Ako sa zbaviť nevesty (Jak se zbavit nevěsty)

AKO SA ZBAVIT NEVESTY SK B1 finalFilmové romantické komédie nemávajú núdzu o divákov. Možno to bude aj prípad titulu Ako sa zbaviť nevesty, ktorý nakrútil český režisér Tomáš Svoboda(1972). Pôvodným vzdelaním „drevomodelár“ a neskôr divadelný režisér debutoval v celovečernom filme pred dvomi rokmi príbehom o partii kamarátov Hodinový manžel (2014).

Teraz načrel skôr do ženského sveta. Ústrednou postavou filmu je dynamická majiteľka cukrárne Eva (Lenka Vlasáková). Je rozvedená, ale s bývalým manželom (David Matásek) si udržali viac ako kamarátsky vzťah. Dokonca natoľko, že keď ju pozve na večeru do prepychovej reštaurácie, začne to vnímať ako ľúbostné rande, na ktorom ju možno opäť požiada o ruku. Namiesto toho sa dozvie, že sa zamiloval do atraktívnej klaviristky Lindy (Andrea Kerestešová), chce sa s ňou oženiť a predpokladá, že bývalá manželka im upečie svadobnú tortu. Eva sa s tým len ťažko vyrovnáva, to však ešte netuší, že jej syn Tobiáš (Matyáš Bystroň) a jej matka Miluška (Jana Švandová) sa rozhodli prejsť od slov k činom a stoj čo stoj sa zbaviť nežiaducej nevesty...

Andrea Kerestesova a skokan zelenyTo je východisko príbehu. Scenárista Marcel Bystroň ho zostavil ako skladačku neveľmi prepracovaných, vonkoncom nie originálnych a skôr povrchných či predvídateľných situácií, v ktorých spoznávame bližšie jednotlivých protagonistov. Predovšetkým svojráznu a dosť zámožnú Evinu rodinu. Jej svokor (Vladimír Kratina) je napríklad majiteľom súkromnej zubnej kliniky, kde pracujú obaja jeho synovia ako zubári. Keďže odchádza do dôchodku a vie, že firmu musí viesť iba jeden človek, podmieni menovanie svojho nástupcu víťazstvom v tradičnej rodinnej regate, lebo ako inak, vlastnia nielen drahé autá, ale aj jachty. On sám hodnotí úspešnosť podľa toho, čo človek vlastní a akú bohatú má klientelu, keď hovorí spolupracovníkom: Pozrite sa von oknom, pred klinikou dnes parkujú iba samé parádne autá...

Protagonisti príbehu sú vôbec, ako sa hovorí, bohatí a krásni, ale nie najšťastnejší v súkromí. Eva, jej matka i jej kamarátka, ktorá sa pohybuje v reklamnej branži, sú vlastne osamelé ženy, ktoré túžia po partnerovi. Získanie partnera je určujúci motív ich konania. Vzťahy Evy a jej bývalého manžela sú takmer rozprávkovo pohodové a divák sa len čuduje, že sa rozviedli preto, lebo vzťahu chýbala vášeň. Zdá sa, že i synovi rozvod vyhovuje, lebo sa mu vraj teraz otec venuje viac, ako keď žili pod jednou strechou.

David MatasekNad niektorými úsmevne mienenými scénami sa človek usmeje možno až následne. Zubár, ktorý zabúda dať pred trhaním zuba pacientovi injekciu a ten mu vylepí zaucho. Hrdinka, ktorá hľadá v dezerte zásnubný prsteň. Dialógy Evy a jej kamarátky o mužských kladoch a záporoch futbalového trénera malého Tobiáša (spevák Matěj Ruppert). Problémy so žiarlivou a večne frustrovanou švagrinou atď. Osobne ma zaujala tzv. výchovná scéna v škole. Evu zavolajú, že jej syn vystrelil detskou striekacou zbraňou farbu na svoju sesternicu, a odporúčajú jej preto konzultácie so psychológom. Ona to ale vyrieši tak, že sama vystrelí farbou na syna, nech vie, aké to je – a skóre je vyrovnané. Vyvrcholením je však veľká bitka v cukrárenskej výrobni so šľahačkovými tortami. Kedysi patrila takáto scéna k rekvizitám grotesiek, ale dnes ju na filmovom plátne už zažijeme málokedy.

Zaujímavé je herecké obsadenie. V detských úlohách sa predstavili Matyáš Bystroň a Kordula Stropnická, čiže syn scenáristu a zároveń spoluproducenta Marcela Bystroňa a dcéra Veroniky Žilkovej, ktorá sa mihne v postave učiteľky.

Zeny pred pultemZaznie i slovenčina. Evinu kamarátku hrá totiž slovenská herečka Jana Kolesárová, kým náš Marek Majeský predstavuje režiséra rozhlasového programu Evinej mamy Milušky pre moderné ženy s názvom Buď mrcha.

Samostatnou kapitolou je hudba. V scénach klavírnych koncertov Lindy znejú nahrávky klasickej hudby. Propagáciu filmu zas sprevádzajú dva videoklipy piesní, ktorých zvukovú stránku počujeme i v rámci deja. Je to Nádherná v podaní Davida Krausa či hit Cata Stevensa Wild World, ktorý pre potreby filmu prespievala Dara Rolins. Asi najvtipnejšie z celého filmu však pôsobia úvodné kreslené titulky, ktoré sprevádza známa pieseň z repertoáru Hany Hegerovej Buď to ty anebo já.

Ako sa zbaviť nevesty je milý, skôr televízny ako kinový film. Možno o ničom (i keď vzťahy sú dôležité, tu sú však vnímané skôr fraškovito), ale ako nenáročná zábava pre televízny večer, prečo nie?

DSC 1293Ako sa zbaviť nevesty (Jak se zbavit nevěsty)
Česká republika 2016
Dĺžka: 89 minút
Réžia: Tomáš Svoboda
Scenár: Marcel Bystroň
Kamera: Marek Šácha
Hrajú: Lenka Vlasáková, David Matásek, Andrea Kerestešová, Jana Švandová, Jaroslav Plesl, Jana Stryková, Matyáš Bystroň, Kordula Stropnická, Matěj Ruppert, Jana Kolesárová,Vladimír Kratina, Jana Boušková, Josef Polášek, Veronika Žilková, Marek Majeský, Jenovéfa Boková a ďalší.
Dustribúcia: Bonton Film
Premiéra v SR: 19. mája 2016