Balerína (Ballerina)

B8Takmer súčasne s realistickým pohľadom na dievčenskú detskú hrdinku v dráme Ivety Grófovej Piata loď prišiel do kín pohľad tradičnejší. Romantický. Rozprávkový. Francúzsko-kanadská digitálne animovaná rodinná snímka Balerína režisérov Erica Summera a Érica Warina síce väzí hlboko v tradícii detských animákov, v mnohom sa však tiež od nich odlišuje a zaslúži si preto pozornejší pohľad.

Vo francúzsko-kanadskej koprodukcii ale po anglicky vznikol celovečerný rodinný digitálne animovaný film Balerína, primárne určený na anglosaský trh. Rozpočet, domicil i mená tvorcov naznačujú, že projekt nemá ambície presadiť sa v prvej lige. Režisér Eric Summer má prax najmä z francúzskych televíznych seriálov, debutujúci druhý režisér Éric Warin sa ako animátor podieľal na kreslenom celovečernom Triu z Belleville, no do Baleríny nepreniesol veľa z poetiky Sylvaina Chometa. Scenáristi, tiež najmä so skúsenosťami z televíznych seriálov, detských - vrátane legendárneho Poštára Pata, kriminálnych (Komisár Moulin) ale aj s úspešnou komédiou Nedotknuteľní, sa hojne, vďačne a bez zábran inšpirovali klasikou (Dickens, Hugo, Verne), všemožnými kladnými i zápornými dievčenskými aj ženskými postavami z disneyoviek a pixaroviek – a neodškriepiteľne aj Čiernou labuťou Darena Aronofského.

B2O zacielení na severoamerický trh svedčí dôraz na keltský (bretónsky) folklór a po anglicky spievané popové popevky, ktoré do parížskeho príbehu spred stotridsať rokov nijako nezapadajú a film obohacujú len málo. Desaťročným diváčkam, odchovaným televíziou a súčasnou detinskou pop music  však prekážať nebudú. A ich rodičia sa aspoň môžu potešiť spomienkami na tanec Rose z Titanicu či na famózny Moulin Rouge. V Spojených štátoch by sa mal premietať od 21. apríla pod názvom Leap! s hlasom Elle Fanningovej v hlavnej role.

S titulom Ballerina uviedli anglosaské kiná viacero snímok, vrátane diela Georga Wilhelma Pabsta Rosen für Bettina z roku 1956. Názov Balerína dostala v zahraničí francúzska dráma La mort du cygne (Smrť labute) režisérskej dvojice Jean Benoit-Lévy a Marie Epsteinová z roku 1937. Ústrednou postavou je dvanásťročná dievčina, fanaticky obdivujúca balet parížskej Opery. Keď sa dozvie, že hlavnú rolu v Labuťom jazere nemá dostať jej milovaná baletka, ale nový talent z Ruska, rozhodne sa spáchať na novú baletku atentát. V roku 1947 sa dráma dočkala amerického remaku pod názvom The Unfinished Dance.

B11Dvanásťročná milovníčka tanca je aj hrdinkou nového animovaného filmu. Príbeh z konca 19. storočia rozpráva o sirôtke z chudobinca, ktorá sa vďaka nadšeniu, nadaniu a odhodlaniu stane primabalerínou. Ryšavá Felícia je v podstate nevlastnou sestrou Merindy z Neskrotnej i ďalších podobných animovaných hrdiniek ďalších. Zo sirotinca uteká v sprievode mladého Victora, nadšeného no popleteného vynálezcu, špecializovaného najmä na všemožné lietajúce zariadenia. Ju láka parížska Opera, jeho inžinier Gustáv Eiffel a rozostavaná veža. S časom, historickými udalosťami a faktmi film narába nanajvýš svojvoľne, nadšenci našli desiatky zbytočný anachronyzmov a nezmyslov, ktoré pre príbeh nemajú zásadný význam a len kazia výsledný dojem. I to je znak druhej ligy: tvorcovia neinvestovali do rešerší a prieskumov dobových reálií. V podstate vytvorili akýsi rozprávkový infantilný Paríž mimo čas a priestor, v ktorom sa na spôsob detskej hry spája súčasnosť s najrôznejšími historickými obdobiami a poznatkami vedy či výdobytkami techniky.

Pozornosť je úplne sústredená na Felíciu, „chlapčenská“ stránka príbehu zostáva hlboko v úzadí. Mužské roly sú v podstate len viac či menej komickými figúrkami, čo je tiež odraz zámernej detinskosti filmu. Ambiciózna tanečnica nájde na ceste za naplnením sna nezištnú podporu a pomoc v podobe chromej bývalej baletky, ale aj pochabú lásku, nepriateľstvo a závisť. Jej dozrievanie je vyrozprávané tradične, rutinérsky, s mnohými klišé a otrepanými vtipmi.

B3Od väčšiny podobných príbehov Balerínu odlišuje, že tvorcovia v mene napĺňania túžob dovoľujú ba ospravedlňujú aj pochybné kroky, vrátane prekračovania zákona, ako porušenie listového tajomstva a krádež identity. Felícia sa do baletu Opery dostane tak, že sa vydáva za inú, prominentnú a po známosti vopred prijatú uchádzačku, dcéru vplyvnej obchodníčky. Pod ťarchou dôkazov sa síce Felícia k skutku prizná, ale nijako ho neľutuje a ani zaň nie je potrestaná. "Keď niečo chceš, tak si to zober," vravia vlastne tvorcovia, "a na následky nehľaď!" Pragmatická pružná morálka je v priamom protiklade k celkovej rozprávkovej štylizácii snímky. No toto mravné zlyhanie je vždy lepšie, ako umelá, neuveriteľná, sacharínová bezchybnosť a bezúhonnosť hrdiniek obdobných druholigových animákov pre dievčatká.

Hoci k výkonom veľkých amerických animátorských štúdií má snímka ďaleko, je zatiaľ to najlepšie, čo na poli digitálne animovanej komercie Európa stvorila. Nepochybne práve vďaka podielu kanadských animátorov. Tak ako príbeh a jazyk filmu, ani výtvarné návrhy nepatria k špičke. Sú štandardom, opakovanie veľa ráz preverených tradičných prvkov nevyrušuje, nezneisťuje a v zopár momentoch je obraz dôrazom na povrchné znaky Belle Époque dokonca celkom sympatický.

B9Podobne i samotná animácia je na európske pomery nadpriemerná. Veď nie je európska, ale kanadská - a v Kanade si nechávajú animovať filmy aj veľké prvoligové hollywoodske štúdiá! Mimika postáv je živá a prirodzená. Réžia slušne zvláda i akčné scény, ozvláštnené práve lietajúcimi strojmi malého vynálezcu Victora. Tanečné scény zasa renderovali na základe tanca skutočných hviezd baletu parížskej Opery Aurélie Dupontovej a Jérémieho Bélingarda. Pravdaže, zámerom nebol hyperrealistický pohyb, pretože aj balet je v celkovej rozprávkovej štylizácii skôr formou mágie, ktorá - podobne ako Victorove mašinky - víťazí aj nad gravitáciou a inými fyzikálnymi zákonitosťami.

Ešte pred uvedením do kín v Spojených štátoch film s nákladmi odhadovanými na 30 miliónov dolárov utŕžil v britských, francúzskych a kanadských kinách od premiéry 19. októbra 2016 a  slušných 51 miliónov. Kritici sa zhodujú: rozhodne to nie je špička súčasnej animácie ani dielo s hlbokým ideovým posolstvom či emocionálnym nábojom, príbeh je predvídateľný a plný klišé, ale rozprávanie má švih a malé baletky si ho - i zásluhou slovenského a maďarského dabingu - určite pozrú s radosťou.

B4Balerína (Francúzsko-Kanada 2016)
Ballerina
89 minút.
Scenár: Carol Noble, Eric Summer, Laurent Zeitoun. Réžia: Eric Summer, Éric Warin. Kamera: Jericca Cleland. Strih: Benjamin Massoubre, Mirenda Ouellet, Yvann Thibaudeau. Hudba: Klaus Badelt. Účinkujú: Denisa Dopiráková, Daniel Fischer, Štefan Kožka, Vladimír Kobielsky, Jana Valocká, Sveťo Malachovský a ďalší.
Slovenská premiéra 2. marca 2017