Star Wars: Sila sa prebúdza (Star Wars: Episode VII - The Force Awakens)

Star10 resizeDlhoočakávané pokračovanie legendárnej ságy Star Wars, ktorá natrvalo zmenila tvár popkultúry, je späť. Perfektne zvolená marketingová kampaň, vysoký kredit režiséra J. J. Abramsa i samotný kult, ktorý sa okolo Star Wars za tie roky vybudoval, vytvorili najnovšiemu dielu status niečoho výnimočného a otázkou je nakoľko dokázali tvorcovia tieto očakávania naplniť.

Už prvé ohlasy však boli značne rozporuplné. Tie negatívne sa však poväčšine zakladali na absurdných výhradách, napríklad na feministickom podtóne celého filmu, nekvalitných hereckých výkonoch, či na parazitovaní na Star14 resizepredchádzajúcich častiach. Z tohto pohľadu mi príde zaujímavé pozrieť sa, okrem naratívnej a štylistickej formy, na ideologický posun vo fiktívnom svete Star Wars vyplývajúci zo situácie v Hollywoode i v našej realite ako takej.

Podstatné je hneď na začiatku spomenúť tvorbu režiséra a spoluscenáristu filmu J.J. Abramsa.  Ten je často prirovnávaný ku Stevenovi Spielbergovi i Georgovi Lucasovi, keďže sa vo svojom prístupe k filmu profiluje ako rovnaký „geek“ a cinefil. Vo svojich snímkach ako Super 8 (variácia na film E.T. či Blízke stretnutie tretieho druhu), či v oboch dieloch Star Treku dokázal aktualizovať staršie príbehy v novom a v prípade Star Treku aj „áčkovejšom kabáte“. Nemožno sa preto čudovať, že ho vybrali aj pre réžiu ďalšieho filmu ságy Star Wars, ktorá vznikala podobným princípom, tzn. pocta Star11 resizestarým seriálom typu Flash Gordon či japonským čanbarám. Vplyvom dlhoročnej televíznej kariéry (Felicity, Alias, Nezvestní) má navyše aj dostatok skúseností so spracovávaním príbehov na pokračovanie, a tak sa zdá byť najlepšou voľbou pre nadviazanie na predchádzajúcu hexalógiu a zároveň pripravenie pôdy pre novú sériu.

Star Wars: Sila sa prebúdza sa začína zhruba 30 rokov po skončení šiestej časti. Hneď v legendárnych úvodných titulkoch sa dozvedáme, že Luke Skywalker (Mark Hamill) zmizol a Novú republiku začína ohrozovať totalitárna organizácia zvaná Nový rád na čele s tajomným Snokeom (Andy Serkis), silou obdareným Kylo Renom (Adam Driver) a Generálom Huxom (Domhnall Gleeson). Tí Star9 resizevybudovali novú, vylepšenú verziu Hviezdy smrti a začínajú ohrozovať celú galaxiu. Spúšťačom rozprávania je pátranie po mape, ktorá by mala zobrazovať miesto, kde sa nachádza Luke Skywalker. Do pátrania sa zhodou okolností zapojí robot BB-8, bývalý Stormtrooper Finn (John Boyega) i mladá, na púštnej planéte Jakka žijúca Ray (Daisy Ridley), ale aj starí známi z predchádzajúcich častí.

Už z týchto kusých informácií (nová Hviezda smrti, totalitná organizácia s jedným zmrzačeným a jedným zamaskovaným vodcom, stratený majster Jedi, mladá hrdinka žijúca bez rodičov na púštnej planéte), môžeme vidieť podobnosť medzi najnovším prírastkom do fiktívneho sveta a staršou (IV, V, VI) trilógiou. Tu zároveň tkvie aj jedna z najväčších výhrad voči siedmej časti – tvrdenie, že Abrams parazituje na predchádzajúcich častiach. Domnievam sa však, že je to Star4 resizescestné tvrdenie, a to hneď z niekoľkých dôvodov. Už samotný Star Wars by sme mohli obviniť z parazitovania na cudzích vzoroch, ako zenová filozofia i spôsob boja pripomínajúci japonský samurajský štýl kendo, staré brakové sci-fi seriály, artušovské legendy a podobne. Ako som sa snažil objasniť už vyššie, v prípade Abramsa nejde o nič nové a rôzne typy transtextuality využíva Hollywood pravidelne od konca 70. rokov, čiže práve od nástupu Lucasa a Spielberga. Ďalej treba spomenúť aj to, že túto transtextuálnosť, respektíve skôr opakovanie po cudzích vzoroch reflektujú aj samotné postavy – či už Kylo Ren, ktorý sa chce podobať na svojho predchodcu Dartha Vadera, Han Solo, ktorý priznáva svoj omyl, keď neveril v silu, Finn a Ray, ktorí poznajú „legendy“ alebo aj ostatné postavy, ktoré hovoria o „novej hviezde smrti“.

Jediným rozdielom oproti predchádzajúcim častiam je to, že Abrams viac stavia do popredia svoje vzory a nostalgickú Star6 resizepovahu celého rozprávania, ktorú si uvedomujú aj samotné postavy. Čo je však najdôležitejšie, Abrams doslovne nekopíruje predchádzajúce filmy, vyberá si z nich len niektoré prvky, rozdielne ich prepája, aktualizuje a predovšetkým k nim pridáva nové postavy a nový príbeh. Vo výsledku tak jednotlivé podobnosti majú inú funkciu a koniec - koncov aj iný vývoj než v predchádzajúcich trilógiách.

Rozdielom oproti predchádzajúcim dielom je napríklad, z hľadiska rozprávania, úplne inak zobrazovaný vývoj postáv. V predchádzajúcich dieloch bolo rozprávanie viazané primárne na postavy a ich ciele, napríklad na Luka Skywalkera a jeho snahu stať sa pilotom, neskôr jediom, snahou nájsť Yodu a podobne, zatiaľ čo v siedmej časti vidíme skôr rozprávanie Star2 resizepostavené na kladení otázok a ich následnom zodpovedaní. To vyplýva z toho, že nové postavy v podstate žiadne „veľké“ ciele nemajú. Jedinou snahou Ray je návrat na domovskú planétu (čo jej je odopierané) a snaha prežiť. Finn sa pre zmenu snaží dostať čo najďalej od Rádu. Kylo Ren je pre zmenu nevyrovnaný - trpí pochybnosťami o temnej strane sily (na rozdiel od počiatočných dielov a Dartha Vadera). Akoby mladej generácii chýbali veľké idey. Jediné postavy, ktoré majú v situácii naďalej jasno a majú presné ciele sú Star5 resizepredovšetkým Leia, Snoke a Han Solo, čiže staršie ročníky a takisto mladý vojenský diktátor Hux. Tie zároveň spôsobujú konflikty – boj medzi rebelmi a rádom, postavenie i snahu o zničenie hviezdy smrti a podobne. Hlavné postavy Ray a Finn sa do tohto boja náhodou pripletú a snažia sa len o prežitie.

To vyplýva aj z ideologických rozdielov v dobe nakrúcania, to znamená s koncom veľkých príbehov a problémami súčasnej generácie. Zatiaľ čo Star Wars IV zobrazoval boj proti establishmentu, boj za lásku, mier a rovnováhu ovplyvnenú Star12 resizedobou „detí kvetov“, v dnešnej dobe môžeme pre zmenu badať stratu maskulinity (hlavná postava je žena), stratu veľkých ideálov (spomínaná Ray, Finn a z časti aj Kylo Ren), ale aj postupnú obnovujúcu sa snahu o ich opätovné získanie. V tomto vyniká jedine Hux, ktorého by sme symptomaticky mohli označiť za predstaviteľa fašizácie spoločnosti (Trump, Le Pennová). Tu sa ešte pristavím pri často vyčítanom feminizme. Pokiaľ sa rozprávame o harmónii a rovnováhe v sile, nehodí sa do hlavnej úlohy azda nikto viac ako žena. Sú to práve muži, ku ktorým sa viac hodí opantanie mocou a Star8 resizeagresia typická pre temnú stranu. Z vyššie zmienených je tak hlavná ženská postava, nad ktorou mimochodom uvažoval v minulosti aj samotný Lucas, absolútne adekvátna.

V neposlednom rade sa ešte pristavím pri štýle. Keď už pre nič iné treba film oceniť aspoň z tohto hľadiska, keďže režisér Abrams jednoznačne prevyšuje režiséra Lucasa. Preč je prehnaná infantilnosť, preč sú príšerné herecké výkony Marka Hamilla a Haydena Christensena, preč je repetitívnosť pri ničení Hviezdy smrti na záver IV série, preč sú chýbajúce motivácie postáv. Abrams toto všetko zvláda s gráciou a navyše namiesto veľkých statických bojových scén, vnáša Star13 resizediváka priamo doprostred akcie a prináša tak ešte intenzívnejší zážitok. Úvodný únik za pomoci starej známej lode Millennium Falcon je jednou z najzaujímavejších letových scén v dejinách. Abrams zároveň do filmu importoval svoje typické trademarky, ako lense flares či typické „dramatizujúce“ transfokácie pri akčných scénach. Pri tých mi na perách zahral pobavený úsmev, keďže ani tu si režisér nenechal ujsť sebareflexívne pomrkávanie na diváka.

Star7 resizeNa záver už iba dodám, že jediné, čo mi chýba z filmov Georga Lucasa je širší politický kontext, tzn. boj rôznych

frakcií a podobne, čo bolo najviditeľnejšie v novšej trilógii. Taktizovanie v úzadí tvorilo pre mňa asi to najzaujímavejšie z legendárnej Star Wars ságy. Pokiaľ by som teda mal úvodnú sériu zhrnúť, trúfam si povedať, že film funguje samostatne aj ako pocta, aj ako začiatok nového, s funkčným prepojením na staré. Zároveň zostáva Star Wars: Sila sa prebúdza interpretačne i príbehovo otvoreným dielom, čím vkladá ešte väčšie očakávania do ďalšieho dielu a vývinu udalostí.

Star resizeStar Wars: Sila sa prebúdza ( Star Wars: Episode VII – The Force Awakens), USA,  2015)
Dĺžka: 136 minút
Réžia: J.J. Abrams