Hľadá sa Dory (Finding Dory)

finding-dory-trailer-poster-internationalPo Nemovi sa hľadá aj Dory. Tiež rybka so zdravotným postihnutím a tiež v akváriu. Len – ako sa na správne pokračovanie patrí, všetko je tu väčšie, silnejšie, intenzívnejšie… a je toho viac. Hľadá sa Dory bohužiľ nie je taký dobrý film, ako originál, ale našťastie ani taká katastrofa, ako iné podobné komerčné nadstavovania úspešných snímok.

V roku 2003 štúdiá Pixar nadviazali na svoje fenomény Toy Story, Život chrobáka či Monsters, a. s. Po fantazijných svetoch hračiek, hmyzu a strašidiel sa ponorili do reálnejšieho sveta pod morskou hladinou v animovanom režisérskom debute Andrewa Stantona – rodinnej dobrodružnej komédii Hľadá sa Nemo. Melodramatický príbeh zdravotne postihnutej polosirôtky a prehnane starostlivého otecka si získal stovky miliónov nadšených divákov, ktorí do konca roka 2003 len za vstupné do kín utratili 936,7 milióna dolárov. Film nominovali na štyroch Oscarov, získal jedného – za najlepšiu celovečernú animovanú snímku.

Disney-Pixar-Screencaps-Dory-walt-disney-characters-36991975-5760-3240Zápletka bola geniálne jednoduchá: rybku s jednou plutvičkou kratšou ulovia a umiestnia do akvária, kde sa malý divoch musí učiť novým móresom, zatiaľčo otec Marlin musí prekonať sám seba, svoju uzavretú, ustráchanú introvertnú povahu i temné komplexy, plynúce z manželkinej tragickej smrti, aby zachránil potomka. Už len nakrútiť rodinnú drámu, road-movie i thriller o úteku z väzenia v podobe veselej rodinnej zábavy bez umelých spojovacích mostíkov, nezmyslov a falošných tónov je obdivuhodné. Nieto ešte vytvoriť očarujúce zábavné nejednoznačné charaktery a obdariť ich košatými pradivami vzťahov – to všetko v oceáne, ktorý zostáva prirodzeným živlom, obývaným ľahko identifikovateľnými živočíchmi. Svoje podoby, charaktery, správanie a mnohokrát i mená odvíjajú od daností reálnych biologických vzorov (Marlin a Nemo sú klauni očkatí, Dory je bodlok pestrý). A to všetko, prosím pekne, s ľahkosťou, šarmom, hravosťou a nefalšovanou, úprimnou pasiou z tvorivosti, s rozprávačskou vášňou.

finding-doryKeď sa napokon obyvateľom akvária v zubárskej ambulancii P. Shermana na ulici Wallaby Way 42 v Sydney podarilo ujsť a naskákať do mora, čakali sme, že pokračovanie jedného z najúspešnejších celovečerných digitálne animovaných filmov všetkých čias sa začne tam, kde sa prvý film končí, že nám príbeh dopovie. Po rybke z šíreho mora, uväznenej v akváriu mali prísť akváriové živočíchy v šírom mori. Väzni na slobode. Otroci zbavení pút, no prinútení starať sa sami o seba, zodpovedať za seba. To je predsa atraktívna, silná a stále aktuálna téma s mohutným potenciálom a metaforickým tónom! Ako však naznačuje názov Hľadá sa Dory, nový film sa zameral na roztržitú belasú kamarátku starostlivého tatka Marlina a jeho synčeka Nema. Na čeliadku z akvária akoby tvorcovia zabudli. Lenže ak vydržíte až do konca záverečných titulkov, zistíte, že nezabudli. Tak či onak – slúžia len ako predmet potitulkového gagu, Hľadá sa Dory o nich nie je. Aby bolo jasné: toto nie je Hľadá sa Nemo 2 !

finding-dory-2016-11Trinásť rokov od premiéry Nema nevyzerá ako dlhý čas, no svet sa zatiaľ zmenil viac ako si myslíme. Aj svet filmovej zábavy, publikum, jeho kritériá, nároky, očakávania. Pixar sa stal súčasťou veľkého biznisu s názvom Walt Disney Company a pixarovské filmy – kedysi sršiace zápalom, nadšením a neortodoxnosťou, zdravou drzosťou, ignorovaním zavedených pravidiel, hľadaním nových nepreskúmaných ciest, posúvaním hraníc – sa stali predovšetkým starostlivo vypočítanými finančnými operáciami, ktoré nesmú mať inú ako vysokú návratnosť. Tvorcovia si vybrali za hrdinku pokračovania roztržitú rybku Dory preto, že je najpopulárnejšou animovanou postavičkou na internetových sociálnych sieťach a predstavuje teda záruku komerčného úspechu. Hoci sme na pokračovanie čakali trinásť rokov, príbeh nestavia na originalite a nových sviežich nápadoch, ale tiež hrá na istotu. Je variáciou toho pôvodného, osvedčeného. Ako býva v pokračovaniach zvykom, všetko je väčšie, mohutnejšie, silnejšie a je toho viac.

Zábudlivosť rybky Dory, v prvom filme zábavný zdroj humoru, sa zmenila na zdravotné postihnutie, komplikujúce život nielen samotnej Dory, no i všetkým okolo. Belasá rybenka so stratou krátkodobej pamätáže si však spomenie na detstvo, na rodičov a vyberie sa ich hľadať. Nemo a Marlin sa zasa vyberú hľadať Dory. Cesta ich zavedie až do veľkého morského akvária v Kalifornii, s tisíckami zvieracích obyvateľov a stovkami ľudí. Finding-Dory-Trailer-1-01-1280x716Aj akvárium, z ktorého sa uteká v druhej časti, je teda väčšie. Pôvodne mal dejiskom byť zábavný morský park, ale disneyovci citlivo zareagovali na zmenu postojov americkej verejnosti voči tomuto druhu zábavy pod vplyvom ekologických a ochranárskych hnutí. Zo zábavnej atrakcie s cvičenými a vystavovanými zvieratami sa preto stalo vedecké zariadenie, slúžiace na ochranu morskej fauny, čím príbeh dostal nepríjemnú trhlinu. Akvárium je v podstate skôr nemocnica ako väzenie. Ale utekať z nemocnice je trošku nezmyselné...

Ani pomocníkmi hlavných postáv nie sú v pokračovaní drobné rybky a krevetky z interiérového akvária, ale chobotnica Hank (tiež zdravotne postihnutá, s chýbajúcim ramenom a bez zmyslu pre humor, zato s majstrovsky dokonalou schopnosťou maskovania), dva všetečné tulene, zakomplexovaný delfín bieluha obdarený dokonalým sluchom a dobrácka no poloslepá samička žraloka obrovského, z ktorej sa vykľuje Doryna kamarátka z detstva. Panorámu hendikepov dotvára šialený morský vták. A ak si myslíte, že do filmu o takýchto pacientoch sa nedá zamontovať automobilová naháňačka, veľmi sa mýlite!

Na rozdiel od hypertrofovaného počtu a rozmerov postáv aj závažnosti ich postihnutí je myšlienkové podhubie druhého filmu v porovnaní s prvým výrazne zredukované. Neriešia sa tu spletité vzťahy otcov a synov ako v origináli, dospievanie detí a dozrievanie dospelých, prekonávanie slabosti, pochybností, nedôvery, predsudkov a potreba empatie. Príbehy vedľajších postáv nie sú nijako rozvinuté, pointované a zavŕšené. Naopak – sú jasné, jednoduché a zrejmé. Nekonajú sa nijaké nečakané zvraty, žiadne veľké prekvapenia a odhalenia. A hoci Hank spočiatku vyvoláva isté pochybnosti, v celom politicky dokonale korektnom filme niet jedinej vyložene zápornej postavy. p015349Zlo nie je nijako personifikované, ba dokonca vlastne chýba. Sú len nepríjemnosti a prekážky, ktoré prináša všedný život. Zvieratkám sa ich darí prekonávať vďaka spolupráci. A keď sa už všetko zdá úplne stratené, zasiahne deus ex machina v podobe roztomilučičkých morských vydier.

Hľadá sa Dory neumožňuje divákovi ani zďaleka toľko možností dotvárania, vysvetľovania a interpretácie, ako Hľadá sa Nemo. Vychádza v ústrety najmä tým, ktorí nechcú alebo nedokážu sledovať film inak ako pasívne. Nedopovedaného, naznačeného, zmlčaného tu zostáva len málo. Všetkému dominuje akcia. Pozornosť sa sústreďuje na jediný prvý plán. No ten je napriek recyklácii postáv, situácií i samotného príbehu doslova vypipľaný, rovnocenne po stránke výtvarnej, animátorskej, scenáristickej i režijnej. Predstavuje aktuálny vrchol remesla. Akcie, komické i dojímavé situácie sa vyvíjajú nenásilne, zľahka a s presným načasovaním. Hoci akčné scény sú vynikajúco vymyslené i realizované, často je výdatným zdrojom humoru už i len vzhľad či mimika postáv. Na zmenu nálady a zvážnenie stačí pohľad, odmlka.

Svet pod hladinou aj nad ňou pripomína presvedčivým fotorealizmom nedávneho Dobrého dinosaura. Popri všemožných odtieňoch modrej a pestrej kráse koralových útesov však príležitosť dostáva i mnohoraká zeleň chaluhových porastov na kalifornskom pobreží a s ňou spojené hry svetla i vzduchových bublín v mútnej vode, šupiny, srsť i perie, ale aj skreslenia a odlesky v rôznorodých umelých nádržiach a nádobách morského vedeckého centra. Realizmus dokonca prevláda nad divácky atraktívnou ľúbivou štylizáciou.

all-trailers-lead-to-finding-dory-check-out-brand-new-footage-in-this-japanese-internat-941918Filmovú hudbu skomponoval ten istý Thomas Newman ako pred trinástimi rokmi. Mimochodom – bratanec pesničkára a skladateľa Randyho Newmana, ktorý pracoval na prvých troch pixarovských dlhých snímkach Toy Story, Život chrobáka aj Monsters, a. s. – a rodinné črty sú viac než zjavné. Pod záverečnými titulkami potom ako vtipná narážka na zábudlivosť hlavnej hrdinky znie stará dobrá swingovka Unforgetable, bohužiaľ však nie v klasickej podobe, ale v „zosúčasnenom“ podaní populárnej Austrálčanky Sie Furlerovej. Pripomienky nemožno mať ani k slovenskému zneniu. Preklad je citlivý, kultivovaný a nápaditý, dabing hravý. Prekladatelia sa so cťou popasovali aj so zdanlivo nepreložiteľnými gagmi a slovnými hračkami. Množstvo nápisov, tabulí, titulkov a názvov, pozorne preložených priamo v obraze do slovenčiny, je obdivuhodné.

Fotorealizmus na novú úroveň posúva tradičný šesťminútový krátky film, ktorý Dory do kín sprevádza. Volá sa Piper, po slovensky Čvirik a jeho režisér Alan Barillaro ním debutuje. Bez slov, len so zvukmi a hudbou Adriana Belewa rozpráva o kuriatku vodného vtáka, ktoré sa učí samostatnosti. Najskôr však musí prekonať hrôzu z vodných vĺn a zvládnuť lov potravy. Nebyť priateľskej pomoci malého ráčika pustovníckeho, všetko by bolo o kus ťažšie. Sympatický suchý no zároveň poetický, milý humor harmonicky prepojený s účelným formálnym perfekcionizmom naznačuje, že do disneyovskej stajne pribudol ďalší veľmi sľubný autor.

maxresdefault cHľadá sa Dory nás vracia späť pod morskú hladinu. Nielen k starým známym hrdinom, ktorých máme radi, ale aj k starému známemu príbehu. No vekmi overené príslovie nás učí, že nemožno vstúpiť dvakrát do tej istej rieky. Ani do rovnakého mora. Hoci tam od Nemovho dobrodružstva uplynulo len zopár mesiacov, v našom svete za trinásť rokov detskí diváci dospeli a do kina možno prídu s vlastnými deťmi. Tie azda zažijú rovnaký jedinečný pocit skvelej zábavy, vtipu, hravosti, napätia, dojatia i poézie, ako my v roku 2003. Pokračovania úspešných filmov totiž bývajú len výnimočne lepšie alebo rovnako dobré ako originál. Treba však priznať, že snímka Hľadá sa Dory zďaleka nedopadla tak zle, ako väčšina komerčnými motívmi inšpirovaných pokračovaní. Bezprostrednosť, neformálnosť, zápal, nadšenie a rebelantstvo niekdajších pirátov z Pixaru síce nahradila bankárska rozvážnosť, opatrnosť a hra na istotu, no remeslo zostalo prinajmenšom rovnako poctivé.

finding-dory-2016-12Hľadá sa Dory (USA 2016)
Finding Dory
98 minút.
Scenár: Andrew Stanton, Victoria Strouse, Bob Peterson. Réžia: Andrew Stanton, Angus MacLane. Kamera: Jeremy Lasky. Strih: Axel Geddes. Hudba: Thomas Newman. V origináli postavy narozprávali: Ellen DeGeneres, Albert Brooks, Diane Keaton, Eugene Levy, Ed O'Neill, Idris Elba, Dominic West, Bob Peterson, Sigourney Weaver, Willem Dafoe, Andrew Stanton a ďalší. V slovenskom znení účinkujú: Helena Krajčiová, Ján Gallovič, František Výrostko, Dagmar Sanitrová, Zuzana Kronerová, Lukáš Latinák, Michal Hudák, Daniel Hudák, Lucia Bugalová, Marián Geišberg, Alena Michalidesová a ďalší.
Slovenská premiéra 16. júna 2016