Londýn v plameňoch (London has Fallen)

Londyn3 resizeV roku 2013 mali v krátkom časovom úseku premiéru hneď dva filmy o teroristickom útoku na sídlo amerického prezidenta. Ten prvý niesol názov Pád Bieleho domu, druhý Útok na Biely dom. Ani jeden z nich nebol vyložený hit, ale prvý menovaný na seba, vďaka menšiemu rozpočtu, zarobil o niečo viac a svojmu nasledovníkovi ubral divákov. Veď, kto by predsa išiel na niečo podobné dvakrát? V skutočnosti sme pritom dostali dva diametrálne odlišné zážitky.

Thrillerovejší Pád Bieleho domu, pod vedením Antoina Fuqua, sa snažil zaujať drsnejšou akciou. Emmerichov Útok na Biely dom bol naopak prístupnejšou a komediálnejšou buddy záležitosťou. Pokračovania sa však dočkal len prvý Londyn2 resizemenovaný. Kým Roland Emmerich pritom dodal duchovného nástupcu Smrtonosnej pasce, jeho náprotivok Fuqua  naservíroval skôr zameniteľnú variáciu na seriálových 24 hodín. Film, ktorý ubehne relatívne rýchlo, ale po jeho skončení zabudnete, čo sa tam presne dialo. Londýn v plameňoch je z tohto pohľadu adekvátnou dvojkou.

Pritom by ňou vôbec nemusel byť. Napokon ani distribučný názov neobsahuje žiadnu číslicu a nie je nutná ani znalosť predošlého dielu, či vzťahov medzi postavami.  Bezproblémová expozícia totiž načrtne všetko podstatné a divák nemôže mať ani na moment pocit, že mu niečo uniklo. V rámci expozície je predstavený aj ústredný antagonista a načrtnutá jeho motivácia.

Londyn12 resizeV jednotke útočili Severokórejčajnia na Biely dom, no tento krát sa stáva centrom terorizmu rovno celé mesto. Udalosti sa začnú odvíjať zdanlivo prirodzenou smrťou britského premiéra. Keďže je jeho londýnsky pohreb veľkou udalosťou, plánujú sa ho zúčastniť viaceré hlavy štátov z celého sveta. Pochopiteľne, vrátane amerického prezidenta Benjamina Ashera, a chýbať nemôže ani jeho verný osobný strážca Mike Banning. Ten má síce plnú hlavu iných starostí, keďže sa mu má čoskoro narodiť potomok, ale cíti, že prezidenta nemôže odmietnuť. No a teroristi začnú pomaly spúšťať svoj roky pripravovaný plán.

Londyn4 resizePríbeh, vrátane zvratov, nie je silnou stránkou filmu. Je jednoduchý, priamočiary a bez výrazných prekvapení. Tiež platí, že je lepšie nad ním nepremýšľať. Vo filme zaznie, že dať dohromady za taký krátky čas svetových lídrov a zabezpečiť im patričnú ochranu, nie je vôbec jednoduché. To má akoby ospravedlniť fakt, že útočníci majú  jednoznačne navrch a dokážu správne reagovať na všetky možné varianty. To a očakávaný zradca vo vlastných radoch. Že by to v skutočnosti nemali až tak jednoduché? Pochopiteľne nie, ale Londýn v plameňoch sa ani nesnaží tváriť vyložene realisticky. Teroristi sa nachádzajú všade a vo veľkých Londyn resizepočtoch. Našťastie, má väčšina problém nielen so streleckou muškou, ale aj krytím sa, akonáhle sa na scéne zjaví Mike Banning.

Jeho predstaviteľ Gerard Butler už viackrát potvrdil, že drsné roly mu sedia. Inak tomu nie je ani teraz. Pravda, nebyť tých pár rodinných scén s manželkou, jeho variácia na Jacka Bauera by pôsobila, ako bezchybne naprogramovaný robot bez emócií. Ak by ste oproti nemu postavili jeho seriálový predobraz, vzájomný súboj by veľmi pravdepodobne vyhral. V akcii sa totiž neštíti vôbec ničoho a popraviť odzbrojeného protivníka mu Londyn6 resizenerobí žiaden problém. K tomu stíha v pravidelných intervaloch cediť suché hlášky, a to aj po tom, ako vyviazne z bezprostredného ohrozenia života. Jeho postava skrátka nikdy nestráca pôdu pod nohami a akékoľvek improvizácie mu prinášajú okamžitý úspech. Cítite z toho závan osemdesiatych rokov a filmov ako Komando? Bodaj by nie. Svojim spôsobom je to však rovnako sympatické ako pred troma rokmi.

Takže svižná tuctová jednohubka s výraznou hlavnou postavou Londyn11 resizepo druhý krát? Režírujúci Iránčan, Babak Najafi, sa snaží z ešte nižšieho rozpočtu ako minule vykresať maximum a relatívne sa mu to darí. Nie úplne vydarená triková stránka mu, našťastie, úplne nepodlamuje nohy, naopak ešte viac evokuje osemdesiatkovú estetiku. Tempo  je rýchle, neustále sa niečo deje a tých necelých sto minút ubehne skôr ako sa nezdáte. To sa dá určite brať ako pozitívum, otázkou je jedine to, čo si z toho budete pamätať za pár dní. Ja asi len nekompromisného Butlera, rozdávajúceho guľky do čela na počkanie. Avšak na druhej strane, tretí nášup s ním by mi asi nevadil.

Londyn10 resizeLondýn v plameňoch (London has Fallen), USA, Veľká Británia, Bulharsko,  2016
Dĺžka: 99 minút
Réžia: Babak Najafi
Scenár: Creighton Rothenberger, Katrin Benedikt, Christian Gudegast, Chad St. John.
Kamera: Ed Wild
Strih: Michael J. Duthie, Paul Martin Smith
Hudba: Trevor Morris
Hrajú: Gerard Butler, Morgan Freeman, Aaron Eckhart, Radha Mitchell, Angela Bassett, Robert Forster, Melissa Leo, Jackie Earle Haley, Sean O'Bryan, Mehdi Dehbi, Alon Aboutboul, Charlotte Riley, Waleed Zuaiter, Alan Bond a ďalší
Distribúcia: Bontonfilm
Premiéra v SR: 7. apríla 2016