Ako básnici čakajú na zázrak (Jak básníci čekají na zázrak)

Basnici4 resizeFilm Ako svet prichádza o básnikov (1982) nakrútil režisér Dušan Klein podľa scenára Ladislava Pecháčka a mimoriadne  zaujal a potešil široké publikum príbehom obyčajných ľudí, navyše s láskavým humorom. Nikto však nečakal, že sa dočká, s menšími či väčšími prestávkami, niekoľkých pokračovaní a s dvojicou kamarátov –  postavami Štěpána s dušou básnika a Kendyho, s veľkými snami o veľkých filmoch - sa ešte stretne v tituloch  Ako básnici prichádzajú o ilúzie (1984), Ako básnikom chutí život (1987), Koniec básnikov v Čechách (1993) a Ako básnici nestrácajú nádej (2003). Teraz , po dvanástich rokoch od premiéry piatej časti v roku 2004, prichádza do našich kín časť šiesta Ako básnici čakajú na zázrak.

Jeho tvorca, režisér a scenárista Dušan Klein (vlastným menom Július) sa narodil v roku 1939 v Michalovciach na Slovensku. Keďže pochádza zo židovskej rodiny do jeho spomienok na detstvo patrí i pobyt v koncentračnom tábore Basnici10 resizeOsvienčim. Neskôr žil v Čechách, kde sa ako detský herec po prvý raz objavil pred kamerou  v postave cigánskeho chlapca vo filme Môj priateľ Fabian. Po absolvovaní štúdia réžie na pražskej FAMU sa venoval viac-menej nakrúcaniu kriminálok a detektívok pre film i televíziu. Zlom nastal, keď sa mu v osemdesiatych rokoch dostala do rúk kniha Amatéri. Šlo o prozaickú prvotinu  českého lekára Ladislava Pecháčka (1940). Stal sa z nej základ  príbehu „básnikov“ a z oboch pánov sa stali dlhoroční spolupracovníci a priatelia (spolu nakrútili aj oceňovaný  príbeh z protialkoholickej liečebne Dobré holuby sa vracajú).

Od tretej časti sa opakovane zapovedali, že ďalšie ani knižné, Basnici11 resizeani filmové pokračovania „básnikov“ nevzniknú. Vznikli. Šiesta časť je však, zdá sa, posledná. Protagonista série Štěpán Šafránek (Pavel Kříž) bol v prvej časti šestnásťročným gymnazistom, teraz má už po päťdesiatke, pracuje ako zástupca primára v nemocnici v malom meste a od smrti svojej lásky Aničky (z piatej časti), s ktorou sa však nikdy neoženil, sám vychováva dvanásťročného syna   Štěpánka (Filip Antonio). Je dosť zaneprázdnený, takže na rodičovskom združení ho občas musia zaskočiť „strýkovia“ - jeho kamaráti Kendy (David Matásek), ktorý sa venuje reklame, ale neprestal snívať o celovečernom hranom filme  a majiteľ autosalónu, obľúbenec dám a láskavý sponzor Basnici7 resizemiestneho domova dôchodcov Karas (Lukáš Vaculík - v sérii sa objavuje od tretej časti). Rozhodnú sa, že Štěpánovi pomôžu nájsť vhodnú partnerku. Netušia však, že ich v tejto záslužnej činnosti predbehol jeho syn Štěpánek za pomoci svojej spolužiačky Vanessy (Emily Laura Hassmannová), kamarátky zo speváckeho zboru, inak dcéry ich pôvabnej susedky z vedľajšieho bytu, fotografky Zuzany (Linda Rybová). Lenže ani doktor sám nie je slepý a necitlivý voči ženskej kráse a napriek pribúdajúcim rokom má ešte chuť  niekomu písať básne. Otázka je – pre koho?

Basnici14 resizeMimochodom, pripomeňme si Štěpánove múzy z minulosti, ktorým dával poetické mená. V prvej časti to bola „Borůvka“ (Miroslava Šafránková). Nasledovala „Jeskyňka“ (stvárnila ju Slovenka Andrea Tarábková), potom „Píšťalka“ (Eva Vejmělková), „Superpopelka“ (Tereza Brodská, ktorá sa objaví aj v tejto časti ako lekárnička teta Ute) a „Veverka“ červenovlasá Anička, ktorá sa stala Štěpánkovou mamičkou (Slovenka, žijúca v Prahe Michaela Badinková).

Hlavnou témou filmu je však, ako oženiť Štěpána o čo sa snažia jeho kamaráti, ale predovšetkým jeho syn. Len tak, akoby mimochodom, však sledujeme aj iné aspekty Štěpánovho život, hoci aj obavy zo starnutia, ale i jeho reakcie Basnici13 resizena to, čo sa deje okolo. Napríklad útržky dialógov s riaditeľkou nemocnice, niekdajšou spolužiačkou Vendulkou – utešiteľkou (Eva Jeníčková), či s bývalým profesorom Ječmenom (Josef Somr), ktorého ošetruje v Domove dôchodcov, alebo s kamarátmi na plavárni, prípadne pri pive u hostinského Hanouska (Miroslav Táborský). Ten ich však zaskočí, keď sa jedného dňa rozhodne, že je zakázané, aby sa hostia bavili o politike, umení či športe, lebo to vedie k sporom. Nech len ticho konzumujú.

Náznak spoločenskej  kritiky zacítime  v stretnutí so starostom, ktorý po dvanástich rokoch v politike, možno už ani sám nevie, v ktorej strane práve je. Alebo na schôdzi lekárov, kde im nový Basnici12 resizečlen vedenia, ktorý sa vrátil zo zahraničia, vysvetľuje nové spôsoby hodnotenia práce jednotlivcov. Mimochodom, mihne sa tu i moderátor Leoš Mareš či psychiater Jan Cimický. Do zákulisia súkromného podnikania na chvíľu nakukneme pri stretnutí Štěpána s kamarátom Milanom (Tomáš Töpfer). V epizódke v lekárni sa stretneme s producentom Milošom Šmídmajerom ako s pacientom,  na plavárni zas s Františkom Ringom Čechom čoby plavčíkom Bouchalom. Nuž, a nemožno zabudnúť na postavičku  vrátnika, ktorú si s očividným potešením zahral režisér Jiří Strach.

Basnici5 resizeMnožstvo postáv a známych tvárí akosi prekrýva skutočnosť, že sa akoby vlastne nič nedeje – ak nepočítame  hľadanie partnerky pre Štěpána a prípravy osláv chorého profesora. Nuž a čo sa stane je scenáristicky veľmi predvídateľné až povrchné a útržkovité. Čo sa týka postavy Štěpána – charakterovo sa  príliš nezmenil. Je to vnútorne stále ten dobrý chlapec so zmyslom pre fair play, nemá rád tých, ktorí ním manipulujú, cíti nechuť k politikárčeniu a vonkoncom  nechce robiť kariéru. Na druhej strane rád deleguje svoje povinnosti na druhých (návštevy v škole), niekdajší bohém starostlivo sleduje svoje zdravie (ustavične si meria tlak, predpisuje si lieky, ale vyberať ich musí syn), radšej sníva ako koná. O to je prekvapujúcejšie, Basnici2 resizeako sa vloží do príprav osláv profesorových narodenín. Alebo, ako si azda aj pod jeho vplyvom zrazu uvedomí, že je najvyšší čas plniť si svoje sny a nečakať na zázrak. Darmo, veď ako konštatuje, zázrakom je už to, že tu sme.

Žijeme v záplave stresujúcich a neraz hrozných udalostí. Film Ako básnici čakajú na zázrak možno nie je filmovým zázrakom, odborných  kritikov ani náročných divákov asi nepoteší, ale obyčajnému divákovi, navyše ak je priaznivcom „básnikov“, dá možno na dve hodiny zabudnúť, že nežijeme v rozprávke a vyvolá na tvári úsmev. Vlastne  je to pôvabný milý film o obyčajných veciach a dokáže potešiť.

Basnici9 resizeAko básnici čakajú na zázrak  (Jak básnici čekají na zázrak), Česká republika, 2016
Dĺžka: 120 minút
Réžia: Dušan Klein
Scenár: Ladislav Pecháček
Kamera: Peter Beňa
Zvuk: Pavel Dvořák
Strih: Libor Merta
Hudba: Jaroslav Uhlíř, Ondřej Brzobohatý
Výtvarník: Adolf Born
Hrajú: Pavel Kříž, David Matásek, Lukáš Vaculík,Linda Rybová,Eva Jeníčková, Tereza Brodská, Emily Laura Hassmannová, Filip Antonio, Josef Somr, Nela Boudová,Tomáš  Töpfer, Markéta Hrubešová, Eva Holubová, Jiří Lábus, Josef Abrhám, Miroslav Táborský, Libuše Švormová, Rudolf Hrušinský st. Václav Svoboda, František Ringo Čech a ďalší
Premiéra v SR: 28. apríla 2016