Komorná (Agasshi)

Komorna resizeKategórie, ktorými sa diváci budú snažiť reflektovať nový film juhokórejskej režisérskej hviezdy Park Chan wooka Komorná môžu byť rôzne, od hypersenzuality až po estetizovanú dekadenciu, pohrávajúcu sa s koktailom sexu a násilia.  Jeho filmy vždy oslňujú originálnou a vitálnou vizualitou, nabitou tubulentnými  emóciami.

Kým vo svojich predošlých filmoch siaha po populárnych žánroch ironizovanej krimi, fúzovanej s komiksami najrôznejšieho pôvodu, s Komornou volí svet aristokratickej rafinovanosti. Jeho brány otvárajú pre novú komornú  Komorna3 resizebohatej Japonky Hideko (Kim Min-hee), nový, nepoznaný svet. Sukhui (Kim Tae-ri) doň mieri z biedy domu kdesi na  predmestí. Jeho majiteľka v ňom vychováva zo sirôt zástup vreckárov.

Príbeh filmu sa inšpiroval románom welšskej spisovateľky Sarah Watersovej Fingersmith z roku 2002 (česky Zlodějka, 2008), odohrávajúci sa vo viktoriánskej ére 19. storočia v Británii. Hideko je ctiteľka anglickej architektury, a tak je palác, do ktorého slúžka uvádza Sukhui vystavaný ako kombinácia japonského a anglického štýlu. Historicky je Parkov film situovaný do obdobia 30. rokov, japonskej okupácie Kórei. Nie je náhodou, že dve ženské hrdinky si príslušnosť k obom Komorna8 resizenárodom rozdelili. „ Vyššie vrstvy kórejskej spoločnosti milovali západnú kultúru, ktorá s Japoncami prišla do Kórei. Niektorých Kórejcov Japonci okúzlili, ale zároveň sa ich báli. "Chcel som, aby sa to odrazilo aj na dvojici ženských postáv “, komentoval svoj film režisér.

Aj napriek vysokej kontroverznosti vzťahov oboch národov, najmä kvôli II. svetovej vojne, je blízkosť ich kultúr zreteľná najmä v rovine estetického cítenia. Pohybuje sa v tematizácii násilia a krásy, expresívneho zobrazenia spektakulárnej brutality, kódovanej v sugestívnych obrazoch sofistikovaných Komorna11 resizekompozícií, s dokonalým citom pre voľbu farebných kombinácií. Česká koreanistka Miriam Lowensteinová vo svojej knihe V Korei se Korejcům nevyhnete zmieňuje termíny han a mot, ako potvrdenie unikátnej korejskej koncepcie krásna. „Mot znamená počiatočný postoj pri vnímaní krásna, vkus a eleganciu… Mot býva vykladaný ako univerzálny korejský prístup voči objektu… okrem  zmyslového vnímania farieb, tvarov, zvykov, chutí, obsahuje i prvok  morálneho hodnotenia. Han je kvintesenciou trpkosti, sentimentu, smútku, vzdoru, hnevu a skutočnosti, ktorá pramení z kórejskej histórie.“ Kým západná tradícia je sústredená na rozlišovanie, vydeľovanie a jasné definície lásky, nenávisti, morálky a krásy, východ si vždy dal záležať na presahoch,  Komorna10 resizekoncepciách, kde všetko splýva a tvorí nedeliteľný celok. I preto je pre nás ázijská jednota krásy, násilia, lásky a smrti často neobvyklá. Militaristické mocenské vrstvy produkovali zodpovedajúcu kultúru ovládania emócií, odvahy a  zručnosti, ako v zabíjaní tak v umieraní, cisárske dvory pestovali prejemnelú tradíciu umenia a jeho dokonalosti. Amalgám jedného i druhého v podstatnej miere určoval podoby východných kultúrnych foriem.

Kdesi na pozadí týchto všeobecných kultúrnych súradníc je Komorna12 resizemožné čítať filmy Park Chan wooka. Nesú odkazy nielen k japonskému obdivu a úcty k smrti, povýšenej na úroveň udalosti s výrazným estetickým akcentom. Jeho tvorivé rozpätie siaha aj k Európe a ďalej na západ. Asi netreba pripomínať, že je považovaný za ázijské alter ego Quentina Tarantina. Práve on, znalec a obdivovateľ ázijskej kultúry, prišiel s neobvyklou kombináciou krutosti a humoru.

Parkovi nie je cudzia  postmoderná hra s príbehom, jeho špirálovitým vývojom, odkrývajúcim  dodatočne zatajené Komorna2 resizeepizódy a identity hrdinov. Všetko povedané sa vzťahuje i k príbehu Komornej. V prvom slede vidíme prichádzať slúžku do honosného sídla, kde je Hideko od detstva strážená strýkom Kozukim (Cho Jin woong). Úloha Sukhui je pomôcť podvodníkovi, ktorý sa predstaví ako gróf Fujiwara (Ha Jung woo) a prichádza učiť Hideko základom európskej maľby, zmocniť sa Hideko a priviesť ju k sobášu. Rovnako ako jej strýko má zálusk na bohaté veno. Podľa plánu  má následovať vyhlásenie Hideko za šialenú a cesta  do psychiatrického ústavu. Všetko je však inak, hráči sa v tejto hre menia, a to niekoľko krát. Príbeh sa vracia do detstva Hideko, k jej školeniu Komorna5 resizev čítaní textov o sexuálnych praktikách, predvádzaných publiku, zostavenom z aristokratických poslucháčov a divákov. V tejto pasáži sa odhaľuje strýkov sadistický charakter, vybudoval v podzemí celý systém rafinovaných mučiacich nástrojov. Hideko, uväznená v luxuse rozsiahleho sídla vie, že jej eventuálny útek by neváhal náležite potrestať. To je dôvod, prečo sa zrodí komplikovaný plán oslobodenia. Nepočítala len s oddanosťou Sukhui a jej nevinne zvodným sex appealom. Scény, demonštrujúce ich búrlivé prejavy náklonnosti, netrpia zbytočnými elipsami.

K slovu sa dostáva aj režisérova obľuba pomstychtivých poínt. Komorna6 resizeJeho najznámejší film Old Boy (2001)  bol súčasťou trilógie, nazvanej Pomsta. „Možno je  je pomsta  časťou mojej osobnosti. Románová predloha  tento motív  neobsahovala“, prezrádza v jednom z rozhovorov, po premiére filmu na tohtoročnom festivale v Cannes, kde figuroval  v zozname súťažných filmov. Odišiel bez ocenenia. Porota, ktorá udelila Zlatú palmu filmu Ja, David Blake režiséra Kena Loacha, útoku na sociálnu byrokraciu, zjavne nebola postmoderným dráždivým hrám, žonglujúcim so sexom, násilím a sadizmom, naklonená. Komornú na tomto fóre porovnávali i s filmom Život Adéle francúzskeho režiséra tuniského pôvodu Abdelatifa Kechicha, oceneného Zlatou palmou v roku  2013. Režisér vyjadril nádej, že téma homosexuality sa týmto filmom môže dostať v Južnej Kórei do pozornosti mainstreamovej kultúry.

Komorna9 resizeKomorná (Agasshi), Južná Kórea, 2016
Dĺžka: 145 minút
Réžia: Chan-wook Park