Bod zlomu (The Point Break)

Bod12 resizeBod zlomu patrí ku akčným klasikám deväťdesiatych rokov. Ešte predtým, než Kathryn Bigelow získala Oscara za Smrť čaká všade, dokazovala, že patrí k najzaujímavejším ženským režisérkam v Hollywoode. Toho dôkazom je mimo iné aj K-19: Stroj na smrť, alebo Zvláštne dni.

Ale do povedomia divákov sa najviac zapísal práve adrenalínový kriminálny thriller, v ktorom Keanu Reeves a Patrik Swayze bojovali s vlnami. A po dvadsiatych štyroch rokoch tu máme ako na podnose remake v réžii Ericsona Coreho. Ten si z originálu, našťastie, neprepožičiava až tak veľa, vlastne iba ústredné duo a námet.

Bod3 resizeOriginál za tie roky nestihol zostarnúť. Svižná a nekompromisná akcia stále dokáže brať dych a zápletka, napriek istej naivite z dnešného pohľadu, dýcha aj určitou poetikou. Nový Bod zlomu oproti nemu jasne stráca. Najväčší podiel viny má podľa všetkého na svedomí jedna konkrétna osoba - Kurt Wimmer, scenárista, ktorý sa do podvedomia zapísal nádejným sci-fi Equilibrium, po ňom však režíroval svoj vlastný scenár už iba raz a vzniklo z toho fiasko Ultraviolet. V posledných rokoch až na výnimky nemá mieru, jeho diela sú preplácané a plné jednorozmerných postáv. Podobné neduhy vykazuje aj tentokrát.

Bod2 resizeJohnny Utah a Bohdi sú na opačných koncoch barikády. Johnny (Luke Bracey) je bývalý extrémny športovec, ktorému sa v teréne zabil priateľ, a preto sa rozhodol pridať k FBI. Bohdi (Edgar Ramiréz) má k športu rovnako blízko, ale zastáva odlišnú filozofiu a v rámci nej neváha so svojimi komplicmi ani spáchať zločin. Johnny ako neskúsený nováčik nájde veľmi rýchlo prepojenie medzi lúpežami v rôznych krajinách a hoci mu to priamo nadriadení neveria, jeho inštruktor áno. Tým prepojením je Ozakiho osmička, ako akási snaha splynúť s prírodou. Potom je už len Bod resizeotázkou času, kedy sa Johnnymu podarí dostať na predpokladané miesto, infiltrovať sa medzi najpravdepodobnejších podozrivých a neskôr to aj podložiť priamymi dôkazmi. Ak sa s nimi príliš nezblíži.

Že je celá filozofia Ozakiho osmičky vymyslená čisto pre potreby filmu a nemá nič spoločné s realitou, nie je až takým problémom. Wimmer s ňou síce narába pomerne nešťastným a nie úplne logickým spôsobom, ale horšie je, že sa mu nedarí adekvátne rozvíjať zápletku. Kriminálna línia je odsunutá na vedľajšiu koľaj a veci sa dejú rýchlo a len tak mimochodom. Charaktery sa nevedia príliš zaryť pod kožu a nechýba predvídateľné a nie vždy funkčné klišé. Ak aj dôjde na niečo Bod9 resizenie úplne očakávané, ako jeden konkrétny moment tesne pred záverom, pôsobí to strojene. Akoby to na danom mieste bolo len preto, aby dovtedy trestuhodne nevyužitá vedľajšia postava našla aspoň aké-také príbehové opodstatnenie. Aj s postavami je to celkovo ťažké – Delroy Lindo, či Ray Winstone sú aspoň dostatočne charizmatickí herci, aby svoje role utiahli, Teresa Palmer púta pozornosť už len tým, že je jediným výraznejším ženským elementom. Bohdiho kumpáni sú už pre zmenu kompletne zameniteľní. Edgar Ramiréz je aspoň dobre typovo obsadený, ale jeho Bohdi musí zápasiť s pokusmi o filozofické dialógy, zatiaľ čo Luke Bracey zaujme Bod10 resizenavyše len tým, že v niektorých chvíľach výrazne evokuje Heatha Ledgera.

Navzdory všetkému však nový Bod Zlomu stojí za to vidieť v kine. Pretože Erickson Core, príležitostný režisér a prevažne obstojný kameraman, bojuje dôstojne s veternými mlynmi na oboch frontoch. Dokáže udržovať slušné tempo, nenudí a čo je hlavné, akčné scény, ktorých je dostatok, sú na úrovni. Nejde o žiadnu príjemne realistickú akciu, naopak, je tlačená do Bod11 resizemaximálnych extrémov, ale je sa na čo pozerať. Či už sa surfuje na vlnách, plachtí vzduchom, alebo lezie po skalách bez istenia, vizuál je vťahujúci a spomínané momenty navyše občas dokážu zabrnkať aj na nervy. To je vzhľadom na ich nerealističnosť až nečakane dobrý výsledok. Dojem môže z tohto pohľadu teoreticky posilňovať aj 3D.

Bod zlomu nie je nijak zvlášť zmysluplný remake a tých zopár okopírovaných povinných momentov je spracovaných o triedu horšie. Lenže, našťastie, je tu akčná zložka s výbornými kaskadérskymi výkonmi a trikmi. S mozgom v šetriacom režime by to stačiť mohlo, napokon tu sa zázraky nikdy nečakali.

Bod13 resizeBod zlomu (The Point Break), USA, Nemecko, Čína 2015
Dĺžka: 113 minút
Réžia: Ericson Core