Assasin (Nie yin niang)

Assasin resizeTvorba  taiwanského režiséra Hou Hsiao - Hsiena je u nás pre širšie publikum prakticky neznáma. Od roku 2010 prebieha v Bratislave Festival taiwanského filmu, ktorý v roku 2012 uviedol film režisérov film Tri krát (2005). Cineasti sa s  niektorými filmami mohli zoznámiť na MFF Karlové Vary, ktoré v rámci festivalovej ponuky uviedli Let červeného balónika (2008), Café Lumière (2003) a Millenium Mambo (2001).

Jeho tvorba je pevne zakotvená v čínskom kultúrnom kontexte, ktorý po nástupe komunizmu v kontinentálnej Číne rozvíjali taiwanskí tvorcovia nového taiwanského filmu v 80. rokoch. V 1989 vzniká  jeho Mesto smútku, prvý film z Assasin12 resizetrilógie mapujúcej zložité osudy zeme, ktorá bola do roku 1971 reprezentantom celej Číny. V ďalších rokoch nakrúca Hou Hsiao - Hsien snímky Majster bábok (1993) a Dobrí muži, dobré ženy (1995).

Je predovšetkým majstrom krehkých svetov sústredených do príbehov, vyrozprávaných v poetickom kľúči kontemplatívnej jednoduchosti, emocionálneho minimalizmu s hĺbkou, kde sa rozjíma o plynutí času v ľudských osudoch. Hou Hsiao - Hsien je tvorca navýsosť ázijský. Jeho filmy sú naplnené pomalým rytmom, súznejúcim s prírodným cyklom, vyjavujúcim obsahy existenčného „prozření“. Významným činiteľom jeho tvorby je vizuálna pôsobivosť obrazovej koncepcie vytríbenej estetickej Assasin9 resizekvality. Spôsob, akým majster dokázal túto poetiku skĺbiť s radikálne odlišným registrom žánru wuxia, bojových umení, je jedným z pozoruhodných momentov jeho najnovšieho filmu, oceneného na festivale v Cannes za najlepšiu réžiu. Víťazne prešiel i pri udeľovaní cien  v prestížnej súťaži filmov čínsky hovoriacich krajín, ktorá sa v novembri tohto roku konala v hlavnom meste Taiwanu, Taipei. Assasin (nájomný vrah) si odniesol Zlatého koňa za najlepší film, réžiu, kameru, kostýmy a zvuk.

Assasin6 resizeHlavná protagonistka príbehu Yin niang (Shu Qi) je oným nájomným vrahom, ktorý dostáva pokyn od svojej učiteľky bojového majstrovstva, taoistickej mníšky Tia sin, zavraždiť guvernéra. Yin niang však rezignuje pri pohľade na muža s dieťaťom v lone. Za trest dostáva ešte ťažšiu úlohu, zlikvidovať Tian ji´ana (Chang Chen, herec bol jej partnerom vo filme Tri krát), jej  bratranca a potenciálneho manžela, ktorému bola kedysi sľúbená. Yin niang  sa i v tomto prípade zdráha vykonať rozkaz. Tian má rodinu, deti a jeho konkubína je tehotná.

Konflikt ľudských citov s cestou bojovníka, vykonávajúceho Assasin3 resizerozkazy majstra, stojí v pozadí celého príbehu, odohrávajúceho sa v 8. storočí, období vlády dynastie Tang (618-907), keď sa slávne obdobie panovania jej cisárov chýli ku koncu. Krajina, ktorá bola v 7. storočí najmocnejšou svetovou ríšou, je zachvátená nepokojmi a povstaniami. Cisár na hranici ríše vytvára na obranu vojenské pásmo. To sa postupne osamostatňuje na jednotlivé územia a ich vzťah k centrálnej moci sa problematizuje. Najsilnejším z týchto území je Wej-po, kam sa vracia Yin niang, aby zabila Tian ji´ana. Je svedkom palácovej intrigy jeho manželky voči obľúbenej konkubíne Chu-ti. Tá zo strachu, že sa manželka dozvie, že je tehotná, predstiera za pomoci kuracej krvi, že to tak nie je. Chu - ti má zlikvidovať šaman za pomoci papierovej figúrky. Assasin4 resizeJej smrti zabráni Yin niang a vojvoda Tian ji´an konečne uverí, že mu vlastne pomáha. Kto vlastne je tajomný muž nie je veľmi zreteľné, taoizmus mal v tomto období blízko k praktikovaným ľudovým rituálom. Zároveň sa do čínskej kultúry tohto obdobia dostávajú prvky kočovníckych kultúr zo Strednej Ázie a Tibetu. Yin niang odvráti aj útok na Thien Singa, podľa všetkého vyslanca cisárskeho dvora. Prišiel vojvodu varovať pred neuváženými krokmi a musí sa v plnom zdraví vrátiť.

Počas  panovania dynastie Tang došlo k významného posunu v postavení žien. Dostávali sa i na posty taoistických Assasin5 resizeduchovných, čo je s najväčšou pravdepodobnosťou i rola mníšky, posielajúcej Yin vykonávať rozsudky smrti. Je sestrou matky Yin, princezny Tia cheng, ktorú vydali v rámci zaistenia hranice ríše  za vojvodu z Wej-po. Želala si, aby sa v rámci vládnucej aliancie jej dcéra vydala za Tian ji´ana keď dosiahne 15 rokov. Rozlomila na dve časti nefrit a rozdelila ho medzi snúbencov. Mocenské zámery sa ale zmenili, princezná umiera a dievčaťa sa ujme mníška.

Hou Hsiao - Hsien okrem ústrednej zápletky veľmi pozorne Assasin11 resizebuduje obraz života tangskej elity v interiéroch i kostýmoch. Zábava sa stáva výrazným znakom bohatých a vysoko postavených rodín. V jednej zo scén sa objaví i tanec, ako súčasť rozmarného životného štýlu. Yin sa v závere filmu obracia k životu. Z osamelej vražedkyne padá bremeno služby, oslobodenej silou ľudskosti. Zámerné náznaky, priestor pre voľnú imagináciu  zmyslu a charakteru jednotlivých postáv a diania, je súčasťou štýlu rozprávania i zobrazenia, vychádzajúceho z tradičných zásad čínskeho umenia. I tu môžme hľadať znaky konceptu symbiózy meditujúceho jazyka poézie s požiadavkami akčného žánru. Režisér ho rozvoľnil, podriadil svojmu rukopisu a vytvoril tak fascinujúcu báseň o ľudských osudoch, ponorených do prírody a jej času bez konca.

Assasin2 resizeAssasin (Nie yin niang) Taiwan, Hongkong, Čína, Francúzsko 2015
Dĺžka:105 min
Réžia: Hou Hsiao - Hsien