Päťdesiat odtieňov čiernej (50 Shades of Black)

Cierna12 resizeVždy som bol veľkým fanúšikom paródii, takže na film Päťdesiat odtieňov čiernej som sa vyslovene tešil. Veď jeden z najnavštevovanejších filmov minulého roka v našich kinách si pýtal, priam žobral, o dobrú paródiu. Tie sa však prestali nakrúcať už vyše dvadsať rokov dozadu, keď tomuto žánru kraľovali nesmrteľné klasiky ako Horúce strely Charlieho Sheena, či popletený agent Frank Drebin zosnulého Leslieho Neelsena. Dnes sa akýmsi zázrakom považuje za vrchol humoru nechutnosť, vulgarizmy a lacnotu sršiacu z každej jednej scény.

Človek neznalý originálu, ktorý je terčom posmechu vo filme Päťdesiat odtieňov čiernej, bude, mierne povedané, stratený. Ako jeden z mnohých som túto nemilú skúsenosť absolvoval v polovici februára minulého roka. Na film Cierna8 resizePäťdesiat odtieňov sivej som zabudol okamžite po odchode z kinosály a pri sledovaní paródie som sa neraz pristihol pri snahe spomenúť si, ako vyzerali určité scény v pôvodnej verzii. Musím povedať, že som bol prekvapený, ako dobre boli zvládnuté kostými, či jednotlivé interiéry. Po tejto stránke šlo o vynikajúce napodobnenie originálu, a to je, myslím si, základom každej dobrej paródie. Problém nastal pravdepodobne v scenári. Film má až príliš jasne vyhradenú svoju cieľovú skupinu, “…násťročné” černošské publikum v USA. Ak nie ste mladý Afroameričan, ktorý vyrastal priamo v srdci ich popkultúry a nie ste oboznámený s každou maličkosťou, ktorá za posledný rok obletela internet, bude pre vás veľmi ťažké sa niečomu v tomto filme zasmiať.

Cierna10 resizeNechápte ma zle, nie som žiadny puritán. Sexuálny humor som očakával, napokon, predloha to stanovila viac než jasne. Pri filme s černošským obsadením sa dokonca ráta aj s brnkaním na rasistickú strunu a dočkal som sa poriadnej spŕšky vtípkov na túto tému. Či však boli naozaj vtipné, to už je druhá vec. Neustále vtipy o tom, ako černosi kradnú a treba si pred nimi schovávať peňaženky, kabelky, šperky... V dvoch prípadoch dokonca autá. To by sa však ešte dalo prehltnúť. Čo mi však prekážalo najviac boli miestami až zbytočne vulgárne pokusy o vtipnosť, ktoré vyústili skôr v trápnosť. Najvyše možno mnohých bude iritovať Cierna2 resizespolubývajúca hlavnej hrdinky, Kateesha (pôvodne Kate), ktorá svojim nechutne vulgárnym a sexuálne nevhodným správaním totálne kazila aj čo i len trošku dobrú scénu a poslala ju nenávratne do stratena..

Možno tri smiešne scény (viac som nespozoroval), ani pre Cierna9 resizečloveka so zmyslom pre humor, nestačia. Divák ledva čaká kedy už bude koniec filmu a netrpezlivo som ho čakal aj ja. Jediný svetlý moment (aj keď je asi nevhodné ho nazývať svetlým, berúc do úvahy farbu pleti väčšiny osadenstva) bola veľmi trefná narážka na Pulp Fiction - kto nevidel nepochopí. Škoda, že prišla až tesne pred koncom filmu… Tento film si skutočne nazaslúťi, aby ho nazvali paródiou. Ak sa však predsa len rozhodnete zájsť do kina odporúčam pozrieť si predtým originál. Bez toho, aby ste ho videli, budete trpieť ešte viac …

Cierna4 resizePäťdesiat odtieňov čiernej (50 Shades of Black), USA , 2016
Dĺžka: 92 minút
Réžia: Michael Tides