív zakázanej lásky predstaviteľov dvoch rozdielnych svetov, podčiarkuje nielen sociálna, ale aj rasová príslušnosť, Maddy je očividne  tmavej pleti s afro- kučerami, kým Olly  je typický „ blonďáčik“.

Pôvabne je spracovaná  úvodná časť, keď Maddy komentuje svoj život a vzťahy. Mailové texty a komunikáciu cez sklo okna dopĺňajú obrazy jej predstáv o tom, akoby vyzeralo jej  rande s Ollym, prípadne, čo by robila, keby mohla... Keď  Laska4 resizeošetrovateľka, ktorá je zároveň jej priateľkou, tajne vpustí chlapca do domu a zorganizuje tak ich prvé reálne rande, dopĺňa vzájomný dialóg nervózny vnútorný monológ protagonistov, ktorí sa obávajú ako pôsobia jeden na druhého.

Žiaľ, neskôr sa zo scenára i jeho filmovej podoby humor vytráca. Ak nerátame animované „vsuvky“ (hlavne v závere), ktoré  tvoria obrázky a poznámky, prípadne nadužívanie fiktívnej postavy kozmonauta. Tvorcovia sa snažili o inováciu pomerne známej témy o istý nadhľad. Žiaľ, nevyšlo to. Vznikol neveľmi  realistický a miestami až špekulatívny príbeh o prvej láske, o psychológii vzťahov s rodičmi a hlavne o odvahe Laska9jpg resizeriskovať všetko pre lásku. Do toho je zakomponovaný  motív domáceho násilia či manipulovania a citového vydierania. Veľa vecí vo filme nepôsobí dôveryhodne a logicky. Je však zrejmé, že hrdinovia si  nemusia robiť starosti s financiami, ani s bežnými životnými problémami. Našinec ženského rodu a „tínedžerského“ veku (to je cieľová skupina) si asi s radosťou vychutná ľúbostné scény v morských vlnách či romantiku na havajských  plážach. Nakoniec všetko dobre dopadne a vlastne, kto by už chcel uvažovať nad logikou priletnej béčkovej ľúbostnej romanci?

Laska10 resizeLáska stojí za všetko (Everything, Everything), USA, 2O17
Dĺžka: 96 minút
Réžia: Stella Meghie
Predloha: Nicola Yoon
Scenár: J.Mills Goodloe
Kamera: Igor Jadve-Hllo
Hudba: Ludwig Goranson
Hrajú: Amandla Stenberg, Nick Robinson, Anika Noni Rose, Ana de la Reguera, Taylor Hickson, Danube Hermosillo, Dan Payne, Fiona Loewi, Sage Brocklebank, Robert Lawrenson, Peter Benson, Françoise Yip, Farryn VanHumbeck, Marion Eisman, Allison Riley, Valareen Friday a ďalší
Distribúcia: Forum Film
Premiéra v SR: 13. júla 2O17