Rozpoltený (Split)

Rozpolteny resizeV septembri 2015 prišiel do amerických kín thriller amerického režiséra indického pôvodu M. Nighta Shyamalana The Visit a po komerčnej stránke si viedol veľmi dobre. Náklady boli cca 5 miliónov dolárov a celosvetovo zarobil okolo 100 miliónov. A to aj napriek tomu, že ho naši ctení distribútori nezaradili do svojich plánov a nevyšiel na našom teritóriu dokonca ani na DVD.

Spomínam to preto, že sa Shyamalan po dlhom čase, uväznenom akoby nasilu v drahých a rozpačitých blokbasteroch, vrátil k svojim komorným hororovým koreňom a mnohých tak potešil. Ponúkol svoju obligátnu prekvapivú pointu, Rozpolteny2 resizenapätie, suchý humor a kvalitné herecké výkony. Čiže presne to, na čo sme čakali v jeho podaní minimálne 10 rokov. Neverím, že do našich kín by neprilákal dostatočné množstvo fanúšikov jeho výrazného autorského štýlu, ktorý si vycibril na prelome storočí vo filmoch Šiesty zmysel (1999), Vyvolený (2000) alebo Znamenia (2002). Po rokoch tápania sa roku 2015 sa presunul z veľkých štúdií pod krídla hororovej produkčnej spoločnosti Blumhouse Productions a táto zmena mu výrazne prospela.

Rozpolteny3 resizeJeho najnovší autorský počin Rozpoltený rozpráva príbeh Kevina, mladého samotára žijúceho vo Filadelfii, skrývajúceho vo svojom vnútri 23 rôznych osobností (James McAvoy, ale k nemu až neskôr). Jedného dňa unáša do svojho neobvyklého obydlia, pozostávajúceho z reťazca chodieb a pivničných izbičiek bez okien, tri mladé slečny spred parkoviska obchodného domu. Aký je účel únosu, sa dozvedáme pomerne skoro, čo má však Kevin, prípadne niektorý z jeho "kolegov" skutočne v úmysle, si dlho byť istí nemôžeme. Postupne spoznávame niektoré jeho osobnosti Rozpolteny9 resizeako 9-ročného Hedwiga, mladými dievčatami posadnutého Dennisa, znepokojivú Patriciu, alebo homosexuála Barryho. Pravidelne niektorí z nich napíše mail psychiatričke, pani Flatcherovej (Betty Buckley) a zjedná si s ňou psychoterapeutické sedenie. Najdôležitejšou sa pre Kevina a ostatné jeho osobnosti zdá byť Casey (Anna Taylor Joy), pričom konkrétne dôvody sa dozvedáme behom krátkych flashbackov do jej detstva. Kevin neustále upozorňuje na tajomnú, doposiaľ ukrytú bytosť vo svojom vnútri a jej očakávaný príchod do nášho sveta. Ide o fantazmagóriu, prefíkanú hru s väzenkyňami a psychiatričkou, alebo desivú skutočnosť?

Rozpolteny7 resizeRozpoltený je až prekvapivo mrazivý thriller, ktorý síce neponúka explicitne zobrazené násilie, klasické hororové scény s očakávaním "nečakanej ľakačky" ani záchrany v poslednej chvíli. Vystačí si s neustálou, nepríjemne dusnou atmosférou a film tak pôsobí ucelene a jednoliato. Prostredí sa tu skutočne nevystrieda veľa, väčšinou sme doslova uväznení v klaustrofobických interiéroch a von sa pozrieme viac menej iba v noci. Za kamerou síce nestojí Eduardo Serra ako pri Vyvolenom, alebo legendárny Tak Fujimoto (Šiesty zmysel, Znamenia, Mlčenie jahniat), ale Mike Gioulakis presne chápe, Rozpolteny8 resizečo po ňom režisér chce a asi aj práve preto všetky slávne Shyamalanove filmy sú podľa jednotlivých záberov tak rýchlo rozpoznateľné.

Internetová šuškanda a prvé recenzie naznačujú, že Rozpoltený pevne stojí na výkone Jamesa McAvoya a Shyamalan si je jeho výraznej úlohy vo svojom scenári plne vedomý. McAvoy prechádza zmenami osobností zo začiatku iba postupne, pri každej návšteve dievčat sme svedkami iba jednej z nich, postupom času a so zvyšujúcim sa napätím sú jeho premeny častejšie a nečakanejšie a niekedy je ich až nepríjemné sledovať. Čo majú potom hovoriť chuderky dievčatá, že. Z tých zaujme, a to výrazne, Anna Taylor Joy a je Rozpolteny5 resizetu snáď ešte lepšia, ako v minuloročnej, rovnako dusivej Čarodejnici. Pevne dúfam, že ak sa z nej stane nová hororová kráľovná, nikdy nebude musieť utekať pred maniakmi s motorovými pílami a bude radšej čeliť podobnému psychu, ako v Rozpoltenom. Malé obligátne cameo si zahral aj sám režisér a je to, samozrejme, akýsi odkaz verným fanúšikom. V časoch svojej najväčšej slávy sa vyjadril ohľadom tohto sympatického gesta v tom zmysle, že si za filmom stojí a ak sa divákom páčiť nebude, aspoň budú vedieť, na koho sa obrátiť. Odvahu ocitnúť sa napríklad v Rozpolteny6 resizePoslednom vládcovi vetra z pochopiteľných príčin nenašiel. Osobne nemám ani problém so zvyškom osadenstva, keďže tu sú Betty Buckley, Haley Lu Richardson a Jesica Sulla priznanými vedľajšími prihrávačkami dvoch hlavných predstaviteľov, venovať im viac priestoru by znamenalo možno iba umelé naťahovanie stopáže. Ale ako vieme, niet malých rolí a tie ich sú tiež pre príbeh veľmi dôležité.

No poďme teda k tomu najpodstatnejšiemu, čo nás v súvislosti Rozpolteny4 resizes kontroverzným sympatickým Indom zaujíma najviac. Ako je to s pointou. Obráti celý dej hore nohami? Zlúči všetky zdanlivo nesúvisiace motívy v koherentný, prekvapivý celok? Musím konštatovať, že záver filmu je vopred nemožné predpovedať, pretože k nemu nesmerujú v podstate žiadne sujetové stopy. Čiže na obe otázky je záporná odpoveď. Shyamalan prišiel na svojom teritóriu s akýmsi novým typom pointy, doposiaľ v jeho kariére ešte nevyskúšanej a do budúcnosti neopakovateľnej. Ťažko sa popisuje, ale aspoň pre mňa je dôkazom, že režisér Rozpolteny11 resizedokáže byť stále chytrý v nečakaných momentoch, pomrkáva na diváka odrasteného na jeho filmoch, na súčasný filmový priemysel a že dokáže dodržať sľub. Porozmýšľajte v momente, keď  príde pointa, čo sa objaví tesne pred ňou a prečo. Že je to takto absolútne nezrozumiteľné? To je iba dobre.

Rozpoltenému sa dá vyčítať nasledovné. Pokiaľ vám svojský štýl tohto výrazne autorského režiséra nesedí, nebude sa vám Rozpolteny10 resizepáčiť ani jeho najnovší film. Možno budete dokonca znechutení. Neponúka takú divácku bombu, akými boli, povedzme, prvé tri jeho slávne filmy, pretože sa posunul medzičasom niekam inam a dospel. Jeho "rozpoltená" osobnosť sa dala opäť dohromady a snáď sa už nikdy nerozpadne. Nikto mu úspech a svetlé zajtrajšky nepraje tak, ako ja.

Rozpolteny13 resizeRozpoltený (Split), USA, 2016
Dĺžka: 116 minút
Scenár a réžia: M. Night Shyamalan
Kamera: Mike Gioulakis
Strih: Luke Franco Ciarrocchi
Hudba: West Dylan Thordson
Hrajú: James McAvoy, Haley Lu Richardson, Kim Director, Anya Taylor-Joy, Betty Buckley, Lyne Renee, Jessica Sula, Neal Huff, Brad William Henke, Sebastian Arcelus, Izzie Coffey, M. Night Shyamalan a ďalší
Distribúcia: CinemArt
Premiéra v SR: 19. januára 2017