Agenti dementi (Mortadelo y Filemón contra Jimmy el Cachondo)

MYF-010Distribučná spoločnosť Continental film v poslednom čase nemá šťastie na digitálne animované filmy. Nemecko-belgický Uuups! Archa je fuč, francúzsky Prečo som nezjedol svojho ocka, malajzijský Žabiak Ribit ani mexický Kikirikí a pár vajec rozhodne formou ani obsahom nepatria k špičke, skôr ich môžeme zaradiť do kategórie nevydarených začiatočníckych pokusov či bizarností. Nič by sme nenamietali, ak by ich premietali so zľavou „kiná nenáročného diváka“, ale pýtať za ne rovnaké vstupné ako za Dobrého dinosaura, Malého princa, Ovečku Shaun, V hlave či Hotel Transylvánia 2 je dosť opovážlivé hazardovanie s diváckou dôverou. Našťastie, animák s odrádzajúcim názvom Agenti dementi sa z aktuálnej ponuky Continental filmu vymyká.

mortadelo and filemonIde o prvý digitálne animovaný dlhometrážny projekt podľa najpopulárnejšieho španielskeho komiksového fenoménu Mortadelo a Filemón, ktorý už v roku 1958 predstavil výtvarník Francisco Ibáñez. Obľubu si získali po celej Európe, v rôznych krajinách ich premenovali na Morta a Phila, Mortadella a Polpettu, Flipa a Flopa, Flinka a Fummela, Älliho a Tälliho alebo Clevera a Smarta. Pod týmito menami ich poznali aj priaznivci komiksov v Nemecku, Česku i na Slovensku. V 80. rokoch minulého storočia sa totiž komiksové zošity pre Nemecko tlačili v socialistickom Československu. Dvojica popletených súkromných detektívov sa časom premenila na duo chaotických tajných agentov, humor však zostal priamočiaro groteskný, zemitý, brutálny, nekorektný, anarchistický, detinský, s nádychom južanského machizmu a s častými štipľavými erotickými dvojzmyslami.

Agenti Clever a Smart nie sú ani bystrí ani šikovní. Práve naopak. 71463EgPDVL. SL1500 Do ich sveta patrí aj fúzatý Vincente – El Superintendente – Súper alebo aj El Súper, dobrácky no výbušný šéf agentúry T.I.A. (Técnicos de Investigación Aeroterráquea – ale predovšetkým ide o paródiu na americkú CIA). Jeho moletná sekretárka Ofélia je pre agentov nočnou morou, kým o sexi sekretárke Irme obaja snívajú zaľúbené sny. Ďalej tu je šialený bradatý vedátor profesor Bacterio, v rôznych úlohách sa objavuje malý naivný mužíček s veľkou hlavou a okuliarmi Rompetechos a úbohý slepec s bielou paličkou a psíkom, ktorý neustále hynie stovkami strašných smrtí.

Prehnané násilie – aj voči zdravotne postihnutým, deťom, starcom, kňazom a mníškam – je jedným z poznávacích znakov komiksu. Postavy však nikdy dlho netrpia a zázračne rýchlo sa zotavujú, aby mohli vzápätí inkasovať ďalšie fatálne rany. V komiksoch sa objavujú parodické narážky na politiku, spoločenský život i kultúru, často znejú hity pop music a hojne sa strieľa z úspešných filmov. Príbehy sú zámerne prostoduché, obmieňajú schému o tom, ako hlúpi, nafúkaní, ťarbaví a smoliarski agenti napokon vždy svojou neschopnosťou porazia aj toho najrafinovanejšieho zločineckého súpera.

71SsRUL5vCL. SL1500 Španielsky tvorca reklám a animátor Javier Fesser (nar. 1964) príbehy Clevera a Smarta sfilmoval už v roku 2003. Triková hraná snímka La Gran aventura de Mortadelo y Filemón sa už vtedy v našich kinách volala Agenti dementi a zapísala sa do análov ako jeden z najhorších filmov, aké kedy kiná priniesli. Akcia živých hercov v reálnom, no predsa pestrofarebne štylizovanom a komiksovo zdeformovanom svete v spojení s brutálnym humorom a slaboduchým príbehom nepôsobila ani zábavne ani smiešne, len hlúpo. V súlade s tunajším názvom – dementne. Ohnivej španielskej náture však film evidentne vyhovoval, inak by mu neudelili päť národných filmových cien Goya. Zároveň to však boli jediné ocenenia, ktorých sa snímka dočkala. V roku 2008 ešte prišlo pokračovanie Mortadelo y Filemón. Misión: Salvar la Tierra, u nás distribuované už len na videu.

Javier Fesser sa ku komiksu Francisca Ibáñeza v roku 2014 vrátil. Tentoraz však skúsil šťastie s formou digitálne animovaného rodinného komediálneho dobrodružstva. A uspel. Je síce pravda, že komiksové figúrky v 3D až príliš pripomínajú postavičky z britského štúdia Aardman Animations (Wallace a Gromit, Slepačí úlet, Spláchnutý, Ovečka Shaun) a hlavný zloduch Jimmy el Cachondo je vizuálnym klonom hlúpeho arogantného Vectora z Ja, zloduch (čiastočne vychádza aj z vizáže kedysi populárneho britského komika Martyho Feldmana), no animácia CGI Ibáñezovmu komiksu pristane. Dokonale vyhovuje jeho drsnému čaru, bláznivosti, nekorektnosti i typickej komiksovej skratkovitosti.

MYF-04Šéf agentúry T.I.A. do nového trezora vložil obálku s tajným materiálom. Nedobytný sejf mu vzápätí ukradol prešibaný zloduch Jimmy, spolčený so siamskými dvojčatami Marim a Trinim. Šéf nemá inú možnosť, len vyslať po ich stopách Smarta a Clevera, teda Mortadela a Filemóna. Z väzenia sa však na slobodu dostal hromotĺcky obor Tronchamulas (v slovenčine „Karol“), ktorého za mreže dostali práve dvaja agenti, za čo im prisahal pomstu. A aby toho nebolo málo, Tronchamulas a Jimmy sú bratranci. Začína sa bláznivá naháňačka plná omylov, kopancov, úderov, pádov, havárií a explózií. A hoci o nejakej poézii, hravosti, satire či nedajbože dôvtipe nemôže byť ani reč, aj tá nemilosrdná bezbožná sranda (v tomto prípade oveľa výstižnejšie slovo ako „humor“) vie byť nákazlivá – a sem-tam to v tej záplave katastrof zaiskrí aj nečakaným vtipom a dobre vygradovaným gagom. Odchovaní predchádzajúcimi animákmi Continental filmu, menovanými v úvode, sme sa naučili tešiť aj z mála.

Výtvarné riešenie vychádza z komiksu, animácia nemá chybu. A zvyšok… zvyšok, to sú starí dobrí Clever a Smart. Ak ich milujete, nie je čo riešiť. Ak ich nemilujete, vyberte si inú limonádu!

scanners MYFAgenti dementi (Španielsko 2014)
Mortadelo y Filemón contra Jimmy el Cachondo
91 minút.
Scenár: Javier Fesser, Claro García, Cristóbal Ruiz . Réžia: Javier Fesser. Kamera: Miguel Pablos. Výtvarník: Victor Monigote. Hudba: Rafael Arnau. V slovenskom znení účinkujú: Miroslav Trnavský, Juraj Predmerský, Peter Rúfus, René Jankovič, Ondrej Kaprálik, Dušan Tarageľ, Gregor Hološka, Zuzana Šebová, Martina Dolna, Juraj Baláž, Ivan Vojtek ml a ďalší.
Slovenská premiéra 4. februára 2016