Bodi: Psia Superstar (Rock Dog)

PLAGAT BODI PSIA SUPERSTAR B1Boli časy, keď si celý svet vrátane Spojených štátov amerických nechával vyrábať tovar v lacnej Číne. Všetko sa však mení, a tak si dnes bohatá Čína mohla dať vyrobiť digitálne animovanú rozprávku so silným propagandistickým podtónom o tom, ako odvážne čínske psy chránia hlúpučké tibetské ovce, v Spojených štátoch. Ani investícia do Američanov však nie je zárukou úspechu.

Rodinná hudobná digitálne animovaná dobrodružná komédia Rock Dog sa dohráva v Tibete a bližšie neurčenom čínskom veľkomeste. Nakrútili ju podľa čínskej predlohy. Nápisy v záberoch sú čínske. Hoci reklama zdôrazňuje americké mená, priznáva, že s rozpočtom 60 miliónov dolárov ide o najdrahší čínsky digitálne animovaný film všetkých čias. Pracovalo na ňom deväť scenáristov a 22 producentov. Prevažne čínskych. Výrobu zastrešovali čínske spoločnosti Mandoo Pictures, Huayi Tencent Entertainment Company, Eracme Entertainment a Dream Factory Group. Svetová premiéra bola v júni 2016 na medzinárodnom filmovom festivale v Šanghaji. Nemôžeme sa teda čudovať, že typický príbeh, americký sen o ceste niktoša za slávou, nadobudol isté veľmi špecifické orientálne zafarbenie.

0300RAD 0140 master v025.l.0246Tibeťania sú ovce. Milé, hravé, mierumilovné a bezbranné, no hlúpučké. Nebyť mocných strážnych psov – tibetských mastifov, vyhubila by ich vlastná popletenosť, lenivosť a slabosť – s prispením krvilačných vlkov a hrozných medveďov. Mastify sú na Tibeťanov prísne, no spravodlivé. Dbajú o ich bezpečnosť, zdravú životosprávu aj o pravidelné strihanie. Aby prebytok vlny náhodou nespôsobil katastrofu. Psy strážia ovce a vlky bedlivo pozorujú psov. Či náhodou nepoľavia v ostražitosti, či sa nevyskytne aspoň nejaká príležitosť zmocniť sa oviec. Lenže mastif Khampa sa má na pozore. Aby zmietol vlky, maskuje časť oviec ako psy. V skutočnosti je totiž mastifov už len málo. A čo je ešte horšie, Khampov syn Bodi nechce pokračovať v rodinnej tradícii. Nedokáže ani starý psí fígeľ s výbojom koncentrovanej energie, slúžiaci ako zbraň proti vlkom. Odkedy z lietadla, letiaceho nad krajinou, vypadlo rádio a Bodi prvý raz začul rock and roll, nesníva o ničom inom, len o kariére hudobníka. Čo je problém, pretože starostlivý Khampa pred časom zakázal v dedine akúkoľvek hudbu ako nebezpečnú záhaľku, rozptyľujúcu pozornosť od vlčieho nebezpečenstva. Napokon však rezignuje a vyšle Bodiho na skusy do sveta. Mladý naivný vidiecky pes je vo veľkomeste zdrojom humoru, ale i napätia. Jednak vďaka samoľúbej mačacej hudobnej hviezde Angusovi Scattergoodovi, ale aj vďaka zločineckého gangu zákerného vlka Linnuxa, Khampovho odvekého nepriateľa.

Rock-Dog-Movie-stillsSkutočná čínska rocková hviezda Zheng Jun (nar. 1967) sa čiastočne inšpirovala vlastnou kariérou pri tvorbe komiksu Tibetan Rock Dog o ambicióznom vidiečanovi, ktorý sa v čínskom veľkomeste usiluje presadiť hudbou. Ľudský svet je pri tom na spôsob bájky nahradený svetom zvierat. Komiks v Číne slávil nesmierne úspechy a Zheng Jun sa stal jedným z mnohých producentov jeho filmovej adaptácie. Americký filmár Ash Brannon (nar. 1969) figuroval ako druhý režisér úspešných animovaných filmov Toy Story 2 (1999) a Divoké vlny (2007). Ponuku na sólový režijný debut mu dali až teraz Číňania. Vo svojej prvej samostatnej réžii sa Brannon neusiluje o žiadnu originalitu, hravosť či novátorstvo. Naopak: výdatne čerpá z animovaných hitov Kung Fu Panda, Wall-E, Zootropolis, Ovečka Shaun, Ja, zloduch a mnohých ďalších. Prevzaté motívy nijako nepretvára, neozvláštňuje, len rutinérsky zliepa do predvídateľného nevtipného príbehu o naivnom no hudobne nadanom vidiečanovi, ktorý nerozumie nástrahám veľkomesta. Tradičné žartovanie s popkultúrou nahradili infantilné, univerzálne zrozumiteľné kopance, pády, údery a grimasy. Postavy predstavujú tradičné typy, nijako neodlíšené od iných animovaných figúrok. Rozprávanie je prosté až prostoduché, poskladané z najzákladnejších postupov a klišé.

Štandardná animácia je dielom americkej spoločnosti Reel FX Creative Studios, podpísanej pod zaujímavým, hoci nie veľmi úspešným animákom Kniha života (2014) v produkcii Guillerma del Tora a rovnako neúspešným, ale aj nezaujímavým Vtáčim úletom (2013). Pozor, nemýľte si biedny príbeh dvoch hlúpych moriakov s geniálnym Slepačím úletom Nicka Parka z roku 2000!

1200CIT 0010 master v011.l.0246Samostatnou kapitolou je slovenský preklad. Nápaditý úderný a všeobecne zrozumiteľný titul Rock Dog zmenil na ťarbavé, rozťahané, rozpačité Bodi: Psia Superstar, posúvajúce význam od priamočiareho úprimného rocku k vyumelkovanej gýčovej televíznej zábave. Vo filme síce niet ani zmienky o televíznych speváckych súťažiach, ale prečo by sa slovenský distributér neskúsil priživiť na populárnej televíznej show, keď môže? Aj samoľúbu mačaciu rockovú hviezdu Angusa Scattergooda u nás premenovali na Oskara Mačkostara. Nie, ani v tomto prípade žiadnu logiku nehľadajte. A tak, hoci dabing nepatrí k najhorším, preklad zásadne posúva celé ladenie filmu i jeho smerovanie od teenagerov a mladých dospelých kamsi k deťom predškolského veku.

Svojím spôsobom je slovenský preklad vlastne úprimný. Filmu totiž chýba nielen originalita a švih, ale aj rockový drajv. Hrdinovia nie sú rockeri a to, čo znie, je ružový gýčový orientálny pop, nie rock and roll. Animované pásmo videoklipov Spievaj, ktoré majú slovenské kiná ešte stále v repertoári, sa zatiaľ nemusí báť konkurencie.

Snímka prepadla nielen v Spojených štátoch, ale aj v samotnej Číne. S tržbami 5,7 milióna dolárov z čínskych kín a celkovými svetovými tržbami 12,8 milióna (v porovnaní so 60 miliónmi nákladov) sa nám črtá najväčšia čínska komerčná filmová katastrofa. Neodvráti ju pravdepodobne ani videotrh.

1500BBI 0255 master v055.l.0164Bodi: Psia Superstar (USA-Čína 2016)
Rock Dog
80 minút.
Scenár: Denise Bradley, Ash Brannon, Vincente DiSanti, Will Finn, Carolyn Gair, Zheng Jun, Nicole McMath, Kurt Voelker, Josh Zinman. Réžia: Ash Brannon. Výtvarník: Christian Schellewald. Strih: Ivan Bilancio, Ed Fuller. Hudba: Rolfe Kent. Účinkujú: Luke Wilson, Eddie Izzard, J.K. Simmons, Lewis Black, Kenan Thompson, Mae Whitman, Jorge Garcia, Matt Dillon, Sam Elliott, Will Finn, Ash Brannon, Liza Richardson, Julie Craig a ďalší.
Slovenská premiéra 23. februára 2017