Buchty a klobásy (Sausage Party)

SP-PK-22 IAM S0420 final v33Vulgárnosť býva v amerických komédiách spravidla samoúčelná a slúži len na podkladanie sa nízkemu vkusu širokých ľudových vrstiev, alebo na lacnú provokáciu. Občas, v mimoriadne vzácnych prípadoch, však príde film, v ktorom prepiata obscénnosť nielenže skutočne provokuje, uráža a hnevá „prostých slušných ľudí“, ale prináša aj nečakaný obsah, originálne emócie a myšlienkové posolstvo. Zabudnite na South Park, zabudnite na Happy Tree Friends, zabudnite na Lokalfilmis, prichádzajú Buchty a klobásy!

Miluji věci, mlčenlivé soudruhy,
protože všichni nakládají s nimi,
jako by nežily,
a ony zatím žijí a dívají se na nás
jak věrní psi pohledy soustředěnými
a trpí,
že žádný člověk k nim nepromluví.
Ostýchají se první dát do řeči,
mlčí, čekají, mlčí,
a přeci
tolik by chtěly trochu si porozprávět!

Tieto slová napísal český básnik Jiří Wolker v zbierke Host do domu pred 95 rokmi. Ak ste niekedy na strednej škole premýšľali, ako by asi mohla vyzerať filmová adaptácia jeho slávnej básne Věci, konečne ste sa dočkali. Prišla z nečakaného smeru a od tých najmenej pravdepodobných tvorcov, ale je dokonalá a Wolker by nepochybne bol nadšený.

1027983-sony-unwraps-new-trailer-seth-rogan-s-sausage-partyBolo zlomyseľnou zábavou sledovať, ako hneď v prvých minútach domácej distribučnej premiéry americkej animovanej komédie Buchty a klobásy hromadne zo sály v panike utekali starostliví rodičia, zúfalo zakrývajúci oči svojim nevinným deťom. Nuž, chodiť do kina naslepo sa nevypláca. Ani na premiéry. Napokon – ak si akýkoľvek tovar kupujete bez informácií a znalostí, len na prvý popud, nemôžete sa potom čudovať. Napriek všeobecne rozšírenému predsudku totiž americký digitálne animovaný film Buchty a klobásy nie je bezstarostná rodinná zábava, zdôrazňujúca tradičné hodnoty. Práve naopak – je to ten najvulgárnejší, najobscénnejší a najneľútostnejší animák, aký sme kedy v našej legálnej distribúcii mohli vidieť.

Králi hollywoodskych vulgárnych „buranských“ komédií Seth Rogen (40 rokov panic, Nabúchaná, Susedia na odstrel 1 a 2) a Jonah Hill (Superbad, Kopačky, Dostaň ho tam!) čoby scenáristi a koproducenti sú dostatočne výrečnou výstrahou. Ich paródia na produkciu Disneyho, Pixaru či DreamWorksu s nákazlivým zápalom holduje detinským dvojzmyslom, erotickým podtextom, neslušným slovám i explicitnému sexu. Pozor! Nie je pornografiou ako populárna kreslená Snehurva. Cieľom tu nie je vzrušiť diváka a sexuálne ho motivovať. Autori používajú obscénnosť na iné, vyššie, ušľachtilejšie ciele. S nadhľadom, vtipom, správnou dávkou drzého nevkusu, ale i s vyššími ambíciami vykresľujú neradostný, no o to pravdivejší obraz nášho sveta.

sausage vidpic 031516 1280CopyPárok Frank a jeho milovaná žemľa Brenda spokojne žijú na regáli a snívajú o tom že si ich niektorý z ľudských zákazníkov, ktorých považujú za bohov odnesie posvätnou bránou do raja za múrmi supermarketu. Ako vždy, realita je opakom ilúzií. Pravda o tom, čo ľudia robia s nakúpeným tovarom, je šokujúca. Neoslobodzuje, neočisťuje. Konzumácia a spotreba má neveselé, niekedy až ponižujúce konce. Napríklad taký toaletný papier je z poznania pravdy o zmysle svojho jestvovania načisto deprimovaný. Lenže sortiment supermarketu vzápätí tiež zisťuje, že život bez ochranných lží, ilúzií, nádejí či iných sebaklamov je živorením v neustálej existenciálnej hrôze. Aj o tomto a nielen o nekonečných sexuálnych narážkach je film Conrada Vernona, tvorcu animákov Shrek 2, Madagaskar 3 či Monštrá vs. Votrelci, ktorý spolupracoval s debutujúcim animátorom Gregom Tiernanom, autorom animovaného televízneho seriálu pre najmenších divákov o lokomotíve Tomášovi. Spojenie nevinných infantilných prvoplánových rozprávočiek s pokročilým popkultúrnymi labyrintmi, zžieravou iróniou a bezuzdnou drzosťou je novátorské – a vražedné.

SP-PK-12 IND S0050 comp clean v23Formou klasického thrilleru o hľadaní pravdy o zmysle života rozprávajú autori príbeh potravín, pochutín, hygienických pomôcok a spotrebného tovaru. Ten po prvotnej radostnej nevedomosti a naivnej viere v dobro začne zúfalo pátrať po dôvode svojej existencie, no film je aj o vzťahoch tovaru s ľuďmi-zákazníkmi a spotrebiteľmi, ktorých majú predmety z obchodu sprvu za bohov. Autori načisto nemravne, svätokrádežne a bezohľadne drzo, zato s nevídanou náložou vtipu, tvorivosti, originálnych nápadov i závažných myšlienok analyzujú vzťah stvorenia a stvoriteľa. Nápaditosť tvorcov pri poľudšťovaní tovaru a utváraní jeho vzťahov je obdivuhodná a svojím spôsobom hraničí s klasickými bájkami. Rockujúca fašírka (Meat Loaf), fašizoidné nemecké pivo, radikálny arabský chlieb, večne rozhádaný s utáraným židovským bagelom (ktorých rozdeľuje hádka o západnú časť regála, ale zároveň spája spoločná známosť s hummusom), spievajúce nasprostasté nebraské kukurice, arašidové maslo osudovo zaľúbené do marmelády, búrlivácke horčice, oportunistické kečupy, zradné tequilly, lesbické (na spôsob Fridy Kahlo) placky tacos, nezodpovedné pôžitkárske grécke olivy a ďalší sortiment pátra po pravom dôvode svojej existencie, aby v zúfalstve a beznádeji spôsobenej poznanou pravdou splynul v orgiách, ktoré si nezadajú s obrazmi Hieronyma Boscha či s vyvrcholením filmov Veľká žranica alebo Parfum. Lenže- ako personifikované potraviny na vlastnej koži zistia – je i vyššia (a ešte neľútostnejšia) úroveň pravdy a poznania… To najnižšie sa tu skrátka snúbi s tým najvyšším, smiešne s nie celkom samoúčelným, závažné s banálnym, krásne s ošklivým. Súboj kontrastov je jedným zo základných kameňov filmu.

SP-PK-16 MTW S0050 comp clean v27Buchty a klobásy sú nápaditá popkultúrna hračka, ukotvená hlboko v ľudovej kultúre, zábave, vkuse, myslení a životnom štýle najširších vrstiev obyvateľov Spojených štátov. Je nemilosrdným, nekonečne ironickým komentárom na tému konzumácie. Spotreby, ktorá sa stala spôsobom, zmyslom a cieľom života prostých Američanov. Nezávideniahodnou prácou bol preto preklad do slovenského kontextu, ktorý je predsa len radikálne odlišný. Nielenže veľa slovných hračiek, vulgárnych narážok a lascívnych dvojzmyslov je nepreložiteľných. Samotný titul Sausage Party nemožno preložiť do slovenčiny ako Pánska jazda bez straty časti významu a vtipu. Podobné je to s tradičným americkým pečivom, používaným na hot dogy. Široký oblý mäkký hot dog bun s typickým zárezom je síce technicky vzaté rohlík, ale v skutočnosti predstavuje skôr žemľu – ženský protipól maskulínneho párku. Údenina i pečivo však vznikli s jediným cieľom: splynúť do rýchleho občerstvenia zvaného hot dog. Nemôžu si pomôcť, je im to súdené, gastronomické spojenie je zmyslom ich existencie.

SP-PK-10 TMF S0126 comp clean v12Dvojzmyselný lascívny slovenský názov Buchty a klobásy je preto dobrým východiskom z núdze, hoci vo filme žiadne klobásy ani buchty neúčinkujú. Slovenské titulky, i keď sprostredkujú len zlomok vtipov, slovných hračiek a významov, oceňujeme ako nadštandardné. To sa vlastne týka celého filmu, ktorý v kinách tak drzo atakuje starostlivých rodičov a ich nevinné dietky. Skúsenejší divák si môže do sýtosti užiť pôvodné znenie. To – ako je v posledných rokoch pravidlom – pracuje nielen so známymi hlasmi, ale aj s menami ich majiteľov a s popkultúrnym kontextom, do ktorého spadajú.

Výtvarné riešenia sú adekvátne obsahu a rovnako hravé, ako používanie vulgárnych dvojzmyslov. Starý dobrý Sigmund Freud by sa potešil, keby videl, v čom všetkom dokážu tvorcovia nájsť erotický podtext. Vlastne vo všetkom. A zostavy, do ktorých potraviny či iný tovar vedia zaradiť v orgastických scénach, nemajú v kinematografii (a asi ani nikde inde) obdobu. Samotná animácia pritom netrpí žiadnymi zjavnými nedostatkami. Až musíme premýšľať, kam idú peniaze z rozpočtu v prípade iných animovaných snímok, často o sto i viac miliónov dolárov drahších.

sausage-party-752423lV duchu odkazu Gargantuu a Pantagruela Françoisa Rabelaisa používajú Buchty a klobásy nízku poetiku hollywoodskych vulgárnych komédií a bezuzdnú satiru na vytvorenie umeleckého odrazu našej reality – a darí sa im to. Tým najsprostejším možným spôsobom, prostredníctvom šokujúcej obscénnosti, vulgárnosti a najnižšieho humoru film uvažuje o základných filozofických otázkach. Odkiaľ prichádzame? Kto sme? Kam smerujeme? Odpovede, ktoré ponúka, nepatria k motivujúcim a optimistickým. Boh ako spotrebiteľ a konzument svojich stvorení určite nepoteší žiadneho veriaceho. Citlivé duše budú okrem vulgárnosti, prepiatej prvoplánovosti a zveličenej sebaštylizácie trpieť i pesimizmom, bezvýchodiskovosťou a cynizmom. Na druhej strane – možnože práve vďaka tomu film dokáže vravieť pravdu, ktorá nás môže očistiť a oslobodiť. Nehovoriac o tom, že je aj neskutočne vtipný, bystrý a zábavný.

sausage-party-987705lBuchty a klobásy (USA 2016)
Sausage Party
89 minút.
Scenár: Kyle Hunter, Ariel Shaffir, Seth Rogen, Evan Goldberg, Jonah Hill. Réžia: Greg Tiernan, Conrad Vernon. Výtvarník: Kyle McQueen. Strih: Kevin Pavlovic. Hudba: Christopher Lennertz, Alan Menken. Účinkujú: James Franco, Jonah Hill, Kristen Wiig, Seth Rogen, Edward Norton, Salma Hayek, Paul Rudd, Bill Hader, Michael Cera, David Krumholtz, Danny McBride, Nick Kroll, Craig Robinson, Conrad Vernon, Sugar Lyn Beard a ďalší.
Slovenská premiéra 11. augusta 2016